Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

Ålö Quicke E frågor

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

William Lantz (trådstartaren)

#16 » 08:56:20, 15-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Fälgarna från baklastare LM422 passar, men de är svåra att finna. Just 320,400 och 430 är det svårt med alternativa hjul till, när Ford och BMC som också har 6 bultade fälgar inte passar. Det skiter sig på några få mm i delning! :sad:
Men 15-18,4/30 skulle bli bra i rullningsomkrets.
Det är bultcirkeln som flyter utåt lite på fordarna alltså? Om man inte är petig kan man ju fräsa/fila hålen avlånga isåfall.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
William Lantz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:36:57, 21-07-2009
Ort: Glimåkra
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 - 74



LeifAndersson

#17 » 13:42:59, 15-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I synnerhet med bara 6 muttrar bör passningen vara perfekt, så det är ingen bra idé. Har fått in BM med Fordfälgar tvångsdragna på plats, och det brukar vara mest bara skrot av hela skiten efter det! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

William Lantz (trådstartaren)

#18 » 14:05:49, 15-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blä... Jag fick iofs en idé, hittar man fälgar man vill ha så skulle man ju kunna tillverka en adapter mellan nav och fälg, pressa ut originalbultarna ur naven på bakaxeln och vända på steken så att säga, försänkt skruv i adaptern och mutter på insidan mot axeln, valfri bultcirkel och centrumhål på adaptern...

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
William Lantz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:36:57, 21-07-2009
Ort: Glimåkra
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 - 74

Bygert

#19 » 16:01:11, 15-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ålö 4--- genererar intressanta bakhjulslyft på BM 650 och framaxeln blir hårt belastad. Känns inte som en bra ide på en mindre traktor, 3--- verkar mer lagom.

Välj absolut en lastare med parallellföring i första hand. Dels så är det mycket säkrare när man kör gods och inte behöver kompensera med tilten när man höjer/sänker. Dels så vinner man i lyftkraft, lastaren med parallellföring lyfter mer en bit ut på skopa/gaffel än motsvarande utan och som regel är det ju inte i en krok i redskapsfästet man lyfter. Visserligen blir det lite mer leder och ett dyrare utförande men eftersom man vinner säkerhet, bekvämlighet och kraft är det inget att fundera på.

En Buster med lastare blir ju ingen lastmaskin och man ska köra med omdöme, försöker man sig på stubbrytning och sånt lär man ha en bra svets. Men ska man bära runt med lite pryttlar, knuffa lite snö, köra ut nån grushög osv så blir det absolut ett användbart ekipage som man har glädje av.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

William Lantz (trådstartaren)

#20 » 16:40:36, 15-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Ålö 4--- genererar intressanta bakhjulslyft på BM 650 och framaxeln blir hårt belastad. Känns inte som en bra ide på en mindre traktor, 3--- verkar mer lagom.

Välj absolut en lastare med parallellföring i första hand. Dels så är det mycket säkrare när man kör gods och inte behöver kompensera med tilten när man höjer/sänker. Dels så vinner man i lyftkraft, lastaren med parallellföring lyfter mer en bit ut på skopa/gaffel än motsvarande utan och som regel är det ju inte i en krok i redskapsfästet man lyfter. Visserligen blir det lite mer leder och ett dyrare utförande men eftersom man vinner säkerhet, bekvämlighet och kraft är det inget att fundera på.

En Buster med lastare blir ju ingen lastmaskin och man ska köra med omdöme, försöker man sig på stubbrytning och sånt lär man ha en bra svets. Men ska man bära runt med lite pryttlar, knuffa lite snö, köra ut nån grushög osv så blir det absolut ett användbart ekipage som man har glädje av.
Om jag säger att vi har hästar? Det ska inte köras runt med rundbal på balspjut med lastaren, men det är inte fel att kunna trycka till en rundbal med den när den hamnat lite snett, sen är det som du skriver dittan och dattan småplock som det är bra med lastare till... Iofs så skulle jag kunna tota ihop parallellföring själv men finns det färdigt så är det bra.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
William Lantz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:36:57, 21-07-2009
Ort: Glimåkra
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 - 74

Jac

#21 » 17:11:52, 15-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Ålö 4--- genererar intressanta bakhjulslyft på BM 650 och framaxeln blir hårt belastad.


En tryckbegränsningsventil på lastaren som är lite lagom lågt ställd är inte så dyrt, kan löna sig i längden.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Berit

#22 » 22:34:46, 15-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://youtu.be/6ebF5EPfdQk
Här verkar dom gjort en adapter för att ha lite större hjul :uupps:
Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer


Återgå till Frontlastar-/lastarredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se