Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

Frontlastarbygge

36 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

LeifAndersson

#16 » 14:36:54, 05-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen lastare brister av ren belastning på det viset, utan de havererar av statisk utmattning efter kortare eller längre tid!
Skulle något mot förmodan brista när du lyfter så baken går i luften så skulle den brista efter kort tid sedan den utsatts för statisk belastning av en bråkdel av den vikten! Så viktigare än att provlyfta är att se över hur detaljer i konstruktionen fördelar belastningarna jämt över så stor yta som möjligt. Om en lastare kommer att hålla över tid är mer frågan om teoretisk utformning av detaljer än ren råstyrka i det använda materialet.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



ls76

#17 » 15:54:56, 05-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är väl hur bra svetsarna är, visserligen är bilden inte hundra men på en del ställen ser dom inte så vidare ut, liknar mer ett lappverk om man tittar på förstärkningarna, sen skriver d att du fick dra ihop den 5cm. för att kunna montera den i fästena det tyder på att du inte haft den fixserad när du svetsat ihop delarna det gör ju att det blir större risk för sprickbildningar eftersom armarna inte är raka. Bästa platsen är enligt min mening är nog skrotlådan tyvärr.
Hälsn. Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

LeifAndersson

#18 » 16:10:26, 05-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du kollar pdf:en i tråden så finns det en nygjord lastare som ser riktigt bra ut. Men det är marigt med hållfastheten på sådana konstruktioner.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#19 » 16:31:31, 05-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var de gamla ombyggda lyftarmarna jag fick dra ihop 5 cm för att få i fästet.

De nytillverkade lyftarmarna "föll" på plats i fästena när jag placerade lyftarmarna rakt framför och sakta sänkte ner, med lastaren nere (skopan på marken) så är fästena helt obelastade, går att vrida på låstapparna utan större ansträngning.

Den gamla lyftarmarna använde jag aldrig, och den är hoplappad och krokig, den nya fungerar helt perfekt och är inte hoplappad utan bara svetsad där det behövs.

Planerar att ploga med nya lastaren kommande säsong, så då får jag se om den håller eller brister.

Traktorn med nya lyftarmarna ser ut som bilden visar.

Bild

10 personer gillar det här inlägget.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

CountyBruff

#20 » 17:10:23, 05-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bästa sättet att förstöra en lastare på är att ploga snö med den. :sad:
Det finns nästan alltid något dolt man aldrig tänkt på förut som kan kroka i. :djaevul:
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#21 » 19:27:26, 05-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skotta snö är nog mer rätt benämnt :thumme:

Med ett snöblad på 3p lyften så går det ploga snö med en jordbrukstraktor.

2 personer gillar det här inlägget.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

ESAB LHD 400

#22 » 00:19:44, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snygg traktor! och en väl anpassad lastare :thummar: friskt vågat är hälften vunnit!
kör så det ryker :driver:
Det är bättre att veta lite om mycket, än att veta mycket om lite!

1 person gillar det här inlägget.
ESAB LHD 400
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:59:36, 01-02-2010
Ort: Jämtland
Sverige

OLA56

#23 » 09:47:31, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räkna:
2,3 (dm) * 6 (dm) * 2,2 (dm) = ca 300 (dm3) liter.
En liter betong väger ca 2,3 - 2,4 kg.
300 liter * 2,4 = 720 kg; 300 liter * 2,3 = 690 kg.
Så 700 kg väger blocket.

Ola56

1 person gillar det här inlägget.
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#24 » 11:58:03, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ESAB LHD 400 skrev:Snygg traktor! och en väl anpassad lastare :thummar: friskt vågat är hälften vunnit!
kör så det ryker :driver:


Har skottat snö några gånger, och lastaren fungerar riktigt bra, stabil och stark, var lite problem med skopan då slitstålet är dåligt, har varit av på 7 ställen och två bitar bortkapat, försökte rikta och svetsa ihop men den blev inte bra då slitstålet fortfarande är krokigt.
:driver:

OLA56 skrev:Räkna:
2,3 (dm) * 6 (dm) * 2,2 (dm) = ca 300 (dm3) liter.
En liter betong väger ca 2,3 - 2,4 kg.
300 liter * 2,4 = 720 kg; 300 liter * 2,3 = 690 kg.
Så 700 kg väger blocket.

Ola56


Tackar för uträkningen :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

fretchi

#25 » 15:05:02, 29-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där lastaren behöver du inte skämmas för! Materialutmattning visar sig först som sprickor, så håll utkik efter sådana bara så ska det nog gå bra.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#26 » 14:12:25, 10-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mina hemmagjorda lyftarmar fungerar fortfarande över all förväntan, syns inga tecken på krokighet eller sprickor, fast skopan körts fast i marken så att traktorn lyfts i framänden några gånger.

Men i själva fästet (ramen som sitter i lastarfästet i traktorn) där lyftarmarna och lyftcylindrar sitter fast, i två tidigare svetsade sprickor har det nu bildats sprickor igen som måste svetsas igen, får nog förstärka med plåt om det ska hålla.

Ramen är från en gammal Ålö rörlastare, den verkar inte så kraftig, har sällan sett någon ram som inte är svetsad.

1 person gillar det här inlägget.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

fretchi

#27 » 08:12:05, 11-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den var väl knappast byggd för några större laster från början. Sedan hade de ju bara enkelverkande cylindrar, så lyfter du fronten på traktorn blir det ju dragspänningar där det normalt bara är tryckspänningar. Och det är dragspänningar som ger upphov till sprickor. Men det fixar du nog! :)
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#28 » 22:31:55, 11-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska reparera ramen, svetsa igen sprickorna :thumme:

Den är ju inte direkt avsedd för dubbelverkande lastare, så jag kopplar nog om sänk hydrauliken till returen för att göra lastaren enkelverkande, har inte behov av att lastaren är dubbelverkande, kör man fast kan man trycka sig loss med skopan.

Lastarventilens sänk går att koppla till returen för att leda oljan dit, men kan lyftcylindrarnas sänkanslutning kopplas till returen ?

Lyftcylindrarna kommer att suga olja via returen när lastaren lyfts, kommer det att störa returen för övrig hydraulik ? :klia:

Eller ska man använda en sån där speciell ventil i sänkanslutningen ? :klia:

Har kvar original enkelverkande lyftcylindrarna, men kolvstången är skadad, fullt med små gropar, och tätningarna är i smulor så de är inte användbara i nuvarande skick.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

Raceputte

#29 » 09:03:53, 12-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett alternativ är att sätta sinterpluggar på minussidan, antingen direkt på kolvarna, eller dra slang till nåt skyddat ställe och sätta nån form av ventilationsfilter där.
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205

1 person gillar det här inlägget.
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

fretchi

#30 » 11:12:33, 12-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man inte bara sätta ett t-kors på sänkledningen till retur? Och kanske en kulventil där så du kan växla mellan enkel och dubbelverkande

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till Frontlastar-/lastarredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se