Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

Stödtallrikar på snöblad nödvändigt?

52 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

osla

#46 » 13:47:00, 05-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wizzman skrev:
osla skrev:Tassar ska inte användas, sitta där kan dom göra för att ta emot om man har fjädrande stål, men inte ska dom ta i backen vid plogning, det är stålen som ska ta och nötas, även då jag körde plogbil så lättade jag på fötterna på förplogen, och underbett varje vända, stål gick det men vägarna blev rena


Plogar man asfalt eller frusen grusväg, så absolut.
Men plogar man grusväg som inte är frusen så lyckas i alla fall inte jag utan stödtallrikarna.

Visst kan man använda fötterna då om man har längre sträckor, blir jobbigt att behöva vara med så man hinner kompensera, men en väg som plogas tjälar ju i princip direkt, så det är inte många vändor innan man kan hålla ner ordentligt
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590



busholle

#47 » 15:09:12, 05-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

osla skrev:Visst kan man använda fötterna då om man har längre sträckor, blir jobbigt att behöva vara med så man hinner kompensera, men en väg som plogas tjälar ju i princip direkt, så det är inte många vändor innan man kan hålla ner ordentligt


Märks att du är norrlänning. Här nere så skottar vi ibland hela vintrar på lösa grusvägar utan tjäle.

2 personer gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Martin.Eriksson

#48 » 15:35:23, 05-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har provat 40 till 0 på en halvmeter då plogen skar ner på en grusväg som varit plogad hela vintern. Visserligen ute efter kusten på hornslandet men kan va varmt/blött under så de inte fryser riktigt bra..

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Wizzman (trådstartaren)

#49 » 15:41:57, 05-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja här blir sällan vägen tjälad någon längre period.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Svart

#50 » 08:56:31, 06-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här blir det inte ens snö varje vinter. Svårt att få någon att ställa upp och hålla med traktor och stå redo med snöblad hela "vintern", än svårare att få någon som är duktig. Speciellt när det ALLTID är någon annan som bor längs vägen som ringer och klagar på snöröjningen. Är den inte utförd för sent så är det för tidigt...

Hur som helst, plogar man ofrusen grusväg i mörker med imma på rutan för att traktorn är från 1863 så behövs alla tillgängliga hjälpmedel för att hålla bladet ovanför gruset. Helst hade jag sett att vi körde några gånger i snön med bilarna så det blev frusna hjulspår så kunde snöbladet åka därpå sen. Men då klagas det för att är lite is kvar på vägen och halt att köra med uppslitna dubbfria däck. Alltid är det nåt :)

5 personer gillar det här inlägget.
Svart
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:17, 20-08-2019
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U10-3

Gunnar i Sörby

#51 » 10:29:41, 06-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Otjälad grusväg är ju ett problem här i södra Sverige. Oftast är det ju dessutom blötsnö då. Vår lilla vägförening (2,5 km) använder ett bakmonterat lätt diagonalblad på traktorn då. Det är ett hembygge på kanske 150 kg, inga hjul eller tallrikar. Det går att få bort det mesta av snön utan att för stora mängder grus följer med. På trepunkten bak kan man ju också lätta lite med hydrauliken om det behövs.
När vägen fryser har vi en Holms vikplog, den har aldrig haft tallrikar men jag har gjort ett fjäderpaket som som lyfter cirka 80% av vikten. Det minskar slitaget radikalt på både plogskäret och väggruset. Dock får man köra sakta, fjäderpaketet kommer lätt i svängning över ca 10 km/h, men det gör inget på vår korta väg.

3 personer gillar det här inlägget.
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare

Svart

#52 » 12:07:06, 16-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så har vi haft totalt 3 dm snö redan och igår smälte det sista bort.
Men: Briljant snöröjning utförd med en 2WD-traktor och frontblad med tallrikar. Han lämnade lite första gången, det frös och sen har han haft vägen i toppskick. Man kan nästan räkna gruskornen som åkte med ut till vägkanten. Sen när det lilla smälte blev det otroligt soppigt och tillomed jag som gillar vinterväg fick kämpa för att hålla mig på vägen de få timmarna som det tog innan det tinat bort. Lätt värt :)

Själv har jag fortsatt skotta med min lilla kinafyrhjuling och det har gått utmärkt de vägsnuttar jag har kört.
Svart
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:17, 20-08-2019
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U10-3


Återgå till Frontlastar-/lastarredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se