Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMin verkstad/Shop tour

Rekreationsverkstaden

104 inlägg • Sida 1 av 7
Verkstäder finns det i alla möjliga former och storlek - diskutera era verkstäder här!

BengtP (trådstartaren)

#1 » 22:59:09, 03-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte att det var dags för en tråd om min verkstad och vad jag har gjort och gör i den.
Det började med att jag fick tag på en Myford S7 i väldigt bra skick
Bild
Det här var 2013. Gjorde lite småprylar på den och var rätt nöjd. Den är rätt komplett med trebacks, fyrbackschuck och planskiva. Fick även med vertikalsliden så man kan köra lite fräsning i den.
Bild
Bild

Vi bytte boende och jag fick hyra in mig i fastighetsskötarnas garage vilket gav utrymme att börja leta fräs.
Hittade en Mattson&zettelund i lagom slitet skick. Jag fick med ett rejält lass med tillbehör till den.
Bild
Och som sagt en hög med prylar
Bild
Bild
Bild
Bild
Med denna lärde jag mig att det kan vara en bra idé att kolla elsystemets skick på en maskin innan man sätter kontakten i väggen
Bild
Efter fräsen snubblade jag över en borrmaskin i nära nyskick. En Varator.
Bild
Den är rätt högvarvig så jag monterade frekvensstyrning på den för att kunna köra på lägre varv och få fram och back på den.
Bild

Strax efter den blev det ett renoveringsobjekt i form av en Deckel stickelslip
Bild
Efter lite målning såg den bättre ut. Sen blev det att göra en ny spindel till den
Bild
Den är väl i stort sätt klar.
Fick sen tag i en Atlas 7B kipphyvel i utmärkt skick.
Bild
Efter den kom jungner 305 och Meteor borrslip in i verkstaden
Bild
Bild

Och allra sist blev det en uppgradering på svarvsidan till en Harrison M250
Bild
Det är väl i stora drag min verkstad.
Nästa gång startar jag med lite som jag gjort och lite bilder på förbättringar.

36 personer gillar det här inlägget.
BengtP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:52, 18-08-2018
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Myford S7 Svarv
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250
Meteor ME14 Borrslip



Brakbrakarn

#2 » 23:08:52, 03-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fin liten park!
Brakbrakarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:01:08, 28-03-2022

Mattias Petterson

#3 » 23:18:45, 03-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt trevliga maskiner.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Fosson

#4 » 08:55:37, 04-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där ser ju hur trevligt som helst ut ju :thumme:
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

BengtP (trådstartaren)

#5 » 22:57:47, 04-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några kul och lärorika övningar på myforden var att få till den för metrisk gängning.
Steg ett var att byta ut motorn mot en trefas och montera en frekvensstyrning.
Detta för att kunna finjustera varvtalet samt givetvis för att få fram och back på den.
För metrisk gänga funkar tydligen inte gängklockan, man får köra svarven baklänges för att komma tillbaka till starten på gängan.
Sen behövde jag lyran samt uppsättningen med kugghjul för metrisk gänga.
Hittade en ritning på lyran och information om vilka kugghjul som behövdes så det var ju bara att rita upp delarna i CAD och skriva ut dom i nylon.
Bild
Bild
Fungerar riktigt bra. Behövde detta för att gänga en ER hållare till verktygsslipen.
Bild

En sak till som var lite kul som blev gjord i Myforden var en rätt stöddig glidhammare.
Jag åker runt i en Mercakombi från 93 som jag behövde byta bakhjulslager på.
Har en före detta mercedesmekaniker som jag ibland anlitar som berättade att det var ett rätt trist jobb på dessa bilar. Orginalverktyget var tydligen en gldhammare på ca 9kg som man ibland fick stå rätt länge och slå med. Då han inte hade en sådan tog jag och tillverkade en av div skrot. Jag tog så stor vikt jag kunde få upp i svarven.
Bild
Hamnade på drygt 16kg och lagret åkte ut med en smäll.
Blev en bra deal där han fick behålla verktyget mot jobbet att byta lager.
Bild

13 personer gillar det här inlägget.
BengtP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:52, 18-08-2018
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Myford S7 Svarv
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250
Meteor ME14 Borrslip

BengtP (trådstartaren)

