Det finns vad jag vet tre sätt:
1. Använd vanlig cylinder. Passande cylinder kan hittas/beställas i de flesta hydraulikaffärer. Byggde själv ett
stora bm fäste enligt denna princip och kommer så småningom att bygga ett till på samma vis. Man måste dock se till att få nån typ av stoppare av låstapparna så att båda faktiskt kopplar ur och inte bara en av dem far iväg. Troligen billigaste alternativet om man får till det?
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 8&start=21
2. Beställ en specialcylinder med två kolvar+kolvstänger, en som kommer ut i vardera ändan. Fördel: själva cylindern kan fastmonteras(ev med glapp för att minska risken att den utsätts för spännigar) och därmed enklare slangdragning. Går att bygga själv genom att svetsa ihop två cylindrar "ryggirygg". Men då får man fyra hydraulanslutnigar, alternativt borra upp bottnarna på dem men då krävs ordentlig putsning/rengörning av borrhålskanterna för att undvika spån i oljan...
3. Beställ två små
dubbelverkande cylindrar, en för varje tapp. Fördel1: Kanske möjligt att använda standardcylindrar(=billigare än alternativ två?). Fördel2: Fasta(med glapp) cylindrar för enklare slangdragning. Här är en reservdelsbild på detta system som fanns som tillval på valmet 6000 grävlastaren. Kolvstången verkar vara ihopfäst med låstappen... Vet inte om jag riktigt gillar den funderingen... se ovan.
Viktigt är hursomhelst att man mäter och räknar så att man får slaglängderna/minimi- och maximimåtten att stämma mellan kopplingstapparna!
Ett fjärde alternativ skulle kanske vara en kombination av den mekaniska låsningen och en
hydraulcylinder, men då gäller det att låslänksystemet är i skick.
Ok, så jag svarade egentligen inte på Bränndals fråga men jag tyckte det var värt att ta upp eftersom jag inte påminner mig att alternativen diskuterats så värst ingående tidigare...
Lycka till!