Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

Stödtallrikar på snöblad nödvändigt?

52 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

BM 4 ever

#16 » 19:49:53, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det funkar nog aldrig riktigt bra på grusvägar :razz:
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96



Roger Bälinge

#17 » 20:00:12, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kväll!

Jag har minst 20 års erfarenhet av snöröjning och har klarat varenda dag utan tallrikar...inte ens när plogen hänger i ram under maskinen behövs dessa! Är inte grusvägarna tjälade får man tjuvhålla lite...det har fungerat utmärk i alla år! (Ett knep på otjälade vägar är att åka igenom med lyft plog och packa till snön lite och sedan ploga av på tillbakavägen!) ;-) ;-)
Lär er köra utan en massa medar, tallrikar och däck istället....dessa kan ställa till mer än det hjälper! Jag har kollegor som har knäckt kolvar på sina vikplogar, när tallrikarna fastnat...typ bakom kantstenar, asfaltskanter m.m.
Nästan alla våra plogar har suttit i lastaren och då går det inte och ha några tallrikar sitta där! Punkt!

Det första jag gjorde när jag monterade ett vanligt Meyer diagonalblad (för hemmabruk)på Chevan var att ta bort tallrikarna...min åsikt är att dessa är onödiga och bör förpassas till skrotlådan! :grin: :lmao: :grin:

Där dom behövs är på plogbilar som kör med betydligt tyngre plogar... men dom väljer hellre däck!
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

BM 4 ever

#18 » 20:06:39, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du plogar nog övervägande asfalterade ytor. Gissar jag rätt? :razz:
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Ludde eriksson

#19 » 21:54:55, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har iofs nästan bara kört på asfalt, men att plogen studsat har jag inte varit med om. Däremot sett andra lyckas med.
Min teori angående detta är att den plog jag kört med har varit tillräckligt tung. Men min erfarenhet är begränsad vad gäller landsväg, och då med traktor.
Har kört i samhälle också, o då 2 vintrar med en L70C med en 3,2 meters gradmeko vikplog, saknade lastarmsfjädring på den, så
det var ett evigt justerande för att få rätt tryck på bladet, upplevde aldrig att jag hade nytta av tallrikar då.
Följande 2 vintrar körde jag med en JD 2650 o lika stort blad, snövintrar, o säger bara: aldrig mer!!! :aaargh:
O inte där heller hade jag glädje av några tallrikar.

1 person gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Roger Bälinge

#20 » 22:13:51, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 4 ever skrev:Du plogar nog övervägande asfalterade ytor. Gissar jag rätt? :razz:


..om det är mig du menar, så hade jag rätt mycket grusvägar i sommarstugeområden att ploga av!
Har man mycket grusväg är det bra med dubbla stål i hela plogen, då skär det inte ner lika lätt ... men å andra sidan är det inte lika bra på asfalt, där man vill ha rent från botten!
Har alltid haft Tengwalls/ Univägs vikplogar i alla år...eller vad fan dom heter numer! :vissla: :vissla: "Bilsmide" hette väl den från början???
"Den bästa plogen" är den med många år på nacken, då den är lagom glapp och det fungerar utmärkt som "flytläge" :skratta3: :skratta3:
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

stefansmark

#21 » 22:14:31, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv kör jag utan tallrikar för han jag köpte plogen av hade kastat dem för de behövdes ändå inte..
Jag kan tänka mig att det är stor skillnad mellan att ploga i södra respektive norra sverige, här i Luleå tjälar marken tidigt så att det skulle skära ned är inte sannolikt.
Något jag reagerar på är att ni där nere i söder har smala plogar, som ludde med en 3,2 meter plog på en l70c? På min l70c hade jag en 4 meters vikplog, på L50E'n jag har nu använder vi en 3,7 meters siljum tornado, samma på L50B'n jag hade förut, ett 3,7 meters blad.
När jag är färdig med multiskopan till L120'n så blir den ca 6 meter i utfällt läge.

