Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMin verkstad/Shop tour

Emil's Garage

22 inlägg • Sida 2 av 2
Verkstäder finns det i alla möjliga former och storlek - diskutera era verkstäder här!

Emils Garage (trådstartaren)

#16 » 20:50:27, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja de går fint :grin:
3fasen är installerad och klar, maskinerna är provkörda, har inte tillverkat nåt än, bara sett till så dom går.
Har även gjort några bra inköp. De blev en köping s7c från 1938 i otroligt fint skick, den fanns hemma i eskilstuna o ja fick den för bra pris så de va bara o slå till.
Sen har ja hämtat en Haas universalslip med magnetbord från ungefär samma tidsålder.
Sen råkade ja köpa en bänkfräs medans ja vänta på 3fasen oxå, men den har ja troligtvis redan sålt nu när 3fasen är igång.
Har även köpt en Torshälla sv150 av en bekant här i stan, ska hämta den i vår här när all snö är borta. Den är i bra mekaniskt skick, men i bedrövligt skick visuellt, så den blir de att göra iordning.
Sen får vi se om ja säljer svarvarna o köper en lite mordernare svarv typ 50-60 tal, om ja inte nöjer mig med torshällan


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Detta inlägg har valts som lösning


6 personer gillar det här inlägget.
Emils Garage
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:52:51, 17-09-2022
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene vhf3
Köping S7C
Torshälla sv150
Haas universalslip



MatsH

#17 » 22:27:02, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får gratulera till fina val av maskiner, och samtidigt önska dig välkommen till den spånskärande sektionen här på
maskinisten.
Det där att du inte vet riktigt vad du kommer att använda maskinerna till framöver är inga problem.
Du blir lycklig och får harmoni bara av att vistas i den miljön.
För egen del tillverkar jag en del utrustning och tillbehör som jag själv har nytta av i 'boa'.
Det är gött att ha gjort saker själv istället för köpa.
Det knepiga är att somliga (oinvigda) förstår sig inte på att man kan ha det här som en hobby.
En granne undrade vad jag gjorde i min "fabrik" , och hur mycket jag tjänade på ett år....
Frågade då vad han tjänar på sin hobby. Men han spelar golf och förstod inte riktigt vad jag menade.

Verktygsslip är intressant, jag villhövde en sån jag också.
Åkte på studs och hämtade en liten maskin tillsalu.
Lite oprövade tassemarker för mig, men har sedan slipat någon härdad kona med gott resultat.
Lite mindre bra blev ändplansfräsen efter trixande och prövande i slipen. Men den skar, tillslut, vettigt.

Bild

Vi hörs framöver :thumme:
Öschötte -guschelov. :cool:

7 personer gillar det här inlägget.
MatsH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:42, 16-04-2010
Ort: Skänninge, Östergötland
Sverige
Maskin: Storebro combi-mill.
Emco maximat 10.
Jacobsen verktygsslip.
Jula bandsåg/kap.
Husqvarna 450.
Jonsered 2045 & 420.
Suzuki DL-650 V-Strom
Suzuki GP 125

smv

#18 » 22:42:58, 18-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som att du blivit biten av maskindjävulen, välkommen i gänget! :)
Kan tipsa om att ta av maskinlampan på köpingen om du ska göra dig av med den. De tingar väldigt höga priser. Sök på triplex. Med lite tur så kan du nog få tillbaka en stor del av pengarna du lagt på själva maskinen bara på det.

1 person gillar det här inlägget.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

Ugluk

#19 » 00:06:17, 19-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en likadan svarv, fast min är räddad från skroten och definitivt inte lika fin.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ugluk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:37:34, 06-12-2010
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer nr 30311

Emils Garage (trådstartaren)

#20 » 21:19:20, 15-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja är dålig på att uppdatera här, men de händer grejer iallafall.

Haas universalslip såld!
Köping S7C såld!
Arboga e825 såld!
Jula bänkfräs såld!

