Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

Köpråd skopa?

60 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

LeifAndersson

#46 » 10:53:54, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vitsen med att se stålet är klart övervärderad, med skopan i arbete så är det ingen fördel när stålet ändå döljs då. Utan största fördelen med en planeringsskopa är att den lång bottnen gör att motståndet minskar när skopan fylls och att känslan i skopan ökar. De gånger man blänger på stålet i arbetsläge är få, och framförallt inte vid planering utan det är när man ska pilla in något i skopan som av någon anledning ska flyttas! Vi kallar dem inte ens planeringsskopor längre utan för en långbottnad skopa. :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



jannejoel

#47 » 11:43:30, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jannejoel skrev:
63an skrev:Otroligt att någon kan missförstå mej :skriva2:

jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

Grottulf (trådstartaren)

#48 » 13:29:26, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Du har koll på att HV skopan finns i ett HDV utförande samma skopa men något kraftigare .
Göran i Björnarbo

Japp, jag bad om pris på den också
Jag är dock tveksam till om jag behöver så mycket grövre, för den jag har nu är 220cm bred och vägde bara 225kg.
Så den är klenare än HV-skopan, men den har hållit för allt jag har utsatt den för.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

Göran Ekman

#49 » 15:12:12, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intresant,du brinner alltså inte ihop i hop i huvudet " nu dj#^*ar ska skrotet få se på f-n " .
I mitt fall kan det vara en fördel att det inte är skopan som är svagaste punkten.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

PerJohansson

#50 » 15:13:34, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å andra sidan är redskap lättare att byta än lastaren.

1 person gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

mimeck

#51 » 15:39:33, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Vitsen med att se stålet är klart övervärderad, med skopan i arbete så är det ingen fördel när stålet ändå döljs då. Utan största fördelen med en planeringsskopa är att den lång bottnen gör att motståndet minskar när skopan fylls och att känslan i skopan ökar. De gånger man blänger på stålet i arbetsläge är få, och framförallt inte vid planering utan det är när man ska pilla in något i skopan som av någon anledning ska flyttas! Vi kallar dem inte ens planeringsskopor längre utan för en långbottnad skopa. :???:



Har man försökt att skrapa upp tex. en sten som ligger på en gräsmatta/åker i en snöskopa så vet man varför det skulle vara en stor fördel att se stålet.

Det sitter två små hål i bakkanten på snöskopan. Genom dom kan man ibland få en skymt av stålet men annars får man köra på känsla och/eller kliva ut och baxa in stenen med muskelkraft.

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#52 » 15:54:17, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:Å andra sidan är redskap lättare att byta än lastaren.

Inget av prylarna varken skopan eller lastaren ska vara den svaga punkten.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Grottulf (trådstartaren)

#53 » 20:13:51, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:
LeifAndersson skrev:Vitsen med att se stålet är klart övervärderad, med skopan i arbete så är det ingen fördel när stålet ändå döljs då. Utan största fördelen med en planeringsskopa är att den lång bottnen gör att motståndet minskar när skopan fylls och att känslan i skopan ökar. De gånger man blänger på stålet i arbetsläge är få, och framförallt inte vid planering utan det är när man ska pilla in något i skopan som av någon anledning ska flyttas! Vi kallar dem inte ens planeringsskopor längre utan för en långbottnad skopa. :???:



Har man försökt att skrapa upp tex. en sten som ligger på en gräsmatta/åker i en snöskopa så vet man varför det skulle vara en stor fördel att se stålet.

Det sitter två små hål i bakkanten på snöskopan. Genom dom kan man ibland få en skymt av stålet men annars får man köra på känsla och/eller kliva ut och baxa in stenen med muskelkraft.

Ja, plockar man sten så är det guld värt.
Men det har jag en stengrep till, och när det gäller sådana kan jag ge ett tips.
Se till att köpa en som är så bred att man kan se stenarna bredvid huven på traktorn.
Man har nästan ingen nytta av mitten på stengrepen, den delen får man på köpet bara

Såvida man inte har en lågprofilshuv förstås :)


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

Trigon

#54 » 20:48:07, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grottulf skrev:Ja, plockar man sten så är det guld värt.
Men det har jag en stengrep till, och när det gäller sådana kan jag ge ett tips.
Se till att köpa en som är så bred att man kan se stenarna bredvid huven på traktorn.
Man har nästan ingen nytta av mitten på stengrepen, den delen får man på köpet bara

Såvida man inte har en lågprofilshuv förstås :)


