Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

CW sandspridare. Är den bra?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

Orsa (trådstartaren)

#1 » 00:21:44, 01-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.blocket.se/vi/76154116.htm
Hej, undrar om nån har erfarenhet av den här spridaren?
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare



stefansmark

#2 » 23:07:46, 04-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft en sådan för många år sedan, den fungerade helt ok. Det var med hydraulisk skakmotor.
Nu har jag en mera traditionell skopa med utmatarvals i botten, jag tycker den är enklare att reglera sandmängden med och den rymmer mer material.

Ska man inte sanda så mycket och kanske rentav har en skopa extra att montera balken på är det en fiffig lösning.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Orsa (trådstartaren)

#3 » 08:43:37, 05-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kom fram till att den blir nog bra för oss, så jag beställde en igår. Har väl ca 1500 kvm utanför verkstan så det blir nog ok. Man behöver ju inte sanda varenda snutt heller
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Lars S

#4 » 23:06:55, 13-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du fått hem spridaren så du har kunnat prova den?
Lars S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:58:27, 02-12-2007

Orsa (trådstartaren)

#5 » 18:43:28, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja. Nej.
Leverans snabbt och bra. Den här Lubima-karln var bra att göra med. Han hade jobbat och konstrueratr redskap tidigare där i Hälsingland.
Det var ett halvmonterat IKEA-paket eftersom gavlarna spretar. Och man lär justera bredden efter sin skopa. Har en 2,2m Trima-skopa. Tog magnetborrmaskin och gjorde två hål i skopgavlarna lite grovhöftat. Det är nog inte så noga exakt var det sitter. Eftersom jag tänker ta av den varje gång jag inte använder den så svetsade jag två rostfria klossar med gängade bottenhål, som stora muttrar inne i skopan så slipper man stå med nycklar och skruva från båda håll sen. Har jag den sittandes på för jämnan kommer den stjälas vid verkstan. För 2 månader sen stal dom ex.vis ena bakrutan på HiAcen...!?

Jag köpte CW-spridare med 12V vibrator och drog därför fram en blå 1-fas 16A hone/hane som snabbkoppling till vibratorn. Ett extraljusrelä och hängsäkring och brytare inne i hytten. Den drar nog kring 25A om jag minns rätt nu.

Här hade vi som en lutande nyspolad bandyplan under 1-2 veckor i januari men sen frös det fast snö uppepå precis när jag hade fått hem ett tipplass med 4/8 som ligger under en presenning. Längtar lite efter mildväder nu så får vi se om det funkar som det ska. Det ska bli kul prova.

Den tillverkas i Ö-vik tror jag, han sa. Ser bra ut. Laserskuret och bockat i rostfritt. Hopbultat utan svetsar. Patenterad och ger jobb i Sverige. Och jag försöker rösta med plånboken så det var bara och handla.

1 person gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Fosson

#6 » 08:51:10, 16-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite kuriosa: Gubben som tillverkar dessa spridare köpte jag min förra traktor av.
När jag var och tittade på traktorn fick jag en grundlig genomgång av hans verkstad och de idéer han hade.
Han hade just börjat fnula på CW-fräsen
http://www.cwjaktprodukter.com/
Han försökte naturligtvis sälja en spridare till både mig och min bekant som hämtade traktorn med sin lastbil.
Den tillverkas i Sidensjö, ett par mil utanför Övik.
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

n163d

#7 » 10:35:43, 16-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fungerar bra om sanden är torr och utan snöklumpar. Är den fuktig är det hopplöst att sprida genom gallret. Köpte en duun valsspridare istället
n163d
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:16:05, 28-08-2016

Fuskmek

#8 » 20:16:47, 01-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite trådväckning och lån . Någon som har lite mera synpunkter på CW eller liknande sandspridare? Har en tanke på att försöka få ihop något liknande men funderar på hur stor vibrator som krävs för att få det att fungera med sandblandningen.Tänker i första hand på eldriven vibb.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor


Återgå till Frontlastar-/lastarredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se