Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

Styrning av vikplog på frontlastare

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

busse (trådstartaren)

#1 » 11:58:21, 01-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har köpt en Pronar vikplog och funderar på hur man kan göra med styrningen av vingarna på den, kommer att köra den på en Trima frontlastare med enkelspak som saknar 3:e funktionen. Man kan ju använda grejerna som följer med och koppla en slang från hydrauluttaget bak på traktorn och sen ha den medföljande dosan för att välja vilken eller om båda vingarna skall köras. Det är ju den enkla vägen men dock känns detta som bökigt att växla mellan två spakar och ett vred då man kör vikplogen.

Tänker mig följande att jag vill ha alla funktioner via spaken till frontlastaren, man byter ut handtaget till lastarspaken till ett med fem stycken knappar uppe på handtaget, finns och Olsson i Ellös, låter sen fyra knappar styra respektive vinge individuellt framåt och bakåt, sista knappen kunde få bli ett uppsammlingsläge så att vingarna förs framåt samtidigt. Men för att få denna funktion måste jag på nåt vis få en elstyrd ventil som kan växla riktning på oljeflödet motsvarande ett hydrauluttag på traktorn, frågan är då vad man skall ha för elventil och om man kan koppla in den på tryck och returen som går till och från ventilpaketet på lastaren?

Själva elstyrningen med knapparna tänkte jag sköta via reläet så att jag får rätt kombination på vilka elventiler som skall dra samtidigt för respektive knappar, med det elektriska har jag koll på så det är den enkla biten för mig.

Som sagt vad skall jag ha för elventil för att kunna växla oljeflödet och var skall jag koppla in den på traktorn?
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960



stegmaster

#2 » 19:37:01, 01-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

busse skrev:
Tänker mig följande att jag vill ha alla funktioner via spaken till frontlastaren,

Samma ville jag då jag förr en stund sedan köpte en Tellefsdal vl 270 plog.
Jag skippadet ochså den medföljandet boksen, men som tur er så hadde jag 3dj funktion på min lastare, så var bara att bygla över til 4dj funktion knappan, så man kan köra båda bladen fram och tilbaka(dock inte samtidig), alt med samma spak(och dom två knapper som sitter där orginalt på spaken).
Går som redan sagt inte köra båda bladen samtidig på detta viset, men blev mycket smidigare och kunna betjäna alt med en hand på samma ställe.
Med lite varv på motoren så rör bladen sig så snabbt, att spelar ingen större roll om man kör ett i taget.
Vilken ventil du behöver får nån annan svara på.

Har en video som viser lite hur mitt blev.


1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

busse (trådstartaren)

#3 » 13:11:28, 02-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade man haft tredjefunktionen så hade jag nog gjort nåt liknade men då jag inte har den så känns det lika bra att elsyra alla funktionerna.

Jag tycker att det borde fungera med att ta och koppla in en extra elventil direkt på tryck och returslangen som går till och från frontlastarens hydraulpaket, tror också att man inte ska ha en extra ventil med genomströmning i neutralläget för oljan bör ju strömma genom lastarens ventiler då inga funktioner används. Om man har genomströmning på den extra ventilen lär väl inte lastaren fungera då oljan då skulle cirkulera runt före lastarens ventilpaket då den extra ventilen till vikplogen står i neutralläge.

Nån borde väl gjort nåt liknade?
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

bonnen513

#4 » 15:32:25, 02-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo du ska ha en ventil med genomströmmning i neutral som du kopplar i lastarpaketets serieutgång
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

busse (trådstartaren)

#5 » 15:51:30, 02-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:jo du ska ha en ventil med genomströmmning i neutral som du kopplar i lastarpaketets serieutgång


Kom på att det inte funkar att T-koppla då man har genomströmning, lär ju knappast bli nåt tryck då.

Ringde Olsson i Ellös och fick till svar att jag kunde ta en sån här ventil http://www.oie.se/Produkt/monoblockvent ... 1001579314 och koppla in lastarens paket i ett serieuttag och sen dra en separat tankretur, samma sak fast tvärt om mot vad du beskriver. Det som händer då är ju att lastaren inte går att manövrera då man ändrar plogen, om man tänker efter lite verkar det ju smartare att ta ut i ett serieuttag på lastarenspaket då måste ju lastare få "förtur" då det gäller manövrering.