#6 » 21:39:46, 05-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick tag på digitaler till fräsen. Ett nytt komplett kitt av märker Easson som tydligen hade blivit liggande, tyvärr var första decimalen död på alla axlar.
Köpte det på vinst och förlust för inte så mycket pengar. Tänkte att jag fick skalorna billigt.
Lät en kompis titta på displayen och det visade sig att ett lite batteri hade läckt och förstört lite på kortet. Han fick lyckades laga det med lite kablar och ett nytt batteri som jag fixade en hållare till.
Bild
Bild
Sen knåpade jag dit alla tre skalorna.
Bild
Bild
Bild
Klart bra att ha.
Nästa sak att förbättra var glappet i bordsskruvarna. Det är ett pågående jobb där jag har fått dit en test på Y axeln.
Snodde idén från hur det ser ut på Harrison svarven med två muttrar, en fast och en som går att släppa på. en fjäder mellan dessa ser till att fånga upp glappet när man släpper på överfallet.
Bild
Bild
Bild
Printade ut en prototyp som jag testade konceptet med. Köpte muttrar och trapetsskruvar från wiberger.
Gjorde axeln tvådelad så att jag kunde använda färdiga skruvar.
Bild
Bild
Skruvade sen ihop axelns delar med stark gänglåsning.
Sen bearbetade jag muttrarna och monterade i mitt printade hus.
Bild
Bild
Bild
Har kört med det så några månader och det blev riktigt bra.
Håller på och funderar på X-axeln och hur jag ska få till åtkomligheten på skruvarna till överfallet för den rörliga muttern på båda axlarna. På senare modeller på fräsen har man åtkomlighet underifrån för justeringen på orginalmuttrarna. Ska försöka få till en liknande lösning på min. Ska nog slitsa upp för överfallet så den bara kläms av en skruv, dvs att överfallet är en del av huset och ingen lös del.
Det tråkiga är ju att när jag har lyft av bordet för att komma åt skruv och mutter för X=axeln så har jag ju ingen fräs för att bearbeta bitarna. Så jag har lite att fundera på hur jag smidigast får till det här, skulle behöva komma åt en skruv och mutter för att ta mått ifrån.
I värsta fall får jag montera isär allt och ta måtten sen montera ihop det tillfälligt så jag kan tillverka delarna. Eller så klarar jag att göra muttern med svarv och kipphyveln.
Det hjälper ju inte heller att fräsen står trångt till. Jag är ju rätt trångbodd i verkstaden.

9 personer gillar det här inlägget.
BengtP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:52, 18-08-2018
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Myford S7 Svarv
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250
Meteor ME14 Borrslip

torbjorn_forsman

#7 » 21:51:23, 05-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såna där NiCd-backupbatterier har orsakat mycket förargelse under årens lopp. De satt ju i PC-datorer en gång i tiden, under 486-epoken i början av 90-talet ersattes de så småningom med icke laddbara men lätt utbytbara litiumbatterier där. De var också vanliga som backupbatteri för kanalminnet i tv-apparater, bilstereo mm på 80-talet.
Egentligen är det väl inget större fel på batteritekniken i sig men de är känsliga för att få lagom laddström under lagom lång tid. Förr rekommenderades ofta att underhållsladda batteriet med C/10 (dvs att om batteriet t ex är på 100 mAh så ska det laddas med 10 mA), men i praktiken visade det sig snart att det var alldeles för hög laddström i längden om laddströmmen fick stå på dygnet runt (t ex i en tv som ständigt står i standbyläge och nästan aldrig stängs av fullständigt. Så i sådana tillämpningar sänkte man så småningom laddströmmen till t ex C/50 eller C/100. Men, å andra sidan, om det rör sig om en apparat som är igång sällan och kortvarigt, så hinner batteriet aldrig bli fulladdat med så låg laddström och då blir man istället irriterad på att den har "tappat minnet" så snart den har stått oanvänd någon vecka.

Det kan löna sig om man har gammal utrustning där det fortfarande sitter sådana batterier (eller efterföljaren Ni-MH), att mäta upp laddströmmen och eventuellt anpassa den (kan ofta göras genom att ändra värdet på något motstånd) till hur mycket man har utrustningen i fråga igång.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BengtP (trådstartaren)

#8 » 22:44:05, 05-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo. Den här hade tydligen legat ouppackad i rätt många år. Uppenbart inte bra för batterier.
Men jag fick ju en väldigt billig DRO till fräsen så det är ju positivt. Nu ligger batteriet så att det inte kan läcka på kortet.
BengtP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:52, 18-08-2018
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Myford S7 Svarv
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250
Meteor ME14 Borrslip

smv

#9 » 12:14:22, 06-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev bra det där med muttrarna. Har en liknande lösning på tvärmatningen av min planslip men där var det bara fjäderkraften som höll isär muttrarna. Men det är ju också mycket lägre skärkrafter än på en fräs.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

