Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

Har du en lyckad ombyggd kjällvelastare med trima?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

Yrrol (trådstartaren)

#1 » 23:56:43, 25-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparar dom flesta bilder jag finner på ombyggda lastare för att försöka finna svaret på mest lyckade ombyggnad på tilten.

Jag har en adapter redo, men behöver göra fäste för kolven. Ifall lastaren är uppe i skyn så blir det svåra vinklar vilket folk har testat olika lösningar.
Bild

En på forumet testar att göra om hållarna nertill.
Bild

En annan på forumet testade extra högt och sne-lutat kolvfäste. Men uppe i skyn så tilta den inte skopan riktigt ordentligt.
Bild
Bild

En annan på forumet gjorde ett fäste till sin vän helt ifrån scratch med generöst fäste för testa sig fram. Framkom inte vad kompisen tyckte efter ett tags användande.
Bild

Någon har kapat ur röret mellan armarna för ge mer plast åt kolven.
Bild


Idag fann jag en bild på blocket där dom istället har lagt på extra fästen på armarna som håller skopan rak, och satt dubbla cylindrar.
Ser lite klumpigt ut, men intressant.
Bild


Jag vill lyckas hålla nere vikten samt få maximal tilt.
Man borde väl klara sig med en kolv? Tycker rätt många maskiner kör med en kolv numera förutom fullstora gårdstraktorer.
Jag har iofs rejäla gavlar där kolv kunde monterats utan större ingrepp, fast om jag nu börjar göra fästen för kolv däruppe i stagen för hålla skopan rak, är det inte stor risk att jag gör dom förkorta eller förlånga så den vinklar fel under processen, eller bör man kunna räkna ut det på något sätt.

Eller är det ett måste att ändra vinkeln på dom två nedre fästena för att lyckas få ordentlig till oavsett lösning på kolv.
Tänker att redskapen kanske krockar med nedre fästena vilketsom ifall man inte ger dessa en ny vinkel. Det verkar vanligt att folk vinklar ner dom lite så när lastaren är i skyn så är nedre fästena horizontella istället för upptåvinklade.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009



magirus

#2 » 17:58:48, 26-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här får du mer att fundera över.
Byggt av skrot på en Ålö 608 modig. Ursprungligen med ryckoslit.
Den nya skopan är litt för stor, därav att övre röret har fått en liten knäck.

Bild

Bild
magirus
 

ac tc

#3 » 22:21:42, 09-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla på en trima 800 lastare. Finns i downloads.
- på min 800 sitter lastarmarna nästan i mitten på fästet vilket gör att tiltkolven inte behöver så lång slaglängd.
Övre kolvfästet är ett rör runt det övre röret på ramen, röret kan rotera runt vilket gör det möjligt att få en stor
tilt rörelse.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

xc banbyggare

#4 » 00:37:47, 25-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde så här själv, får se hur det funk'ar framöver.

Gamla fästet.
Bild

Nya SMS-ramen.
Bild

Finns lite mer bilder här.
/
xc banbyggare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:41, 16-03-2014
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuvarande: JD 1140, 2140
Förbrukad (men inte saknad): IH 475


Återgå till Frontlastar-/lastarredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se