Har dålig koll på detta visste inte ens att det fanns serieutgångar och än mindre att det ska finnas på lastarens paket. Funkar ovanstående ventil eller blir det nån annan om man skall koppla in den på lastarens serieutgång?
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Jac

#6 » 18:26:53, 02-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går att koppla utan att den ena ventilen har prioritet över den andra. Jac @ Problem med lättviktspaket el on off
MEN, då måste den extra porten finnas på nån av ventilerna. Där är en extra port på OIE ventilen men jag tror inte den går in på rätt sida backventilen.
Ska du bara ha on-off styrning på vingarna?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

bonnen513

#7 » 20:55:00, 02-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac, kan du förklara skillnaden mellan P kanalen och Lc kanalen?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Jac

#8 » 22:38:30, 02-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan försöka kladda till nån bild, tar en stund.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Björn.O

#9 » 01:56:35, 03-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett förslag på en enkel lösning:
En 6/2 ventil på lastarens tiltfunktion som väljer tilt/plog.
Och en 6/2 ventil på plogen som väljer höger/vänster vinge.

Detta styrs med två st återfjädrande knappar på lastarspaken. (samtidigt som spaken manövreras då)
T.ex vänster knapp drar den ena 6/2:an och höger knapp drar båda 6/2 samtidigt.

Går ju inte att köra båda vingar samtidigt på detta sätt men det kan man klara sej utan.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

busse (trådstartaren)

#10 » 09:37:25, 03-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Det går att koppla utan att den ena ventilen har prioritet över den andra. Jac @ Problem med lättviktspaket el on off
MEN, då måste den extra porten finnas på nån av ventilerna. Där är en extra port på OIE ventilen men jag tror inte den går in på rätt sida backventilen.
Ska du bara ha on-off styrning på vingarna?


Okej låter ju ut bra om man kan koppla så att allt funkar samtidigt, dock lär det väl funka så där hur som helst med tanke på att allt skall dela på oljeflödet men det är ju en annan femma.

Hade tänt mig en helt elektrisk styrning av ventilerna via knappar på spaken till vingarna så det på ju som öppen eller stängd ventil.



Björn.O skrev:Ett förslag på en enkel lösning:
En 6/2 ventil på lastarens tiltfunktion som väljer tilt/plog.
Och en 6/2 ventil på plogen som väljer höger/vänster vinge.

Detta styrs med två st återfjädrande knappar på lastarspaken. (samtidigt som spaken manövreras då)
T.ex vänster knapp drar den ena 6/2:an och höger knapp drar båda 6/2 samtidigt.

Går ju inte att köra båda vingar samtidigt på detta sätt men det kan man klara sej utan.


Säger som engelsmannen "why do it simple when you can do it complicated"

Vet att detta skulle funka men det känns ut som att det skulle vara ännu smidigare att bara ha knappar till styrningen av vingarna. På vikplogen sitter redan som det beskrivs i manualen en elventil med diagonalfunktion finns en PDF på denna sida http://lassinanttis-maskin.se/ och känns det lika enkelt att behålla den och få en växlande ventil att förse vikplogen med olja. Själva styrningen från spaken kommer jag att koppla från knapparna på spaken via reläer, ex höger vinge fram kommer att ske på en knapp och då kommer spolen på elventilen på vikplogen som reglerar höger sida att dra och samtidigt med samma knapp dras också spolen till det extra ventilpaketet som jag tänker montera in så att tryck matas från det ventilpaketes port (vi kan kalla den A) fram till vikplogen andra porten på det paketet (B) är då retur från vikplogen. Skall man köra höger vinge bakåt blir den en annan knapp som då fortfarande kommer att aktivera högerventil på vikplogen men då drar spolen på det extra elstyrda ventilpaketet åt andra hållet så att port B blir trycksidan och port A blir retur från vikplogen.

