Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

Lämplig lastare till JD 1140 ?

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

xc banbyggare (trådstartaren)

#1 » 13:19:25, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla!

Nu har klubben (jag..) skrotat vår gamle IH 475 -77 med mod'ad Kjellve-lastare, typ 900-någonting med dubbelverkande kolvar - SMS-ram, och skaffat en JD 1140 -82 istället. Eftersom vi sysslar med fälttävlan så används lastaren till 90% med pallgafflar, allt ifrån att bygga hinder till att flytta vattentunnor på 1 kbm (dock sällan fyllda när IH'n ska flytta dom). Resterade delar är flytta grus, lite "sladdande" med planerbalk (på pallgafflarna), gödsel (mest halm/sågspån) från stallar etc. Har en timmerkrok för 3:e funktion liggande som skulle vara trevligt att kunna använda emellanåt,typ köra 8m telefonstolpe över åkern utan att tappa densamma..
Vi är en ideell förening, så ekonomin är alltid ett bekymmer!

"Problemet", JD'n kommer med en rörlastare, tror det är Ålö typ 1 med ryck o slit. Verkar dock som man aldrig använt "ryck", finns inget handtag e.edyl inne i kupén, bara spak "nedanför" stolen för upp/ner! Såå, alternativen som jag funderar på är:

  • Bygga om ryck o slit till hydraulisk tilt. Kommer då att sakna parallellismen samt dubbelverkande lyft, det sista kanske inte är någon större grej men....
  • Flytta Kjellve'n och fixa nya lastarfästen. Den har idag ventilpaketet INNE i hytten, skulle ju helst vilja ha spak + 3:e funktion istället
  • Skaffa beg. lastare, typ Trima 1300p med ventilpaket. Har kollat lite men inte hittat fästjärn för JD, men kanske tillverka egna eller kolla via Ljung's...
Funderingar:
  • Alt 1 - tillkommer minst "lastarpaket" med spak o ventilblok, kolv samt svetsjobb. Kommer det att hålla för oss, lastaren känns lite "klen"? En del ek/ask-stubbar väger en hel del..
  • Alt 2 - Även här ett lastarpaket samt nya lastarfästen. Dagens lösning vore inget skoj om en slang går inne i kupén. Lastaren är lastmässigt ok, däremot ser man ingenting när gafllarna ska användas - sitter något extra stag mitt i synfältet.
  • Alt 3 - Klart dyrast investering, men resten kanske blir billigare? Nya fästjärn, resten "borde" vara ok. Är lastaren för stor för 1140?
Är själv mest sugen på nyare beg. lastare, borde ju alltid gå att sälja för mer dollars än en gammal Ålö/Kjellve den dagen det blir aktuellt. Trivselfaktorn för föraren (dvs i huvudsak undertecknad) är tyvärr något som är svårt att få betalt för hos styrelsen...
Bilder är ju alltid uppskattade så :thumme:

Bild
xc banbyggare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:41, 16-03-2014
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuvarande: JD 1140, 2140
Förbrukad (men inte saknad): IH 475



Fuskmek

#2 » 16:19:23, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu kanske jag har fel men om det är en Ålö lastare som sitter på den borde det väl vara enklast att skaffa en "modernare" Ålö då jag har för mig att fästjärnen på traktorn passar om de nu är typ E-fästen.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

xc banbyggare (trådstartaren)

#3 » 18:47:25, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, trodde lastaren var så gammal (o klen) att inget nyare passade. Kan ju vara värt att kolla upp, gäller ju bara att hitta ett objekt...
xc banbyggare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:41, 16-03-2014
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuvarande: JD 1140, 2140
Förbrukad (men inte saknad): IH 475


Återgå till Frontlastar-/lastarredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se