Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

Kellfri, bra och billigt?

135 inlägg • Sida 5 av 9
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

Fritjoff

#61 » 13:17:17, 03-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en Foton 70hk (704) av Kellfri förra hösten. Även pallgafflar, skopa och balgrip.

Herrejesus säger jag bara.

Traktorn hade så många skitfel så det var löjligt. Den läckte kylarvätska i hytten, plastknappar som var trasiga, traktorn kom utan en droppe hydraolja, hydraliken var inte inställd korrekt så trepunktslyften fungerade ej, lastarfästet var aningen felsvetsad så redskapen gick inte att låsa fast, flera omgångar med problem i snabbkopplingar till hydrauliken på lastaren.

Detta pågick i 3 månader. Den lokala traktorkillen fakturerade väldans mycket åt Kellfri under denna tid. En dag så gick staget till oljepumpen åt helvete, det lät som någon hade hällt stålkulor i motorn. Dom hämtade nu hem den till Skara för lagning. Det tog två veckor innan jag fick tillbaks den. Då vibrerade den så in i helvete när man körde, alltså motorn var inte balanserad när dom plockade ihop den. Helt otroligt att dom kör tillbaka traktorn utan att testa det ordenligt.

Nåja, vid detta lag hade jag fått nog och begärde en bättre lösning än att bara fixa det. Sagt och gjort, dom hämtade traktorn igen, monterade av frontlastaren och monterade den på en helt nya Foton traktor och skickade upp till mig. Den har jag haft i 10 månader nu och lagt ungefär 200 timmar på utan problem, den går faktiskt väldigt bra och jag är mycket nöjd med den - om den nu håller i längden.

Det verkade som jag fick ett j*vla måndags-ex i början. Dessutom så var allting som Kellfri monterat gjort slarvigt.

Hela erfarenheten med Kellfri kan summeras så här för mig:

Man blir tokig på skit som går sönder, speciellt när det är billiga delar som dom kunde investera ett par kronor till i. Exempel är snabbkopplingar som kärvar ihop i fjädern för dom e skit. Alla lastar problemen slutade när jag bytte dom mot icke-Kellfri snabbkopplingar. Knappen på joysticken som byter mellan 3:e funktion och tilt kostade enligt verkstadsmecken 3 kronor. Den har jag bytt 3 gånger nu. Till och med stålpinnen som joysticken till lastaren är fäst i gick rätt av, då garvade jag faktiskt för där satt jag med pinnen i handen lixom.

Att traktorn haverade är det som oroar mig mest för framtiden. Det händer andra märken oxå såklart - men ändå.

Kellfris kundtjänst är verkligen jättebra. Dom skickade nya delar direkt utan kostnad, dom tog fakturorna från traktormecken även om det var lättare jobb som jag kunde ha gjort själv(men vägrade att göra). Att dom skickade upp en helt ny traktor så fort istället för att endlöst försöka reparera var trevligt. Aldrig snack utan bara "vi fixar det, kommer om ett par dar".

Jag meckar inte själv mycket, men behövde en 70 hk med frontlastare, så därför gick jag med Foton. Standarden är 80-tal, allt är manuellt och komforten är inte den bästa i hytten. I efterhand kanske jag skulle investerat i en mecka-traktor kurs och köpt en begagnade traktor för samma peng, men jag vet inte. Vi får se hur den håller i längden.
Fritjoff
1 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:46, 19-06-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 178



kb

#62 » 19:07:24, 03-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fem prylar från Kellfri.

Skopa 2.2m, 1.1kbm
Skopan är helt okej, den är inte sned och svetsarna ser ok ut. Dock använder jag den mest för att bära snö och jord. Har en planeringsskopa från ÅLÖ som tål att nötas på med mer än Kellfri skopan.

Pallgaffel Hydraulisk Justerbar 2,5 ton
Gafflarna håller ihop och jag tror inte att jag med normalt användande kan knäcka dom med min maskin. Däremot så passade inte fästet, gick inte att låsa redskapslåset, fick skära loss ena "öglan" och svetsa om den på rätt plats. Sedan var hydraulslangarna med raka anslutningar rakt bakåt och hamnade nästan mitt för lastarens tvärstag med stor risk att man skulle trycka till slangarna/kopplingarna när man skulle koppla redskapet. Så nya hydraulslangar gjordes som hade vinklade anslutningar samt med bättre anpassade längder.

