Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

Justering av stålhållare på en vikplog?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

fredda88 (trådstartaren)

#1 » 00:31:58, 21-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har precis blivit ägare till min första plog med fjädrande stål. Kan någon förklara hur det fungerar med justeringen av stålhållarna, i det här fallet en Tengvalls Uni-väg 280.

Min plog har 4 stål och två av dem vägrar att tilta tillbaks till utgångsläge, är det fjädrarna som är slut eller kan hela mekanismen fått stryk så det kärvar.

Bild

Lånad bild på en likadan plog
Bild
fredda88
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 02:06:55, 10-04-2008



Roger Bälinge

#2 » 00:41:39, 21-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena!
Uppdaterad***

Tycker det ser ut som om fjädrar är för mycket nedjusterade...om det är din plog på den undre bilden!
Dessutom så bör du släppa på bultarna som håller fjädrarna nere på stålhållarna, då dessa kan vara för hårt åtdragna och då slår inte stålen tillbaka!!
Dom där plogarna skall vara lite glappa för att fungera som bäst...det går inte att "tighta till" den för mycket!
*** Enda gången man byter några delar på en Uni-väg är när dessa gått sönder...
...har aldrig bytt några fjädrar på några av våra plogar under 25-30 års tid, utan det är stålhållarna som vanligtvis spricker i svetsarna när något går sönder!

Var också noga med att kapa bort lite slitstål mellan de två inre stålen....annars fungerar inte stålklaffarna som de skall och då går inte stålen förbi varandra när du kör spetsplog!
Man brukar ta bort 3-4 cm på båda stålen!
Senast redigerad av Roger Bälinge 01:27:27, 21-01-2018, redigerad totalt 1 gång.
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

bmrobban

#3 » 00:50:15, 21-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har precis samma blad fast det är 3.20
Du justerar fjädertrycket genom att spänna muttrarna på ovansidan av bladet.
Om klaffarna fastnar har säkerligen något fått stryk eller kärvat ordentligt.
Fjädrarna är kraftiga och skall bara lösa ut vid rejäla itag.
Titta lite nogrannare på konstruktionen, den är ganska simpel.
Kan du ta bild på infästningen till fjädern på dom klaffarna som inte går tillbaka?
Jag behöver inte kapa stålen, men är viktigt att kolla frigången när man byter stål.
Finns ju lite justermån i hålen.
edit. Jag tänkte lite fel, man justerar klaffens läge genom att spänna ihop fjädern lagom mycket med fjädern på ovansidan.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Roger Bälinge

#4 » 01:15:15, 21-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

...när slitstålet "livar" med resten av plogbladet, så står dom rätt!
Kolla det inre stålet på den översta bilden...det står som det skall!
Stålen på den undre bilden är för långt injusterade och står fel gentemot resten av plogbladet!
För övrigt ser det "hemligt" ut med lyftkättingen på bilden också....man borde lyfta plogen mer lodrätt och då skulle jag antingen flytta bak kättingen på lastaren eller flytta lyftpunkten framåt på plogen!
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

fredda88 (trådstartaren)

#5 » 08:04:21, 21-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar!

Det är bara plogen på övre bilden som är min, ska fota lite mer detaljerat när jag kommer hem från jobbet i EM.
fredda88
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 02:06:55, 10-04-2008


Återgå till Frontlastar-/lastarredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se