Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMin verkstad/Shop tour

Experimentverkstaden

60 inlägg • Sida 3 av 4
Verkstäder finns det i alla möjliga former och storlek - diskutera era verkstäder här!

BengtP

#31 » 10:34:13, 19-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Surt att fräsen krånglar.
Om man i det läget verkligen vill/behöver göra ett hål så kan man ju försöka spänna fast delen i en stålhållare i svarven. Sen sätter man borren i chucken, lite bökigare att justera in rätt läge bara.
BengtP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:52, 18-08-2018
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Myford S7 Svarv
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250
Meteor ME14 Borrslip



smv (trådstartaren)

#32 » 23:05:08, 28-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja allt går ju om man bara vill :)

Fick kasta ihop M&Z:n innan köpingen åkte in för att slippa gå och snubbla på delarna så nu har jag den iaf att borra och fräsa med om det behövs.
Men Abenen behöver komma i ordning, egentligen med högre prio än nya svarven om något behöver fixas.
Har fått låna en Megger så ska börja på och se om jag hittar något galet.

Bild
Fick även hem digitaler till både M&Z:n och Abenen förra veckan så har "lite" att ta i om det skulle råka bli en stund över :)
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

BengtP

#33 » 08:28:41, 01-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rackans, då han jag inte ut till dig för att mäta M& muttern på x-axeln innan du slog ihop den igen. Men det är som du nämnde inte ett allt för stort jobb att lyfta av bordet.
Kul med digitaler på maskinerna, det ångrar jag inte en sekund att jag investerade i.
Kan konstatera att du inte direkt saknar projekt i verkstaden, det ska bli kul att följa.
BengtP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:52, 18-08-2018
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Myford S7 Svarv
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250
Meteor ME14 Borrslip

smv (trådstartaren)

#34 » 09:17:06, 01-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi löser det när du kommer förbi.

Nej, nu gäller det att jobba lite metodiskt och se till att beta av en sak i taget så det inte blir för mycket av det goda. Men det är ju inte heller bråttom med något som tur är. Hade varit pressande om man gjorde det här på beställning av någon…
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

smv (trådstartaren)

#35 » 00:15:56, 05-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, ryckte ut motorn på Abenen för att kunna kolla läget lite bättre.
Lånade en megger av X—IL och mätte först på plats och fick då ganska tveksamma värden. När jag fått krånglat ur motorn och plockat isär den möttes jag av en jäkla sörja med spånor och damm.

Bild
Bild
Bild

Ingen bränd lukt så körde en grovrengöring och fick bort det värsta. Fick sedan bra värden både mellan lindningarna och mot jord så tänkte att allt var frid och fröjd. In med den i maskinen igen och provstarta. Samma ljud.
Resistansmätte sedan lindningarna och fick lite väl olika värden så är rädd att lindningen ändå är skadad…
Är ju inte direkt en standardmotor så tänkte försöka se vad det kostar att renovera den. Fräsen är ju inte mycket att ha utan motorn så behöver ju lösa problemet.

2 personer gillar det här inlägget.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

BengtP

#36 » 09:06:55, 05-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trist med motorn, hoppas det inte blir alltför kostsamt att renovera.
Ser ut som om man borde öppna och rengöra dom ibland, verkar bli mycket skit i dom.
BengtP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:52, 18-08-2018
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Myford S7 Svarv
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250
Meteor ME14 Borrslip

torbjorn_forsman

#37 » 09:51:27, 05-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur olika värden fick du mellan lindningsfaserna? Har motorn en 6-polig kopplingsplint som standardtrefasmotorer, så man kan frilägga alla faser från varandra och ohmmäta/megga även mellan dem?

På en del trefasmotorer, sådana som har s k två- eller treplanslindning, är det fullt normalt att en av faserna har 10-20 % högre resistans än de andra två pga att dess härvändar är längre och således längden på koppartråden i lindningen blir större trots att det är samma antal varv i härvorna.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

smv (trådstartaren)

#38 » 10:05:39, 05-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är sexpolig plint och jag tog bort bryggan mellan lindningarna och meggade mellan lindningarna med bra resultat.
Ska kanske tillägga att jag har kontrollerat att jag har med mig tre faser fram till plinten också.
Jag vill minnas att en låg på 2,6Ohm, en på 2,5 och en på 1,8 så lite väl stor skillnad?
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

torbjorn_forsman

#39 » 12:15:08, 05-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla om det är t ex dålig kontakt i anslutningarna av trådarna till plinten eller i någon skarv mellan kablar till plinten och lindningstråd, innan du dömer ut lindningen. Egentligen borde man använda ett instrument med fyrtrådsanslutning (kelvin connections på utrikiska) när man mäter så låga resistanser, för att inte få mätfel pga övergångsmotstånd i testsladdar och sånt. Om du har möjlighet att mäta resistans och reaktans med växelström (med en LCR-mätare eller liknande), så kan det vara intressant. Om det finns kortslutna varv i någon lindning så leder det till mycket lägre värde på induktans/reaktans.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

smv (trådstartaren)

