Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

Diagonalblad montering chockventil mm

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

magloman (trådstartaren)

#1 » 20:16:25, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte montera en chockventil på bladet eftersom det saknas:
Bild


Sen blev det två nya slangar till redskapsfästet fram på rövhackan:
Bild



Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



Jac

#2 » 13:58:05, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen separat retur på den. Du har ju uppenbart CAD vana, kan du tänka dig att rita en streckmodell av bladgeometrin?
Hade vart intressant att se hur mycket avvik det blir mellan cylindrarna.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

magloman (trådstartaren)

#3 » 14:02:08, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut :)

Här kommer det lite bilder o mått. har inte mätt totallängd och minsta längd på kolvarna ännu. De har 200 i slag vad det verkar som så jag har kollat hos oie på deras std kolv som då är 435 vs 635 i längd mellan ledlagren. Det är det jag lagt in just nu i modellen. Det är 80/40 kolvar iaf.

Jag skulle vilja ha längre kolvar så det blir stadigare samt ger lite mer vinkel. Skulle bra om det gick att göra det lite smalare när det är trånga passager.

Hitta det här inkopplingsschemat hos oie, vet ej om det är samma typ av ventil:
Bild

Bild

Bild

:snow:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Jac

#4 » 09:54:13, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, det här har jag missat! Vad var det jag tänkte egentligen?
Jo två ritningar, en där bladet står rakt och en där det står vinklat. Med lämplig måttsättning kan man då se om den ena kolvstången har rört sig mer utåt än den andra har rört sig innåt.

Edit: försöker tryck gilla på inlägget ovan men då säger den bara "Ogiltig förfrågning!" :lmao:
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

magloman (trådstartaren)

#5 » 10:42:09, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, här är dom bilderna. Men som sagt har inte mätt allt supernoga och längden på kolvarna är från oie. Det enda jag vet är att slaget på mina är 200. Men jag tror inte det är så långt ifrån sanningen.

När den ena är helt ute(635) borde väl den andra vara helt inne(435) ? Kanske blir så om man justerar infästningens offset(50) som jag inte har mätt?


Bild


Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman (trådstartaren)

#6 » 10:51:23, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här ändrade jag 50-måttet till 30 och då stämmer det bättre
Men som sagt, övriga mått är inte riktigt 100 procent heller.


Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Jac

#7 » 13:25:57, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant. Cylindrarnas gemensamma volym är alltså minst när bladet står rakt. Alltså, så länge man kör på ett hinder som tvingar bladet att vinkla bort från rakt så kommer den totala oljevolymen att öka och ingen läckledning behövs. Om man däremot kör på ett hinder så att bladet vrids mot centrum så får man en tryckökning om man inte har läcklinje. Hur stor den tryckökningen blir har jag kikat lite på här.


Låt oss anta följande:
- cylindrarna är helt fulla med olja och bladet är fullt vinklat åt höger
- oljan är helt fri från luft
- cylindrarna är kopplade samman med slangar, plussida höger till minussida vänster och tvärtom. Helt slutet, inget annat tillkopplat.
- varken cylindrar eller slangar flexar nånting

Om man då med en extern kraft tvingar bladet från fullt höger vinklat till rakt så blir tryckökningen i cylindrarna följande:
- med 50 mm offset: 124 bar
- med 30 mm offset: 14 bar

Kan posta lite uträkningar också om nån är intresserad, ska ut och leka i snön lite först.

3 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

magloman (trådstartaren)

#8 » 14:28:00, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi kan nog utgå ifrån att Herr Holm har designat denna så den skillnaden är nära 0, med korrekta mått verkar det ju luta åt det iaf.

Det som är bra är ju att vridpunkten sitter offset med 400 så bladet blir bredare åt det hållet som snön kastas. Blir ju lättare trycka ut snön i snödrivan då. Nu är väl alla blad så säkert men jag har inte tänkte på det tidigare. Tror de sista två diagonalbladen jag ägt till jordbrukare haft sitt vridcentrum närmare bladet vilket då inte gör det så mkt bredare vid vridning.

