Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

Köpråd av hydrauliska pallgafflar

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

Henrik.E (trådstartaren)

#1 » 01:05:37, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en L90C för ett tag sen så jag funderar på om jag skulle skaffa mig ett par
8 eller 9 tons pallgafflar till den.
Har nu ett par mekaniska 5 tons gafflar som är 1600 långa och med ett 2 meter brett stativ.
När jag köpte dessa för några år sedan så valde jag bort hydrauliska för att slippa koppla i och ur slangar
hela tiden.
Börjar dock tröttna på att flytta gafflarna manuellt för 2 gånger av 3 så lär man ju springa ur och ändra och skaffar
man rejälare gafflar så lär det ju inte gå lättare :svettas:

Vad ska man titta efter när man letar gaffelställ då ?
Är det värt att betala extra för att få inbyggda hydraulcylindrar ?

Sen det där med storleken också. Om man bara ska ha ett gaffelstativ, vilken längd och bredd tycker ni bäst om ?
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6



magloman

#2 » 02:34:34, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är bara lekman men efter mycket läsande o koll på olika konstruktioner föll valet på Thorén i Kil.

Dom verkar väldigt robust konstruerade. Väldigt fint hantverk i min mening. Har även planerskopa fram från dom.

Jag har min 6300 som gårdsmaskin så lyfter allehanda skrot o pall så ville ha brett. Valde 2m.
Längden har har jag haft mest problem att välja. Blev 1.5m långa. Kan va svårt med långa kanske när man backar ur; det rör sig väldigt mkt längst ut när man svänger. Tänkte man kan skaffa lösa förlängningsgafflar om det skulle behövas. Svårare fixa bredden efteråt.

Har renoverat ett Volvo Bm originalstativ där cylindrarna satt skyddat. Var väldigt trångt o svårmekat. Inget jag ville ha igen.

Dom finns till salu förresten. 9tons planka på 1.5m och 1.1m långa 5tons gafflar. Finns en renoveringstråd.

Sen är dom väldigt trevliga att ha o göra med på Tik. Skadar ju inte. En av få tillverkare som säljer själv. Känns som det blir mer för pengarna då.

Prismässigt vet jag inte. Planerskopan fram blev ngt dyrare än från drivex mm. Dock är den tyngre oxå med tjockare botten när jag köpte iaf.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Jimmy Nilsson

#3 » 04:04:08, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inga hydraliska gafflar . Ser till att ha den ena välsmord så flyttar man lätt ihop eller isär dem med hjälp av midjestyrningen och marken eller en sten eller man som nu än är i närheten som man kan ta stöd av.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Henrik.E (trådstartaren)

#4 » 03:04:20, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman :
Har kollat runt en del till nu och dom från Thorén i Kil verkar ju vara mest prisvärda som du säger.

Jimmy Nilsson :
Så där kan man ju också göra men då kanske man lär börja används sprintarna för gaffellåsningen :smile:
Sen är det inte lika kul som att ha hydrauliska gafflar heller :vissla:


Ska man köpa hydrauliska gafflar så lär man ju bestämma sig för om man vill ha sideshift eller inte och hur man isf vill att det ska funka :klia:
Helst skulle jag nog vilja kunna köra varje gaffel separat så slipper man problemet med att den som går lättast rör sig mest.
Vill nog inte ha en elventil på gaffelstället heller så då åker man väl på 4 slangar istället.

En multifaster snabbkoppling med 4 anslutningar skulle kanske underlätta.
Hur är en sån att koppla i och ur ? Är det någorlunda lätt och spillfritt ?

Jag har bara 3:e funktion på maskinen nu men funderar på att sätta dit en väljarventil för att kunna köra den som en extra funktion.

1 person gillar det här inlägget.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

Mattias Petterson

#5 » 11:05:07, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydralisk kan man använda som grip också om man kör huvudet.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

ls76

#6 » 18:17:15, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Multifaster är helt droppfria och väldigt lätta att koppla oberoende av om det är tryck eller inte i slangarna, har du en gång skaffat Multifaster vill du aldrig gå tillbaka till vanliga snabbkopplingar. Har haft i 15 år och aldrig något problem. Varför inte en elventil då behöver du ju bara 2 slangar, (=billigare Faster) har det på gaffelstället (har både spridning och paralellföring) och även på vikbladet.
Hälsn.
Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

magloman

#7 » 19:16:17, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har köpt multifaster som jag ska montera på min maskin men det har inte blivit av än...som allt annat :mrgreen:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Henrik.E (trådstartaren)

#8 » 23:53:28, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har börjat kolla efter hydrauliska gafflar nu igen. Har nu monterat 2 slangars multifaster på maskinen så ska jag ha sideshiftventil så lär den sitta på gafflarna.

