Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

Holms infästning Valmet

46 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

PO

#31 » 17:42:38, 04-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Så här ser det ut på 6250in plattan skruvad i fästjärnen hoppas det går att ses mått kommer senare. PO
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93



bassek

#32 » 13:35:31, 05-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

På valmet o5-serien skall man vara lite försiktig med att belasta "näsan". De har gått av på många. Holmsfästet skall sitta som på den ovan visade med fäste mot motorn och inte bara i näsan. Jag har ett sådant om det är av intresse till 705, har dock ej den bultade delen som lyftcylindern sitter i och som sköter sidostabiliseringen. Har även "Holken" under traktorn.
MVH Basse
bassek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:24:55, 27-02-2011
Ort: KarlGustav
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere
Valmet
Case IH Magnum
Deutz
Volvo FL7 4X2 lvx
Volvo T-230 (Victor)

Molnia

#33 » 23:10:00, 23-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hymax skrev:Så här gjorde jag på gårdens (numera systersonens) 705.
Så här ser det ut i bak.

Bild


Molnia skrev:Bild
Lyft upp hitchen och bladet är kopplat.
Vi diskuterade ifall snöbladet vill vrida sig mer när den inte är låst med en vågrät dubb. Alltså att vid lyft av bladet så tar ett hörn i backen tills den är i topp och styrs upp av de klackar som den tar emot när bladet är i topp.
Som vi ser det är det den enda nackdelen med denna konstruktion.


Jag visade tidigare i tråden ett alternativ till fäste där bak. våran oro för den konstruktionen var att snöbladet skulle luta mer i sidled. När bladet är helt snedställt är tyngdpunkten förskjuten så att bladet inte hålls helt horisontellt. Upplever din systerson detta som ett problem Hymax eller har ni inte tänkt på det? eller någon annan som har erfarenhet kring frågan?
idag har vi original holk med horisontell sprint. den gör att bladet borde hållas något mer horisontellt men samtidigt har vi lång balk så det borde flexa ganksa mkt på den sträckan, elller? Stora nackdelen är som sagt att det gärna vill nypa, vara svårt att få i och ur den horisontella dubben och koppla av och på bladet. och vi skulle även då slippa att koppla på jordbruksdraget.
Bild
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Molnia

#34 » 22:23:00, 03-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyfter den här tråden igen för far o jag har åter igen disskuterat att vår infästning av bladet är knölig och tidskrävande. Någon som har ett holmsblad med de stående pelarna fram och fäster bladet med en hitchögla bak som kan dela erfarenheter av detta?
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

ls76

#35 » 23:00:24, 03-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte montera balken som det är meningen från början med holken mitt under traktorn i stället, som det är nu är frigången vid draget inte något att skryta över, behövs inte mycket innan traktorn blir hängande. Det går inte att använda hitchkroken då det inte går att köra fram längre än till dom 2 fyrkantsprofiler som är till styrning av bladet i sidled och de flesta krokarna går ide flesta fall bakåt en bit när dom sänks. Vreten har en helt annan styrning i sidled så här fungerar kroken.
Hälsn.
Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

Molnia

#36 » 22:14:08, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det starkaste argumentet för att inte ha det mitt under traktorn är att holken då måste bultas bort barje gång man ska köra i skogen då det sänker markfigången för mkt.
Visst det bli lågt bak idag men de vägar vi plogar är biltrafik och då är vägarna så plana att det inte är ett problem.
Bilderna nedan visar en idé att fästa med hitchen som bara skulle bli lite mer än balkenstjocklek nedanför hitchen.
Den gör även att vi kan köra fram mot balkarna i fronten och därefter vika upp hitchöglan baktill.
Holms lösning med en horisontell dubb är svår då blad och traktorns bakaxel måste vara paralella för att få i dubben.
Det har vi mer eller mindre altid problem med då logen inte rymmer alla redskap vi önskar.
Molnia skrev:
Bild

Bild
Bild
Lyft upp hitchen och bladet är kopplat
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Hymax

#37 » 22:33:49, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Molnia skrev:Lyfter den här tråden igen för far o jag har åter igen disskuterat att vår infästning av bladet är knölig och tidskrävande. Någon som har ett holmsblad med de stående pelarna fram och fäster bladet med en hitchögla bak som kan dela erfarenheter av detta?

