Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

vad är fördelen med bakmonterad lastare?

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

Yrrol (trådstartaren)

#1 » 18:24:56, 26-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ser att den rikaste bonden har valt en bakmonterad lastare på sin moderna traktor, vilket ser B ut, men så åker han runt hela tiden, baklänges runt i bögda. Men jag anar att det finns fördelar med detta. Lastaren i sig ser mycket bredare ut än vanliga. Är det att han har unika redskap till denna som inte vanliga lastare klarar, eller vad är snacket om dagens baklastare?
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009



johaniskogen

#2 » 18:29:01, 26-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

New holland versitile? Midjestyrd lantbrukstraktor med lastare bakåt.. Sikten, stabiliteten, vikten på en grövsta axeln.. Finns många fördelar
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

Martin_N

#3 » 18:40:31, 28-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror jag vet vem du menar då jag bor i samma område.
Traktorn i fråga är en NH versatile och om jag inte mins fel köpte han den pga att han fick ett bra pris på den när hans Fiatagri med konventionell lastare hade gjort sitt. Det är en fantastiskt fin lastar traktor med bra hydraul kapacitet.
Martin_N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:59, 12-02-2007

Bygert

#4 » 07:12:37, 30-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Versatilen har ju ingen entydig fram och bak och är ju tänkt att kunna arbeta åt båda håll.

Annars har det ju dykt upp nån lastare att sätta bak på vanlig traktor också, det finns ju nu möjlighet att köra bakåt med många modeller. Det är samma fördelar nu som det var på baklastartiden med att ha lastaren baktill, man ser vad man gör även i markläge, framkomligheten blir bättre med tyngden över de större hjulen och man riskerar inte att knäcka en framaxel som inte alltid är dimensionerad för belastningen med en lastare. Man får pendlingen rätt också, det är lättare att planera om redskapet styrs av axeln nära det. Man slipper också att riskera nära döden upplevelser om lastaren är så stark att den kan lyfta bortre änden på traktorn, händer det och traktorn välter över framaxeln så kan man ha det roligare.

Nackdelen är ju då naturligtvis att det med lastaren bak så blockeras den naturliga punkten att koppla annat, det är inte bara att lasta på en vagn och sen koppla den och åka iväg. Lastare bak på en traktor blir bättre som lastmaskin än att ha den fram men det blir opraktiskt om traktor och det blir inte lika bra som en midjestyrd riktig lastare. Svårt att tro att det blir nån riktig hit, det finns ju bättre grejor.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Göran Ekman

#5 » 15:09:49, 30-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara en New Holland TV140?

Film på en sådan.
https://youtu.be/8jesy4dGCXU
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Martin_N

#6 » 12:04:36, 02-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja
Martin_N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:59, 12-02-2007

danne mähl

#7 » 14:40:39, 13-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

denna vet nog inte vad som är fram
men lastaren är med

1 person gillar det här inlägget.
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984


Återgå till Frontlastar-/lastarredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se