Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

Ska man ha något speciellt material till skäret på skopan?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

Yrrol (trådstartaren)

#1 » 12:51:12, 10-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om kanten längst fram på skopor heter skär, men min sådan är snart obefintlig så tänkte nyttja min nya svets och byta detta stål mot någon ny lösning.

Ska det vara något speciellt material?
Vill man köpa en som är lite fasad så det blir lite triangelformad spets?

Eller kort och gott, vad ska jag ge mig ut och köpa förnågot för få fint effektivt och hållbart skär på skopan? ;)
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009



bert

#2 » 13:07:01, 10-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Traktorskopa? Då funkar det väl med vad som i skär väg
Vet ej om det finns i olika hårdhet
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

fretchi

#3 » 13:11:08, 10-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härdat bortstål med 400-500 Hb (Brinell) hårdhet är väl vanligast. Brukar finnas färdiga skopstål med fasad framkant att köpa.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Orsa

#4 » 13:18:41, 10-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör du mycket och också gasar på utepå asfalt ska du ha antingen bultade slitsål eller svetsbart slitstål ( vanligast är SSAB:s Hardox). Proffslösningen.
Lösa skär kan du köpa på typ NIMA. Hardoxplåt skär dom av en remsa på en lagom bonnig tyngre plåtverkstad. En 8-10mm Hardox är nog lagom på en lättare maskin.
Kör du bara lite privat på rimliga ytor och inte pökar på med tung maskin kan du svetsa på det du hittar i verkstan. Det funkar och är billigast. Satsa några st smärjelsivor på stora vinkelslipen för fasning. Det dröjer nog ett antal tiotal år innan det är "slutkört" på ett typ 100 x 12-15mm tjockt plattstål. "Vasst" behöver du ha om du ska skrapa packad och tillkörd snö. Och det vill man, så en fas är bra att ha. Jag skulle fasa av en 30-40 mm bred fas ner till en 4-5 mm tjocklek. Kan man fräsa så är det bäst. Jag skulle fasa på undersidan av skäret så man kan reglera "agressiviteten" med tilten.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare


Återgå till Frontlastar-/lastarredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se