X-IL

#10 » 09:47:45, 09-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wow, fina maskiner! Kippen och Meteoren är väl de jag är mest nyfiken på, men Harrisonsvarven är förbaskat fin också. Har du slipat mycket borr i Meteoren? Jag har själv en Drill Doctor, och visst slipar den borr, ibland till och med rätt bra, men den tar inga större borr, och framförallt är det lite rappligt. Det spelar fasen ingen roll hur många hundra borrar man har, när man väl hittar den storlek man behvöer så är den endera slö eller "för fin" för det tilltänkta jobbet.

En kipp skulle jag vilja ha också, och en filmaskin. Båda bara för att de är coola och skulle vara kul att prova att använda ett tag.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

BengtP (trådstartaren)

#11 » 19:17:30, 09-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Meteoren är riktigt bra. Man blir rätt bortskämd när man snabbt kan skärpa upp en borr innan man använder den. Min är basutrustad då man bara kan köra standardvinkel på borrspetsen, det finns hållare som går att justera. Sen är ju ena skivan till för tunna ur spetsen, kommer inte på vad det kallas. Men den funktionen har jag inte lyckats lära mig.
Kipphyveln var en sådan där maskin som jag ville ha precis som du, jag hade turen att snubbla över den här för ett pris som inte gick att säga nej till. Har hittills mest roat mig att göra klossar med den, oväntat bra precision på planhet. Det var först helt nyligen då jag hittade något där den faktisk var den bästa maskinen i verkstaden. Hyvla 70graders laxspåret i verktygshållarna till svarven gjorde den med bravur.
Kommer nog hitta mer användning av den framöver.
Hade jag mer plats skulle jag nog vilja byta ut den mot en som är lite större.
På min egen villha lista för inte så nödvändiga maskiner finns bland annat en pantograf från deckel och en lagom stor planslip.
Bild

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
BengtP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:52, 18-08-2018
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Myford S7 Svarv
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250
Meteor ME14 Borrslip

qqq

#12 » 19:57:15, 09-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har sett att flera använder den där blåa färgen. Är det någon specialare ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

BengtP (trådstartaren)

#13 » 20:05:03, 09-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kallas märkfärg eller ritsfärg , gör att man tydligare ser ritsar.
Klassiskt är en burk med pensel som är rätt kladdig att hålla på med.
Hittade nyligen denna penna som är väldigt smidig att använda
https://shop.otdtools.se/product/ritsfa ... la-diamant

1 person gillar det här inlägget.
BengtP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:52, 18-08-2018
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Myford S7 Svarv
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250
Meteor ME14 Borrslip

BengtP (trådstartaren)

#14 » 21:47:10, 12-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en liten 3-fas motor med växel och fick för mig att den skulle passa perfekt till en långsamtgående slip med diamantskivor.
Bild
Ritade upp min idé och printade ut motorfästet med integrerad låda för manöverknappen.
Bild
Bild
Jag gjorde skivan och övriga delar av aluplatta från en skrotad 3D skrivare från jobbet.
Bild
Bild
Bild
Bild
Det enda jag köpte till den var diamantskivorna och strömbrytaren.
Har kvar att göra sidostyckena till bordet för vinkeljusteringen men jag skulle behöva hitta ett vettigt rundmatningsbord först. Det ligger på inköpslistan så fort det dyker upp ett lagom stort till vettigt pris.
Jag använder den faktiskt mer än vad jag trodde att jag skulle.
Ska nog också försöka få in nått vinkelstöd på bordet.

5 personer gillar det här inlägget.
BengtP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:52, 18-08-2018
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Myford S7 Svarv
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250
Meteor ME14 Borrslip

X-IL

#15 » 10:40:15, 13-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt, ligger på min "att göra"-lista också. Vad har du för varvtal på slipskivan, och vad använder du den till? I mitt fall är det väl nästan uteslutande för att slipa skavstål som jag vill ha en. Jag har riggat upp på svarven tidigare med gott resultat, men vill hellre ha en separat maskin så att man slipper grisa ner svarven med hårdmetall och diamantslurry.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Min verkstad/Shop tour

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se