Nån som vet hur kvaliten är på KTS hydrauliska gafflar ? Prismässigt så ligger dom iaf bra till.
http://www.kts.se/NT/svenska/produkter/pallgafflar.htm

Funderar på deras 8,4 eller 11,4 tons gafflar.
Dom har ju en axel längst upp som gafflarna glider på precis som det brukar vara på lite större truckstativ.
Man ska ju kunna köra sideshift på dessa med full belastning.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

Turbodiesel

#9 » 00:26:37, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

KTS gafflarna såg fina ut, det är ju glidaxel och rullar som gäller om man ska köra lite mer professionellt. Däremot kan lite enklare konstruktioner vara bra som enkla "bonnagafflar", om de används sällan och står ute resten av tiden. Det blir ju lite känsligare grejer, och ett större servicebehov med fler och finare lagringar.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Henrik.E (trådstartaren)

#10 » 20:47:19, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nackdelen med axel uppe är väl kanske också att det blir väldigt hög belastning på axeln när gaffelbenet ligger mitt emellan stödpunkterna på själva axeln.
Med en vanlig planka så har ju gaffeln stabilt stöd över hela bredden.

Det jag blev fundersam på var att priset för motsvarande gafflar är ca 10-15k extra hos andra mer kända tillverkare och då har dom ju bara vanlig planka som gafflarna glider på.
Vad jag sett så är det bara SRF som annars erbjuder en sån här modell och dom är väl kanske inte dom som har bäst kvalite på redskapen ?
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

Turbodiesel

#11 » 21:23:56, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De med axel tål att användas dagligen inom ramarna för vad pallgafflar är avsedda för, hantering av hyfsat balanserad last med vikt upp till dess angivna maxlast vid rätt tyngdpunktsavstånd.

Vanlig planka är bättre om det ingår sten & stubbrytning i arbetsuppgifterna. Då kan eventuellt resten överleva även om gaffelbenen blir skrot :mrgreen:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

magloman

#12 » 23:35:19, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är nöjd med mina från TiK. De har de vanligare modellen utan rör utan slät planka. Det stör mig lite att ena sidan går lättare och det sitter ingen flödesdelare på dessa. Ska skaffa det, eller kanske sideshiftventil samtidigt. Flödesdelare satt på mina gamla volvogafflar och det var rätt gött när dom gick mer lika. Var dock inte helt rätt justerade dom heller.

Köpte 5 tonare tror jag det va. Kan tycka dom sviktar lite när man använder dom längst ut för o lyfta nåt skrot. Mina är 1500 långa och 2000 breda.
Tycker dom måtten är helt perfekt för mig men skulle jag köpa idag skulle det nog bli 7-8 tonnare.

Dock är det som Leif sa tidigare att en planka på 2000 är bred när det är trångt! Men får man till sideshift så man kan ställa lite bättre så klarar man sig nog bättre när det är smalt. Förlängningsgafflar skulle va fint o ha också.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Henrik.E (trådstartaren)

#13 » 00:49:16, 19-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror det blir 1600 breda och 1600 långa för min del just pga att det blir lite trångt ibland med bredare stativ. Har flera öppningar i uthusen som är 2 m breda och där får man krångla med stativet jag har nu.
Har funderat på 2000 långa gafflar också men jag har ett par 3 meters förlängningsgafflar från Tik också så det kanske räcker med 1600mm ?

Frågan är väl vad man ska välja för kapacitet ? När man lyfter tungt så är det ju oftast allt annat än pall man hantetar så belastningen kan ju hamna lite varsomhelst på gafflarna. Man kanske inte är i backen och bryter sten men konstiga saker kan dom ju vara med om :-D

Behåller nog ändå mina manuella 5 tons som är 2000 breda.
Dom går även i holkarna i containrar när man har dom längst ut.
Ska man kunna lyfta container med 8 tons eller större gaffelstativ så lär man upp på 2200 mm bredd på stativen. Dom har ju lite bredare gaffelben så det är därför.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

MN

#14 » 08:49:40, 19-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik.E skrev:Funderar på deras 8,4 eller 11,4 tons gafflar.
Dom har ju en axel längst upp som gafflarna glider på precis som det brukar vara på lite större truckstativ.
Man ska ju kunna köra sideshift på dessa med full belastning.


Dessa pallgafflar ritade jag efter input från en entreprenör som hanterar stålrör med sina maskiner. Självfallet är axeln stark nog för att gafflarna skall kunna hänga i sämsta läget utan att de böjs. Fö vill jag minnas att nämnda entreprenör har kvar de första gaffelstället som måste vara 15 år gammalt nu och nött ut ett antal gafflar under de åren.

MVH
MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Henrik.E (trådstartaren)

#15 » 10:14:44, 19-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va kul att det är du som ritat dom ! :grin:

Dom nämnde den där entreprenören när jag ringde och det finns väl nån reklamfilm på hemsidan också där han är med.
Nu kan jag nog tänka mig att han kör på asfalterade ytor eller betonggolv som är jämna och fina så det blir nog snäll belastning då.

Tycker att det ser ut att bli lite mycket belastning vid själva infästningen av axeln men det kanske håller lika bra som gaffelstativ med vanlig planka ändå ?
Kör man tex båda gafflarna max åt ena hållet så hamnar ju en hel del belastning på två små ytor.
Det håller nog säkert för en provbelastning på 3 gånger lyftkapaciteten men frågan är om det håller för utmattningen efter 10-15 år då man till 90 % av användningstiden lyft annat än pallgods eller liknande som bara belastar gafflarna rakt ner ?

Nu är det inte dom där gafflarna du ritat men dom ser exakt lika ut.


Bild


Bild

1 person gillar det här inlägget.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6


Återgå till Frontlastar-/lastarredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se