Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

Vikplog studsar behöver råd

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

Anders Edholm (trådstartaren)

#1 » 12:06:33, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej behöver råd av expertisen

Har kört några svängar i år och kommit fram till att min nya för mig Mahlers vikplog VP 320 inte riktigt lever upp till mina förväntningar.
Kör med en Volvo L70.

Det som jag TROR händer är att vid körning så viker stålhållarna undan ibland och då "rider" plogen på fjädertrycket och gängstängerna fjädrarna hoppar
när detta händer kommer plogen i självsvängning och jag måste sakta in till LÅG fart.


Jag har varit i kontakt med Mahlers om grundinställningar då den köptes begagnad av mig.
Mahlers hänvisade till Drivex då det var samma plog.
Där fick jag goda råd.

Enligt Drivex så ska stålhållarna aldrig vika undan vid normal körning.
Inte heller skall plogning ske med flytläget på lastaren.
Något lutad plog
Stålhållarna i samma vinkel som ledaxeln.

Nu har jag kontrollerat /mätt fjäderförspänningen.
justerat vinkeln på hållarna så de har samma som axeln/leden.

Vid kuperad väg så funkar det ju inte alls utan flytläge då maskinen lyfter plogen när man kör över krön knölar.

Hur kör ni?
Flytläge?
Hur har ni den vinklad framåt? bakåt?
Studsar?
Viker stålen undan vid "normal" plogning?
Hur hårt har ni fjädrarna spända?

Har ca 90mm mellan underkant justermutter och överkant på stålhållar örat.
Enligt Mahlers instruktionsbok finns det distanshylsor som skall läggas mellan justermutter och brickan.
Dessa skall tydligen användas om högre tryck behövs.
men när det skulle behövas har jag ej fått svar på.

// Anders


Bild
Anders Edholm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:52, 18-04-2012
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 700



CountyBruff

#2 » 12:10:06, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går inte att köra med flytläge,
det gäller att lära sig parera över krön och i svackor.
Möjligen underlättar det med lastarmsfjädring,
har aldrig kört en sådan maskin.

2 personer gillar det här inlägget.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Stefan1972

#3 » 12:15:25, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jobbade på Arlanda förut och med tanke på hur plogarna där såg ut så har jag mycket svårt att tro att det skulle handla om nån "finjustering". Allting beror väl på vad man plogar, hur ser vägen/ytan ut osv osv. Det går ju knappast att säga att man ej ska ha flytläge jämt? Det borde ju bli konstigt. Sen vet jag inte vad normal fart är heller. Du kanske vill köra fortare än vad som är brukligt? En större lastmaskin är väl ändå ganska gungig i sig så nå forcerad röjning kanske inte gå ändå? Men jag körde aldrig utan bara lagade så jag vet inget om den biten..
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#4 » 12:20:14, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stålet ska precis som de säger inte vika undan under plogning, då gör inte fjäderpaketet sitt jobb. Och vi kör aldrig i flytläge vid plogning, då blir tyngden altför stor på plogbladet och det kommer att få mycket stryk i onödan. Det där med marktrycket sköter traktorföraren oftast med tiltspaken och i undantagsfall vid extrema ojämnheter med lyftspaken. Försök att få in känslan vid plogningen och manövrera marktrycket manuellt vid körning, grundregeln är att ha så lite tryck som möjligt på bladet och anpassa det efter förutsättningarna. Det kan du aldrig få om du kör på flytläge! Vi har inte ens flytläge på alla maskiner.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Anders Edholm (trådstartaren)

#5 » 12:58:55, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar
Håller med om att det borde funka iaf borde inte vara kritiskt med inställningen men då Varken Mahlers eller Drivex kunde uppge ett mått på förspänningen vore det kanon om någon som har en kunde mäta.
Fort? nja måste ner på 2an för att plogen inte ska hoppa.

Kommer väl mer snö nu på torsdag så får göra nya försök utan flytläge då.

// Anders
Anders Edholm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:52, 18-04-2012
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 700

Ludde eriksson

#6 » 15:03:37, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Röjde i ett samhälle ett par år med en L70C o vikplog.
Var lite knepigt i början, hade aldrig lastarmsfjädring på den, kom att uppskatta det glapp som fanns i snabbfästet o framåt.
Tyckte ändå jag kunde stå på ganska bra i regel, men flytläge gav jag upp första timman jag satt i maskin.
Hade aldrig problem att få upp farten, men förstått senare med olika traktorer o olika plogar att maskinkombinationen spelar roll.
Hade en kille som körde i grannskapet med en MF o Holmsplog av nyare modell, alltid tvättbräda på vägen, helt hopplöst.
Kompisens Case med en betydligt äldre, tyngre o därtill konverterad till hydraulsväng holmsplog gick däremot som en dröm, betydligt renare väg o sällan eller aldrig någon studs.

Plogmodellen som typ fanns kvar, så det blev visst en likadan tung plog när han köpte nytt lite senare. Vägarna var ibland lite ojämna, så oftast körde han med dubbla stål = fortfarande bra skrapat men mindre risk att skära ner i asfalten när det var markanta hjulspår i den ojämna vägen.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

CountyBruff

#7 » 17:48:00, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade en idé om att göra övre fästet (kroken) med ca. 1 dm glapp i längsled,
då trycker man bara med sprinten och bladet kan följa vägbanan.
Med tiden blev centrumupphängningen tillräckligt glapp i höjdled
så det löste sig ändå.
Vilsammaste plogningen tycker jag är med bom och kedjelyft,
numera har jag ställt plogen "på hyllan"
vilket är ännu vilsammare.

2 personer gillar det här inlägget.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Martin.Eriksson

#8 » 17:58:34, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

sitter de inge stödtassar? ställ ner dom så bladet går lite lite på dom..
när stålen viker undan ska de ju landa på tassarna liksom. men sen kan de såklart vara nå som inte står rätt till med fjädrarna..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Stefan1972

#9 » 11:08:37, 20-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom på det i gårkväll jag också. Det känns ju som hundra år sen man var på arlanda. Nåja 22 år är det iallafall. Vi hade ju många plogar med stödtassar, som stödtallrikar som släpade i backen. När använder man såna då? Vore inte det en lösning?
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Åsa-Nisse

#10 » 18:41:57, 20-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns inga plogar utav senare modeller som ska gå helt på stålen. En plog med fjäderbelastade skär ska vila tyngden på släpskor/hjul till 100% vid stillastående och kunna stoppa ett papper under skären. När man börjar köra så viker stålen lite bakåt och då även ned till vägytan. En plog som hoppar eller tillverkar tvättbrädor är oftast för hårt tryck på. Många tror att när det är tjälat så kan man hissa stödtallrikarna men då blir plogen som en kälke och plogar dåligt rent.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Anders Edholm (trådstartaren)

#11 » 18:59:23, 20-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yes släpskor sitter och plogen glider fint på dem.
Jag tror att om vägen vore slät eller en större asfalterad plan skulle det inte vara något problem.

När stålen viker undan finns en tryckbelastad kort cylinder monterad mellan redskapsfästet och bladet som kan tillåta bladet att tippa framåt tillräckligt för att få problem.


Skickat från min iPhone med TapatalkBild
Anders Edholm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:52, 18-04-2012
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 700


Återgå till Frontlastar-/lastarredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se