Sen har jag förvärvat en Storebro gk195 och en Bammesberger planslip :grin:.

Nu har ja min drömfräs och min drömsvarv. Nu behöver ja bara köpa en Arboga g2508 eller radialborrmaskin, och en hydraulpress och en tigsvets, och en bättre bandsåg, och en 3d printer och ett ursvarvningshuvud och ett rundmatningsbord och en delningsapparat, och en....ja skulle kunna fortsätta hela dagen :screwy:


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Nu har ja justerat in fötterna så den står plant, ska ta provskär och justera in den ordentligt nån dag, men va tvungen att prova svarva nåt först, blev en expanderbult till en Engcon rotortilt med glapp gripkasett.


Bild
Bild
Bild

Ja har fått hem min Torshälla sv-150 också, som tyvärr va sämre än ja hade räknat med, sprucken i förklädet mot släden, men förhoppningsvis går den o rädda. Antingen om ja hittar nån som är duktig på att svetsa gjutjärn eller borra, gänga och dra i en skruv, de är ju inga direkta påfrestningar just där. Fick med en massa tillbehör, kommer gå åt mycket evaporust :uupps: Men man håller sig ju sysselsatt iallafall :lmao:

3 personer gillar det här inlägget.
Emils Garage
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:52:51, 17-09-2022
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene vhf3
Köping S7C
Torshälla sv150
Haas universalslip

Emils Garage (trådstartaren)

#21 » 22:36:12, 15-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

smv skrev:Verkar som att du blivit biten av maskindjävulen, välkommen i gänget! :)
Kan tipsa om att ta av maskinlampan på köpingen om du ska göra dig av med den. De tingar väldigt höga priser. Sök på triplex. Med lite tur så kan du nog få tillbaka en stor del av pengarna du lagt på själva maskinen bara på det.


Ja den där maskinjävulen, han gjorde så de blev dyrt :uupps:
Bra tips om lampan, fick bra betalt för den :grin:
Emils Garage
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:52:51, 17-09-2022
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene vhf3
Köping S7C
Torshälla sv150
Haas universalslip

Emils Garage (trådstartaren)

#22 » 22:41:15, 15-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

MatsH skrev:Man får gratulera till fina val av maskiner, och samtidigt önska dig välkommen till den spånskärande sektionen här på
maskinisten.
Det där att du inte vet riktigt vad du kommer att använda maskinerna till framöver är inga problem.
Du blir lycklig och får harmoni bara av att vistas i den miljön.
För egen del tillverkar jag en del utrustning och tillbehör som jag själv har nytta av i 'boa'.
Det är gött att ha gjort saker själv istället för köpa.
Det knepiga är att somliga (oinvigda) förstår sig inte på att man kan ha det här som en hobby.
En granne undrade vad jag gjorde i min "fabrik" , och hur mycket jag tjänade på ett år....
Frågade då vad han tjänar på sin hobby. Men han spelar golf och förstod inte riktigt vad jag menade.

Verktygsslip är intressant, jag villhövde en sån jag också.
Åkte på studs och hämtade en liten maskin tillsalu.
Lite oprövade tassemarker för mig, men har sedan slipat någon härdad kona med gott resultat.
Lite mindre bra blev ändplansfräsen efter trixande och prövande i slipen. Men den skar, tillslut, vettigt.

Bild

Vi hörs framöver :thumme:


Tack så mycket :grin:
Ja nu är de riktigt trevligt att bara vara i garaget, och som du säger, maskinerna börjar redan få lite jobb, mest svarven men de kommer nog igång med allt med tiden :grin: .

Universalslipen såldes, de fick bli en bammesberger planslip istället, men inframtiden ska ja införskaffa en Thörn verktygsslip :grin:
Emils Garage
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:52:51, 17-09-2022
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene vhf3
Köping S7C
Torshälla sv150
Haas universalslip


Återgå till Min verkstad/Shop tour

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se