Även Perkinsmotorn finns på IH. Den är bara utbytt från en 212 till 236 vilka är identiska på utsidan. Så det är bara frågan om IH prylar i chassit. IH 475 hade Perkinsmotor så det är därifrån chassit är hämtat!
500:an Byggdes med mycket enkla medel med
hytt från 650 som fick nytt golv men "hålet" där 650/700 huven stack in blev bara tilltäppt med en svetsad plåt. Och några huvplåtar blev tillbockade som hastigast. Genuint bondsmide för hela slanten! Nog för att 500 jäklades från början, men det kunde blivit mycket sämre än vad det trots allt blev under de förhållandena! Kvalitetsmässigt så är den ju som den är men det blev en trevlig
traktor att sitta i, och vid en snabb blick såg den ut som en modern BM. Men det gick nog lite för fort och det valdes en för enkel väg för att funka trots allt. Riktigt så enkelt är det nog inte att "bygga" en traktor som svarar upp mot kunders gamla krav på märket.
500 var ändå den definitiva början till slutet för en Svensk traktortillverkning.
Tråkigt men utvecklingen hade nått den punkten att det krävdes betydligt stötte serier för att tillverka och ta fram nya traktorer. Så det var inte 500:ans "fel" på något vis att det gick som det gick, men 500 skapade ett visst andrum för att fundera på framtiden. Men inte är den att se som en BM traktor!