Schaktblad, 250cm, hydraulisk svängning
Än så länge håller bladet ihop. Dock så gör jag så att de gånger jag ska dra lite djupare eller på okänd mark så litar jag inte på att hydaulkolven ska kunna ta smällen utan då sätter jag in sprinten. Har dock funderat på om man inte skulle haft kolvens infästning på andra sidan om bladcentrum när man skall ploga ut en vägkant/snödriva på höger sida (vilket är vanligast då vi har högertrafik). Det skulle ge att kolven dras ut istället för som nu trycks ihop när det tar stopp i vägkanten/snödrivan, dom som är mer kunnig kanske kan bekräfta/dementera min teori.

Tryckstång, hydraulisk
Fungerar än så länge, men jag är lite tveksam/skeptisk till dess kvalite/hållbarhet. Får väl se hur länge den håller ihop...

Snabbkoppling redskapsdel & traktordel
Har inte använt denna ännu, den ser okej ut men jag är inställd på att eventuellt behöva förstärka redskapsdelen då planen är att använde den till en motvikt på ca 800-900kg. Smidigt att kunna ställa ifrån sig vikten om man inte vill ha den med sig när man ska ut och dra släp.


Min sammanfattning av Kellfri, man ska nog ta med i beräkningarna att det kan behövas lite handpåläggning, alltså svets & slägga! Så känns priset ok och man är beredd på lite handpåläggning så är det ok.
Användarvisningsbild
kb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:47:28, 21-10-2011
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH JX60

Johannes Parbring

#63 » 15:09:11, 13-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pratade med en ÅF för bla. Kellfri betesputsar här i trakten. Han påstod att sedan de slutade köpa dem färdigbyggda, utan monterade ihop dem själva, så försvann mycket av kvalitetsbekymren...
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81

PERTHOMAS FRISK

#64 » 14:21:54, 01-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en slagklippare den har gått felfritt i 3 säsonger och klipper även sly utan problem. Men det gäller ,som med allt annat , att kolla olja i växeln och smörja ändlagren på slag rullen. Har även en pallgaffel med hydraulklämma för timmer m.m. den funkar ok men hopsvetsningen var sned så det fick jag göra om samt en del slipande för att få på den på pallgaffelramen.
Men som någon skrev, vissa grejer är ok och vissa verkar hopsvetsade av någon drucken öststatare.
Senast redigerad av PERTHOMAS FRISK 23:27:01, 01-02-2012, redigerad totalt 1 gång.
PERTHOMAS FRISK
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:54, 25-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: JD 6010
Hitachi UH121
JD 3120
Fordson Dexta
MF Grålle
Laimet 100
Farma 8t
MF 1080
BM 650

Johnj-e

#65 » 20:57:07, 01-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har ochså gjort affär med kellfri, samma sak som för dom flesta andra köpare så är de massa strul.. tex. balgrip skickas med fel fästjärn och när man får dom så är fästjärnen vinklade bakåt så balgripen ej ligger i våg med redskapsfästet tiltat max bakåt på Ålö 4500 lastare... samt universal/snöskopa (bra skopa iövrigt) dock levrerades med fel fästjärn och de blir alltid ca en dags modifierande innan grejerna kan brukas... men men de är väl så när öststatarna smider blötjärn...
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

anders holmström

#66 » 22:22:32, 01-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har en sandspridare som är köpt på kellfri. jag köpte den 2002,den har fungerat problem fritt och vi kör ändå förhållandevis mycket(förra vintern 80 ton stenflis) men det man kan undra är att nu kostar en likadan spridare precis lika mycket som 2002. för att inte höja priset på 10 år måste dom sänkt kvaliten.
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015

stegmaster

#67 » 23:17:10, 01-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

anders holmström skrev:jag har en sandspridare som är köpt på kellfri. jag köpte den 2002,den har fungerat problem fritt och vi kör ändå förhållandevis mycket(förra vintern 80 ton stenflis) men det man kan undra är att nu kostar en likadan spridare precis lika mycket som 2002. för att inte höja priset på 10 år måste dom sänkt kvaliten.

Grejen er vel at dom numer får sina saker från Kina.
Tidligare var det från öststaterna.
Vilket vel gör at både pris och kvalite har sjunket.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

VHK116.1

#68 » 02:18:17, 02-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog köparen som bestämmer kvalitetsnivån och där är det
Kellfri. Men till slut så är det vi som bestämmer?
Men när det alltid är priset som styr vårat val så blir resultatet
oftast dåligt. Viktigt är att alltid spara kvitton eller fakturor och
att reklamera felaktig vara. Att själv reparera eller bygga om
felaktiga produkter gratis är ej hållbart i längden.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

Ptr

#69 » 02:53:34, 02-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men mitt i detta så är det konstigt att det finns så lite begagnat från Källfri. Överhuvudtaget så finns det lite från dessa billighetsställen men minst från denna.

