Nu har klubben (jag..) skrotat vår gamle IH 475 -77 med mod'ad Kjellve-lastare, typ 900-någonting med dubbelverkande kolvar - SMS-ram, och skaffat en JD 1140 -82 istället. Eftersom vi sysslar med fälttävlan så används lastaren till 90% med pallgafflar, allt ifrån att bygga hinder till att flytta vattentunnor på 1 kbm (dock sällan fyllda när IH'n ska flytta dom). Resterade delar är flytta grus, lite "sladdande" med planerbalk (på pallgafflarna), gödsel (mest halm/sågspån) från stallar etc. Har en timmerkrok för 3:e funktion liggande som skulle vara trevligt att kunna använda emellanåt,typ köra 8m telefonstolpe över åkern utan att tappa densamma..
Vi är en ideell förening, så ekonomin är alltid ett bekymmer!
"Problemet", JD'n kommer med en rörlastare, tror det är Ålö typ 1 med ryck o slit. Verkar dock som man aldrig använt "ryck", finns inget handtag e.edyl inne i kupén, bara spak "nedanför" stolen för upp/ner! Såå, alternativen som jag funderar på är:
- Bygga om ryck o slit till hydraulisk tilt. Kommer då att sakna parallellismen samt dubbelverkande lyft, det sista kanske inte är någon större grej men....
- Flytta Kjellve'n och fixa nya lastarfästen. Den har idag ventilpaketet INNE i hytten, skulle ju helst vilja ha spak + 3:e funktion istället
- Skaffa beg. lastare, typ Trima 1300p med ventilpaket. Har kollat lite men inte hittat fästjärn för JD, men kanske tillverka egna eller kolla via Ljung's...
- Alt 1 - tillkommer minst "lastarpaket" med spak o ventilblok, kolv samt svetsjobb. Kommer det att hålla för oss, lastaren känns lite "klen"? En del ek/ask-stubbar väger en hel del..
- Alt 2 - Även här ett lastarpaket samt nya lastarfästen. Dagens lösning vore inget skoj om en slang går inne i kupén. Lastaren är lastmässigt ok, däremot ser man ingenting när gafllarna ska användas - sitter något extra stag mitt i synfältet.
- Alt 3 - Klart dyrast investering, men resten kanske blir billigare? Nya fästjärn, resten "borde" vara ok. Är lastaren för stor för 1140?
Bilder är ju alltid uppskattade så