Visst hänger bladet lite snett på väg upp innan klackarna tar emot men det är inget problem.
Viktigt att göra infästningen fram så kort som möjligt för att få bladet nära traktorn och minska belastning på framänden.
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

v240tic

#38 » 23:21:01, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nettopp kjøpt et Furuseth brøyteskjær, slik ser skyverammen ut på det.
Bild
Bild
"Bajonettinfesting" forran. Hydraulisk løft av skjær.
Bild
Fremre oppheng som henges i ramme for belastningslodd.
Bild
Bild
Bild
Svingbar krok som låses med en løs bolt bak.
Bild
http://gustavsenslemdal.no/produkter/furuseth_sn_ryddingsutstyr/

2 personer gillar det här inlägget.
v240tic
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:41, 15-04-2011
Ort: Meland, nord for Bergen
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4110
Massey Ferguson 135
Takeuchi TB045
AEBI AM52

Molnia

#39 » 17:55:10, 09-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar på en ny lösning att fästa bladet.
Ser ni några svagheter i att fästa bladet i axeln som jordbruksdragets sitter i?
Bilden på hitchen har jag ritat rött, det är tänkt att det ska vara krokar som häktar om axeln där.

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

bert

#40 » 18:20:19, 09-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behövs det nån låsning med tro? För annars är det kanske risk du tappar det om det tar i när du backar
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Molnia

#41 » 19:36:54, 09-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det har du så rätt i, har tänkt på det men fick inte med det i meddelandet.
Det jag funderar mest på är om hitchen kan ta skada av att få krafterna på fel ställe, men jordbruksdraget fäster ju på samma axel men t.o.m längre ut. Fast det sitter ju även med en horisontell dubb under hitchen för att hålla kvar jordbruksdraget.
såhär är bladet infäst idag, holms holk som vi har fäst i jordbruksdragets konsol. tungt och besvärlig lösning.
röd ring visar en dubb för att fästa konsollen utöver de krokar som den har om tidigare nämnd axel. gul ring visar dubben som man fäster bladet med och även är "leden för höj o sänk" av bladet. min tanke är att de nya krokarna sak utgöra leden för höj o sänk sedan.
Bild
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Molnia

#42 » 19:43:59, 09-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

kladdigt men kanske går att förstå.. blå en sprint för att hindra att man tappar det när man backar med bladet nere.
Bild
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Anders.B

#43 » 21:38:05, 01-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Molnia skrev:när vi tar bort den ser det ut såhär;

Molnia skrev:Bild




Vilken vikt har vi på en tocken bom? Hellång till aktern respektive halv till mitt under traktorn?
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Molnia

#44 » 23:11:38, 02-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad dragstången väger?
Det vet jag inte. Men skulle tro att den väger över 100-150kg, det är inget man bär omkring direkt.
Men borde inte vara så mkt skillnad på vikten på hel dragstång och halv, den den är ganska lätt i bakdelen jämförelse med framdelen.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Anders.B

#45 » 10:59:06, 03-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Molnia skrev:Vad dragstången väger?
Det vet jag inte. Men skulle tro att den väger över 100-150kg, det är inget man bär omkring direkt.
Men borde inte vara så mkt skillnad på vikten på hel dragstång och halv, den den är ganska lätt i bakdelen jämförelse med framdelen.


Ja, jag försökte uppskatta vikten och kom fram till att det är ca 2 m2 plåt i en 2,6 meters bom och resten beror är beroende av godstjockleken men säg 10 mm så får vi ca 160kg plus vikten från styrjärn mm i fronten så max 200 kg är väl hyfsat ok gissat.
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350


Återgå till Frontlastar-/lastarredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se