Och så billigt att det bara skulle få vara kvar eller kastas på tippen är det ju inte.

Jag har haft anledning att stå parkerad mitt emot Källfri i Skara, och är förundrad över hur mycket de lossar. Skulle de hålla på i den takten utan att lassa lika mycket så skulle mest hela planen på storhandeln mitt emot inte räcka till efter några veckor eller nån månad. Så nånstans tar det vägen!

Sen är det väl så att för den som ingenting har som hjälpmedel sen innan så är även en skitsak en väldigt god hjälp. Men folk är ju så pigga på att sälja om annars, begriper inte detta!

Ptr
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Tobbek

#70 » 21:00:52, 27-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kellfris grejer är billiga men det håller inte.
Dessutom är dom riktigt illa svetsade.
Har en kompis som köpte ett snöblad han gjorde om halva bladet.
kellfri köper en maskin av annat märke skickar till polen eller kina och kopierar av dom och säljer.
Tobbek
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:00:18, 03-02-2012
Ort: Lilla Boön 34372 Eneryda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ferguson te-a20

Anders.B

#71 » 00:36:27, 28-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en röd 7-tons vedklyv som gått stenhårt i ca 10 år , nästan helt utan åtgärder mer än oljebyten och en förlängning av "släden" som hade en tendens att hacka sig fram i rännan..

Sen har jag ett bakblad som inte är världens styvaste konstruktion så den har ett helt nytt fäste efter att ha rasat i småbitar efter en närkontakt med herr gråsten.. :uupps:

För tre år sedan köptes ett helhydrauliskt sandningsaggregat in i vägföreningen, tyvärr så orkar inte tippcylindern ta hem aggregaten när man backat in i sandhögen och fyllt upp behållaren :mad:
Detta har påpekats och cylindern byttes, men bra är det inte... :???:

Annars så verkar den göra sitt jobb efter tre vintrar.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

krokodilen

#72 » 11:23:49, 16-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte ev köpa Kellfris "21-KG21 Grip 21" gripklo och smacka på ett S50 fäste så att jag kan ha den på min TG. Jag behöver ev en grip då den skulle underlätta vid stolpresning.

Bild
Originalets URL: http://www.kellfri.se/se/images/Griopklo_KG_21_Vit.jpg

Den är ju billig 4800:- vilket ju är mindre än många begär för beggade gripar men duger den:?

/Christer
Senast redigerad av krokodilen 11:24:51, 16-03-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

MN

#73 » 11:58:28, 16-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Tänkte ev köpa Kellfris "21-KG21 Grip 21" gripklo och smacka på ett S50 fäste så att jag kan ha den på min TG. Jag behöver ev en grip då den skulle underlätta vid stolpresning.

Bild
Originalets URL: http://www.kellfri.se/se/images/Griopklo_KG_21_Vit.jpg

Den är ju billig 4800:- vilket ju är mindre än många begär för beggade gripar men duger den:?

/Christer


Skulle nog vilja påstå att inget fabrikat i den storleksklassen pallar den hanteringen. Du behöver något i "skotargripsklassen" om det skall hålla.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

krokodilen

#74 » 12:24:41, 16-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:
krokodilen skrev:Tänkte ev köpa Kellfris "21-KG21 Grip 21" gripklo och smacka på ett S50 fäste så att jag kan ha den på min TG. Jag behöver ev en grip då den skulle underlätta vid stolpresning.

Bild
Originalets URL: http://www.kellfri.se/se/images/Griopklo_KG_21_Vit.jpg

Den är ju billig 4800:- vilket ju är mindre än många begär för beggade gripar men duger den:?

/Christer


Skulle nog vilja påstå att inget fabrikat i den storleksklassen pallar den hanteringen. Du behöver något i "skotargripsklassen" om det skall hålla.

MN


Det är nog sant men en skotargrip blir ju ganska tung.

Hursomhelst gripfunktionen är ju suverän att ha men jag har inte bestämt mig för om jag ska ha fast/stelt fäste eller en rotator emellan. Möjligheterna skiljer sig ju lite mellan dessa två "setups" tex stolpresning.

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dea

#75 » 12:37:25, 16-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är frågan vilken typ av stolpar är det som ska resas?
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641


Återgå till Frontlastar-/lastarredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se