Hur hinner ni ploga innan snön tinat bort med så liten utrustning?
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Ludde eriksson

#22 » 22:22:21, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha, i samhället där jag körde var det precis att det gick att ta sig fram med den bredden, saknade inte större bredd men däremot lastmaskinen när jag fick sitta i den där gröna hoppan i stället, på tok för liten för uppdraget, o en traktor hör inte hemma i snösvängen i ett samhälle!!
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Roger Bälinge

#23 » 22:27:32, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan inte köra med bredare plog än 3.20 ini områdena, då det är trångt och så står det biljävlar överallt..
Arkiteker och okunniga planerare m.m. bygger inte gator med tanke på att vi har fyra årstider...det är verkligheten!
Maskinerna kan utan problem klara 4 m plogar, men när inte det finns plats är det meningslöst att köra med dom!
I en upphandling tyckte kommunens tjänstemän att det mer än väl räckte att vi körde med 2.80 plogar.. :ohnej: :ohnej: :ohnej:
...men man fick ingen som var villig att byta plog och ingen var därmed intresserad, så man fick backa på det blixtsnabbt för att få någon som körde!
Det är nivån på "hjärnorna" som skall leda kommunerna...skrämmande! :huh: :huh:
Senast redigerad av Roger Bälinge 20:37:27, 03-01-2017, redigerad totalt 1 gång.
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

Roger Bälinge

#24 » 22:53:52, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

..i alla år som jag röjde hade vi alltid plogen i lastaren på grund av att i stort sett samtliga gator var smala och trånga!
Gick det inte att komma fram pga. illa parkerade bilar, så lyfte man bara upp plogen över biltaken och backade ut, så fick högen ligga! :djaevul: :djaevul: :djaevul:
...det var INTE lika enkelt med en traktor och plogen i frontlyften! :vissla: :vissla:

Ett lika stort problem är kommunens ovilja att "ta tag i" att hålla fri höjd på gatorna...det är snart bara "Willar och Lundbergare" som tar sig fram utan större skador på blixtljus och backspeglar! :vissla: :skratta3: :grin:
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

Roger Bälinge

#25 » 00:36:19, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...om man smälte ner alla "onödiga" tallrikar och gjorde spik och ståltråd istället!
...så kom metallen till nytta! :skratta3: :skratta3:
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

Jonas A

#26 » 08:58:02, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör oxå utan stödtallrik. Kör nästan enbart asfalt men har en liten stump grusväg också, där brukar jag som någon ovanstående skrev packa snön först eller i värsta fall backa med bladet så det kanar ovanpå lättare. Har försökt använda släpskor en gång men fick inte till det något vidare. Tyckte det var svårt att justera in så det tog lagom.
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91

Åsa-Nisse

#27 » 10:34:26, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja ja. Var och en är salig i sin tro. :buga:
Göran; För att justera in bladet rätt på en lastare så utgå från att svängleden ska stå i lod. Du ska kunna svänga bladet fullt åt båda håll och ha samma höjd på ändana i förhållande till markytan. Lyft 5 cm och testa.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Göran Ekman

#28 » 19:39:27, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderingen är väl kanske , finns det något knep för att behålla rätt läge på tilltvinkeln , på min maskin som har hydralisk parallellföring finns det ingen markering för vinkeln på tilten . Men det kan man kanske fixa en som stämmer själv .
När det gäller planering för snöröjning och biltrafik i Stockholms området . Har det någonsin planerats för det?
Undrar om TS har blivit jätte mycket klokare på sin ursprungs fundering?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Martin.Eriksson

#29 » 23:06:03, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske beror på vilket sorts blad de är men glöm å köra ett med liggande stål utan tassar..
Trots tassar så kan de bli som på bilden.... Asfaltsväg å nya stål..

Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Wizzman (trådstartaren)

#30 » 23:20:19, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Funderingen är väl kanske , finns det något knep för att behålla rätt läge på tilltvinkeln , på min maskin som har hydralisk parallellföring finns det ingen markering för vinkeln på tilten . Men det kan man kanske fixa en som stämmer själv .
När det gäller planering för snöröjning och biltrafik i Stockholms området . Har det någonsin planerats för det?
Undrar om TS har blivit jätte mycket klokare på sin ursprungs fundering?
Göran i Björnarbo


Jag har inte blivit så värst mycket klokare faktiskt. Det verkar vara delade meningar om huruvida stödtallrikarna behövs eller inte, men idag har jag faktiskt fått tag i två runda tallrikar så nu ska jag bara ordna ett rör som jag kan montera dem på.

Fästet på bladet är ett rör som är 52mm invändigt och ca 5.5mm gods.

Jag tänker att ett 50mm eller kanske ett 2" (50.8mm) rör kan passa med lite lagom glapp så det inte rostar fast direkt?





Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR


Återgå till Frontlastar-/lastarredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se