Jac skrev:Det går att koppla utan att den ena ventilen har prioritet över den andra.
Jac @ Problem med lättviktspaket el on offMEN, då måste den extra porten finnas på nån av ventilerna. Där är en extra port på OIE ventilen men jag tror inte den går in på rätt sida backventilen.
Ska du bara ha on-off
styrning på vingarna?
Okej låter ju ut bra om man kan koppla så att allt funkar samtidigt, dock lär det väl funka så där hur som helst med tanke på att allt skall dela på oljeflödet men det är ju en annan femma.
Hade tänt mig en helt elektrisk styrning av ventilerna via knappar på spaken till vingarna så det på ju som öppen eller stängd ventil.
Björn.O skrev:Ett förslag på en enkel lösning:
En 6/2
ventil på lastarens tiltfunktion som väljer tilt/plog.
Och en 6/2 ventil på plogen som väljer höger/vänster vinge.
Detta styrs med två st återfjädrande knappar på lastarspaken. (samtidigt som spaken manövreras då)
T.ex vänster knapp drar den ena 6/2:an och höger knapp drar båda 6/2 samtidigt.
Går ju inte att köra båda vingar samtidigt på detta sätt men det kan man klara sej utan.
Säger som engelsmannen "why do it simple when you can do it complicated"
Vet att detta skulle funka men det känns ut som att det skulle vara ännu smidigare att bara ha knappar till styrningen av vingarna. På vikplogen sitter redan som det beskrivs i manualen en elventil med diagonalfunktion finns en PDF på denna sida
http://lassinanttis-maskin.se/ och känns det lika enkelt att behålla den och få en växlande ventil att förse vikplogen med
olja. Själva styrningen från spaken kommer jag att koppla från knapparna på spaken via reläer, ex höger vinge fram kommer att ske på en knapp och då kommer spolen på elventilen på vikplogen som reglerar höger sida att dra och samtidigt med samma knapp dras också spolen till det extra ventilpaketet som jag tänker montera in så att
tryck matas från det ventilpaketes port (vi kan kalla den A) fram till vikplogen andra porten på det paketet (B) är då retur från vikplogen. Skall man köra höger vinge bakåt blir den en annan knapp som då fortfarande kommer att aktivera högerventil på vikplogen men då drar spolen på det extra elstyrda ventilpaketet åt andra hållet så att port B blir trycksidan och port A blir retur från vikplogen.
Enda nackdelen som jag kommer på är att man inte kommer att kunna köra en vinge framåt och en bakåt samtidigt då oljeflödet fram till plogen bara kan gå åt ett håll men det kan jag leva med, dock kommer bägge vingarna att kunna köras framåt och bakåt samtidigt. Här funderar jag på att göra en förregling mellan reläerna så att om man av misstag skulle trycka för att köra en vinge framåt och den andra bakåt samtidigt skulle den funktionen som man startade igång först få förtur.
Tänker att jag bygger in det hela i en liten kopplingslåda och tänkte också göra ett enkelt övervakningssystem med lysdioder, en diod för respektive knapp som tänds då knapparna på spaken aktiveras och en diod för respektive relä som tänds då reläutgången drar på respektive relä. På detta sätt får man snabbt en överblick om man får ett kabelbrott mellan
spak och relä, om nåt av reläerna skulle gå sönder eller om man får kabelbrott mellan relä och
ventilpaket. Kostar inte många tior, att fixa till detta om man ändå bygger ihop ett sånt här styrsystem och sparar mycket tid om man vet var man skall söka fel, kablar och kyla brukar ju vara en kombination som gjort för att ställa till problem.
Kan säkert låta som ett jäkligt tjorvigt elkopplande för många men det är den lätta biten för mig, har som hobby att bygga gitarr och basförstärkare så det här är ganska enkelt kopplande bara jag får in en växlande ventil som jag kan elstyra.