Då har du nog inte så stora stenar i dina åkrar. Jag har en 2-meters stengrep och det har hänt att man ser stenen både på höger och vänster sida, samtidigt. :mrgreen:
Nej, men allvarligt talat så gäller det ju att tänka sig för så att man inte snedbelastar för mycket och bryter sönder lastaren, men om en "mindre" sten ligger ovanpå det harvade, så kan jag hålla med om att det är en fördel om man kan spana på den vid sidan av motorhuven. :shake_hands:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

GSjo

#55 » 21:02:07, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stengrepen kör jag endast på hjullastaren, Valtran T140 med Q76 är alldeles för klen för detta.
Ibland är det bara en sten i grepen och man får gunga lite för att få ned bakänden på BM846:an för att kunna svänga...
Med sten i grepen drar man upp runt 1m stora stenar med rivartänderna och detta är ungefär max vad man kan köra i grepen också.
GSjo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:36:50, 12-07-2013
Ort: Kronobergslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: H11
EC230B
BM846
BM400
Valtra T140e

Trigon

#56 » 21:23:57, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic: Hehe riktigt så rejäla stenar har jag inte stött på under mina få år som bonde än, som tur är :svettas:
Men jag hittade några bilder jag tog när jag sådde in en vall på 9 ha mulljord för ett par år sen
De värsta stenarna bökade jag upp i samband med de 2 harvningarna
Bild
Bild
sen blev det en del mindre stenar kvar som åkte med under vältningarna
Bild
Totalt blev det drygt 15 rågade grepar på 9 ha har jag för mig. Men så blev det också så här fint när det var klart. :hurra:
Bild

Mängden sten blev dock större när jag samma år lejde in en stenplockarmaskin på de ca 3 hektaren av den här åkern som är lite grundare jord, och fått sin beskärda del av kalksten uppskrapat från berggrunden genom åren. Runt 60 fulla tankar på ca 1,5 kbm styck blev det.
Bild
Bild
Bild
Ska man bygga nåt och har behov av fyllningsmaterial så är det dock rätt billig bergkross, har för mig det tog ca 7 timmar och kostade runt 7000 kr att plocka 90 kbm.

Men börjar man väl läsa i Bondens trådar här på forat så inser man ju att det finns större mängder sten på annat håll i världen. :grin:
Sorry för OT :back_to:

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

mimeck

#57 » 16:16:24, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är en bra stengrep vid plockning av sten.
Vår egen funkar inte lika bra när man plockar men den tål nästan hur mycket stryk som helst. Det går ju även att plocka. Jag har plockat måååååånga ton sten och många av dom stenarna vägde nog tonnet. Brukar kunna ta ett tag att böka upp dom. Man vill ju inte knäcka sönder nått värdefullt. Dom tyngsta går knappt att putta bort från åkern. Har intäffat att jag fått putta på en sida i taget och på så sätt "vickat" bort stenen från åkern.

Blir det för mycket får man ta traktorgrävarn. Blir det ännu mer kan det vara värt att köra med bandgrävaren.

Vi brukar även lejja in en sånn där stenplockare som trigon tagit kort på i inlägg 56.

Stenarna går alltid åt i nått surhål på nånn skogsväg eller vid nått byggprojekt.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Grottulf (trådstartaren)

#58 » 22:39:45, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sådan där stenplockarmaskin har jag aldrig sett förut.
Vill ha!

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

Grottulf (trådstartaren)

#59 » 21:52:37, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått priser på några skopor .
Ålö HV240 ligger på 10300kr i listpris, men jag skulle få den för 7900kr.
LV220 låg på 5000kr efter rabatt, och de andra har jag tyvärr glömt...

Det verkar vara standard med en del luft i priserna från ålö, för alla ålö redskap jag har köpt har jag fått 20-25% rabatt.
Det kanske vara värt att tänka på när man jämför listpriser.

Men jag tror att skopan får vänta lite på att få en avbytare, för det är mycket annat som behöver handlas snart... :(


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

Trigon

#60 » 21:55:53, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grottulf skrev:Jag har fått priser på några skopor .
Ålö HV240 ligger på 10300kr i listpris, men jag skulle få den för 7900kr.
LV220 låg på 5000kr efter rabatt, och de andra har jag tyvärr glömt...

Det verkar vara standard med en del luft i priserna från ålö, för alla ålö redskap jag har köpt har jag fått 20-25% rabatt.
Det kanske vara värt att tänka på när man jämför listpriser.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk


Bra att veta ifall man skulle vilja handla redskap. :thumme:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90


Återgå till Frontlastar-/lastarredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se