Säg att man skaffar två nya kolvar då för att få lite mer vinkel samt stadigare blad med infästningarna längre ut på bladet. Såg på Holms hemsida att dom kör med enkelverkande 75/80 390 cylindrar på 390(i slag?). Varför kör man med enkelverkande? Är det inte bra om båda cylindrarna hjälper till att staga upp bladet?

Eller är det pga att det blir svårare att få till geomterin så inte läckledning ska krävas?

Vart köper man sådana cylindrar förutom Holms då? Antar när dom har konstruktionens artikelnummer på sig har priset ökat med en faktor på minst 3.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Jac

#9 » 17:27:50, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte säkert det är den optimala geometrin av andra orsaker om man ligger nära 0 i avvik (men antagligen är den nog rätt nära). Måste klämma till med en mer seriös räknemodell om man ska undersöka det.

Att designa geometrin för matematiskt exakt 0 avvik tror jag inte är möjligt men jag blev överraskad av hur nära 0 du kom och hur lågt trycket blev.

Jag kan inte se nån anledning till att använda enkelverkande cylindrar, fördelar ju krafterna bättre med dubbelverkande. Billigare för att det blir färre slangar kanske?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

magloman (trådstartaren)

#10 » 17:32:14, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok tack för input.
Kanske enklare fixa dubbelverkande cylindrar om man ska krångla o byta.

Kan man komplettera chockventilen med en ack kanske för att lindra slitage på cylindrar, bladet och maskinens hydraulsystem?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Jac

#11 » 17:42:02, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ideellt sett så skulle väl den acken isåfall sitta på läckporten som inte finns... :ohnej:
Ska det lösas med ack utan läckport får det nästan bli en liten ack på varje sida med ett förladdningstryck som motsvarar shockventil settingen.

Å andra siden, får du geometrin att bli nära 0 så ska det ju gå utan ack. Lite skumt om trycket plötsligt ökar för att man får slitage i bussningarna kanske...
Slangarna tillför ju lite extra oljevolym plus att dom expanderar lite när dom trycksätts, blir lite mer spelrum där.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

jörgen.ottosson

#12 » 07:06:32, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:....
Såg på Holms hemsida att dom kör med enkelverkande 75/80 390 cylindrar på 390(i slag?). Varför kör man med enkelverkande? Är det inte bra om båda cylindrarna hjälper till att staga upp bladet?
....


En anledning kan vara hållfasthet (och tillverkningstoleranser) i bladet, när du kör till ändläge. Det är ganska svårt att bygga ett blad som "bottnar" båda cylindrarna samtidigt så att båda hjälps åt att hålla bladet vid ändläget. När en cylinder bottnar först så kan den andra fortsätta att "dra/trycka" om man fortsätter att köra funktionen. Med enkelverkande cylinder ( eller nära enkelverkande, med minimal "minus sida") så kan man bygga så att det är är cylinder som bottnar (eller går mot mekaniskt stopp i bladet), och den andra är "kraftlös" och kan inte fortsätta dra eller skjuta på.
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

magloman (trådstartaren)

#13 » 08:52:57, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, jag hade faktiskt nåt sånt i tanke. Ser ju lite hur det är nu på bladet, slitet o glappt och det är inte längre exakt som det är konstruerat. Kan tänka mig att det spar på grejerna när bara ena är maktfaktorn åt gången.

Fick priser iafenkelverkande originalcylindrar, dom ligger på ca 5000 /styck :insomnia: . Är ju så med att handla originaldelar. Skillnad när man har behovet att byta ut bara en trasig del, då är det ju smidigt och man vet det passar osv. Men för att bygga om nåt gammalt skrot(?) blir det ju inte ekonomiskt försvarbart. Får väl se om man kan hitta nån standardcylinder från någon tillverkare. Inte ofta man ser sånt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

ja-bond77

#14 » 09:04:58, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flowfit brukar väl ha enkelverkande?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

magloman (trådstartaren)

#15 » 09:22:17, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

inte så stort utbud och ovanligt dyra

https://www.flowfitonline.com/hydraulic ... 0mm-108040

/TILLÄGG: det blir ju mycket mat i stången så inte så konstigt att det blir dyrare faktiskt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Frontlastar-/lastarredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se