#40 » 19:22:24, 05-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en bekant som jobbar på en lindarverkstad så han får ta in den och mäta upp riktigt då jag saknar kunskap och instrumenten som behövs.
Har väl inte så stora förhoppningar om att den går att rädda enkelt men vi får väl se. Han skulle se vad det kunde gå på med en omlindning om det skulle bli aktuellt också så får väl hoppas att det inte blir allt för svettigt…
Kontentan är väl att det är vettigt att se över dessa motorer med jämna mellanrum och att det ibland kan vara dyrt att köpa billiga maskiner…
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

RoXa

#41 » 09:39:44, 06-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi får hoppas att de bara hittar något trivialt (och billigt) problem :svettas:

Även dyra maskiner brukar bli ännu dyrare till slut...
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

smv (trådstartaren)

#42 » 13:19:33, 10-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick svar och det får bli omlindning av motorn.
Ringde upp Gnosjö och kollade om de hade någon reservmotor liggande men icke. De sa att de brukar skicka de på omlindning hos en lokal lindarverkstad. Kostnad runt 10 000 exkl. moms. Blev som tur var inte riktigt så svettigt för min del så det är bara att betala och se glad ut. Nu håller den förhoppningsvis i 65 år till.

3 personer gillar det här inlägget.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

smv (trådstartaren)

#43 » 22:38:36, 16-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var motorn hemma igen. Gick snabbare än vad jag hade vågat hoppas på. Skönt att ha det gjort även om det blev lite oplanerade pengar ut.

Bild

De tvättade grejerna så redigt att färgen försvann så får stryka på igen innan jag monterar tillbaka.
Fick reda på att tvätt i varmt vatten är det som gäller om man behöver rengöra i framtiden och sen låta torka riktigt ordentligt, gärna i en ugn runt 100 grader eller så för att driva ur fukten innan man kör motorn igen.
Det såg faktiskt ut som att motorn varit isär tidigare vid något tillfälle. Oklart om det var för omlindning eller bara lagerbyte men med min användningsfrekvens så lär jag inte behöva riva den igen under min livstid.

På abenen är det egentligen bara matningslådan och elen kvar att riva ner och gå igenom som återstår så skulle den vara helt genomgången sedan. Elen har hittills inte varit några problem med så det tror jag att jag lugnar mig med tills vidare men matningen saknar jag lite. Den funkar i dagsläget men lådan läcker rätt så mycket olja och jag vet efter att ha börjat slita isär den en gång att lagren är ganska krassliga också. Men det får bli en annan dag.

Har i övrigt börjat montera digitaler på lilla fräsen. Det fick lite högre prio än Köpingen just nu för att öka användbarheten av den. Räknade med att vara utan abenen i några månader eller så vilket gjorde att det kändes än mer relevant men nu lär jag väl slutföra jobbet trots att abenen är funktionell.
Går och skrapar lite färg på köpingen då och då och gör rent men inga stora rörelser just nu. Mycket sjuka barn och en del att göra på jobbet gör att tempot skruvas ner lite i verkstaden.

5 personer gillar det här inlägget.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

ply36

#44 » 08:40:08, 22-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips då det gäller Abene fräsen är att sätta ett skydd så att metall spånor inte sugs in i motorn då den tar in luften till motorn där spånor flyger omkring. Har haft samma problem med motorn i min egen Abene. Köpte då ett skydds som var monterat på nyare maskiner. Båda maskinerna på mitt föra jobb fick samma problem. Där löste vi det med att bygga skydd för spånsprutet.

1 person gillar det här inlägget.
ply36
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:31, 03-10-2014
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 650
Bm H10
Bm 35 traktorgrävare
MF 702 traktorgrävare
Baklastare Vemmelev byggd på Fordson super major
Maskiner i garaget
Örn sk4 svarv
Deckel fp1 gravyrmaskin
Prema kipphyvel
Abene fräs
Thörn verktygsslip
Arboga pelar borr
Äldre 4 tums metallsvarv från ca 1900

smv (trådstartaren)

#45 » 10:28:29, 22-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det har jag också sett. Minns du vad ni använde för typ av nät?
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1


Återgå till Min verkstad/Shop tour

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se