Enda nackdelen som jag kommer på är att man inte kommer att kunna köra en vinge framåt och en bakåt samtidigt då oljeflödet fram till plogen bara kan gå åt ett håll men det kan jag leva med, dock kommer bägge vingarna att kunna köras framåt och bakåt samtidigt. Här funderar jag på att göra en förregling mellan reläerna så att om man av misstag skulle trycka för att köra en vinge framåt och den andra bakåt samtidigt skulle den funktionen som man startade igång först få förtur.

Tänker att jag bygger in det hela i en liten kopplingslåda och tänkte också göra ett enkelt övervakningssystem med lysdioder, en diod för respektive knapp som tänds då knapparna på spaken aktiveras och en diod för respektive relä som tänds då reläutgången drar på respektive relä. På detta sätt får man snabbt en överblick om man får ett kabelbrott mellan spak och relä, om nåt av reläerna skulle gå sönder eller om man får kabelbrott mellan relä och ventilpaket. Kostar inte många tior, att fixa till detta om man ändå bygger ihop ett sånt här styrsystem och sparar mycket tid om man vet var man skall söka fel, kablar och kyla brukar ju vara en kombination som gjort för att ställa till problem.

Kan säkert låta som ett jäkligt tjorvigt elkopplande för många men det är den lätta biten för mig, har som hobby att bygga gitarr och basförstärkare så det här är ganska enkelt kopplande bara jag får in en växlande ventil som jag kan elstyra.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

63an

#11 » 10:57:49, 03-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vitsen är väl att koppla så att du kan göra vad du vill med vingarna, annars är det bara ploj alltihopa! :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Jac

#12 » 23:08:56, 06-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Jac, kan du förklara skillnaden mellan P kanalen och Lc kanalen?


Hepp! :smile:

Jac @ [Allmänt] Bygga hydraulaggregat - Vilken ventil?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

busse (trådstartaren)

#13 » 11:34:45, 24-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En uppdatering, fick äntligen tid att testa att koppla i vikplogen och testa den lite provisoriskt så med originkal kabelsatsen och inkopplad på hydrauluttagen på traktorn kunde konstatera att den inte riktigt funkade som jag trodde.

Det sitter vad jag tror kallas diagonalventil på plogen så att med omkopplaren som styr ventilen på plogen i mitten läget går ena vingen framåt och den andra bakåt då man reglerar med spaken. Om man väljer höger vinge så går den framåt om man drar spaken framåt men vänster vinge går framåt då man drar spaken bakåt vilket ju är ganska logiskt.

Nu har jag nya funderingar på smartaste styrningen och det är att byta handtaget till ett med två knappar och en treläges vippa eller vågströmbrytare. Tänker låta vippan sköta om valet av vingarna och knapparna reglera den ännu inte inköpta elventilen. Är inne på ett sånt här handtag och låta originalknapparna sköta elventilen http://www.oie.se/Produkt/spakhandtag-2 ... 1000195481 och komplettera det med att fälla in en sån här brytare för att välja vilken vinge som skall påverkas http://www.conrad.se/Vippstr%f6mbrytare ... 85_0216200 eller en så här miniswitch http://www.electrokit.com/vippomkopplar ... oron.51157 Frågan är bara vågströmbrytaren får plats på handtaget skulle vara mer praktiskt med en sån än en vippa med arm även om det säkert skulle funka, eller om det rent av finns ett färdigt handtag med två momentana knappar och en trelägesswitch?

Att ena brytaren är en on-off-on och den andra är en on-on-on spelar mindre roll då jag ändå måste relästyra det hela då jag tror att dessa brytare är på gränsen att klara av strömmen till magnetventilerna som de skall reglera.

Kommer att köra med den provisoriska inkopplingen resten av säsongen om det skulle behövas så det får bli ett sommar projekt i lugn och ro med att fixa styrningen till plogen.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Jac

#14 » 13:05:26, 16-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

busse skrev: På vikplogen sitter redan som det beskrivs i manualen en elventil med diagonalfunktion finns en PDF på denna sida http://lassinanttis-maskin.se/


Jag såg ventilen nämnd i pdf för vikplog men ingen dokumentation. Är det kanske en Piippo ventil? Fanns ju en hel del skojiga ventiler på deras hemsida...
http://www.piippohydraulic.com/sv/produ ... ntiler-sv/
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till Frontlastar-/lastarredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se