Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

Frontlastarfäste Venieri 1.33B

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

magloman

#16 » 22:16:58, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte riktigt hur man får göra nedtill. Måste ju bli rakt mot redskapet om man ska kunna montera det på pallgafflar.

Är övre krokarna rakt ovan nedre låstapparna liksom?

Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



Hydi (trådstartaren)

#17 » 09:42:56, 01-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Nej övre och undre fästen linjerar inte med varandra utan de övre har en cc på 200 medans de nedre har en cc på 400 så de skiljer 100 mm per sida. Om man tittar på de färdiga eurofästen som finns att köpa så är det något liknande att plattjärnet fästena är fastsvetsade på ligger snett troligtvis i liknande mått.
Hydi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:04, 30-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kubota R 410
Belos 3440
Veineri 1.33B

magloman

#18 » 09:48:51, 01-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte på andra ledden
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Hydi (trådstartaren)

#19 » 10:32:20, 01-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo. de sitter linjärt vågrätt. Menar du på djupet så har jag inte mätt exakt ännu men där ligger de nedre fästena längre in i förhållande till de övre men inte mycket. Tror kanske att det kan vara enklare och bättre att ha alla fästen lösa för att kunna få den bästa tiltvinkeln på de olika redskapen. Skopor har ju en böjning medans pallgaflar, vikplog mm. har en rak fästpunkt där fästena skall sitta. Kanske kan man med hjälp av befintlig skopa ta fram en mall i plyfa som man noggrant gör hål i där krokarna skall sitt. Blir ju lite omständigt kanske i och med förstärkningarna av plattjärn. Men man får ju även prova och bara nästa i början.
Hydi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:04, 30-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kubota R 410
Belos 3440
Veineri 1.33B

Hydi (trådstartaren)

#20 » 21:27:05, 27-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Långt mellan gångerna, körigt med företaget mm. Jag har i varje fall fyllt i måtten på skissen. Hoppas att jag har fattat dig rätt, kan också tänkas att jag missat att ta något mått, får ta de måtten senare i så fall. Jag har fotat av skissen med måtten som kommer här:
Bild
Hydi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:04, 30-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kubota R 410
Belos 3440
Veineri 1.33B

Hydi (trådstartaren)

#21 » 14:20:37, 11-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, tar ett nytt tag med detta och funderar fortfarande hit och dit om man skall satsa på att byte snabbfäste på maskinen eller ta fram lösa krokar och behålla det. Mycket jobb som sagt med att få fram dessa kroka och få till det. Har kollat lite grand på sms / Trima men där blir också problem med att få ett sådant fäste anpassat till maskinen. Tacksam för fler input kring detta så jag kan komma vidare och bestämma mig.
Hydi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:04, 30-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kubota R 410
Belos 3440
Veineri 1.33B

magloman

#22 » 14:51:04, 11-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har läst igenom tråden igen och jag tycker du ska byta fäste på maskinen. Men kanske trima blir för stora redskap som du säger. Bobcat, avant eller någon annan mindre maskin har nog bra fäste. Titta lite vilka som har mest redskap att välja på och vettiga priser.

Den här maskinen sitter det bobcatfäste på. Jag tycker man ska göra så här:
Bild

Vi kan säkert hjälpas åt här på forat och konstruera fram hur det ska se ut sen kan en lokal smidesverkstad tillverka det åt dig. Eller någon som gör redskap. Tror säkert det inte är några problem.

/TILLÄGG:
Ser att göranssons säljer eller iaf har sålt dessa. Dom kanske har färdiga fästen på hyllan?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Hydi (trådstartaren)

#23 » 17:47:42, 11-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Igen! Jo, det är väl lite vad jag har varit inne på också. Kollade Trima i dag och det fästet är nog som du säger för stort då det är för maskiner mellan 6-10 ton. Jag känner mig lite tveksam till Bobcat fästet då det har en speciell utformning och jag tror även Avants är liknande. Vet också att Samma maskin fått Bobcats fästet påmonterat i Sverige. Nästa bekymmer är vem tillverkar och anpassar snabbfästen till lastare ? Såg att Todd Timber kunde göra till Trima men det faller ju bort. Funderar även på euro som jag även sett på mindre lastare, kan det vara något ? Jättetacksam för all hjälp och tips jag kan få för att finna bästa och enklaste möjligheten.
Hydi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:04, 30-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kubota R 410
Belos 3440
Veineri 1.33B

bert

#24 » 18:55:39, 11-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Storleksmässigt så är Euro bredare än Trima med ungefär samma höjd

1 person gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Hydi (trådstartaren)

#25 » 22:32:30, 16-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter en hel del funderande och tagit till mig av alla råd så har jag i stort sett bestämt mig. Började kolla andra fästen och kom att tänka på min andra maskin som är en Kubota R410 minilastare den kommer att säljas så småningom men jag har låtit skära ut flera fästöron till den. Kollade runt på maskinskrotar och Rackstad hade ett från en skrotad R420 kan vara samma fäste som till 410 men det heter olika Walter på 410 och Magsi på 420. Såg detta som ett alternativ men när jag kollade på bägge maskinerna så insåg jag snabbt att Kubotans lastare är mycket bredare och det skulle inte passa så bra till Venierins smalare lastare så den idén gav jag upp snabbt. Desto mer jag tittar på Venieris orginalfäste desto mer förtjust blir jag i det och trots det goda rådet att byta till något vanligare så har jag bestämt mig för att behålla det och istället låta göra fästen. Jag har ändå flera redskap som skall bytas och det enda jag egentligen behöver köpa är en planeringsskopa. Ser flera fördelar med orginalfästet, det kommer så nära maskinen som möjligt vilket är fördelaktigt med tanke på bryt och viktfördelning framåt. Venieris krokar är breda och rejäla vilket inte t.ex. Kubotans är där glapp lättare uppstår. Min tanke är att låta skära ut lösa öron och triangelplåtar och med utgångspunkt från orginalskopan sätta dessa på gaffelställ och vikplog till att börja med. Tar tacksamt emot tips på lämplig mekanisk verkstad för tillverkning av detta, spelar ingen roll var för det går ju att skicka. Även tips inför uppmätning så det blir så korrekt som möjligt.
Hydi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:04, 30-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kubota R 410
Belos 3440
Veineri 1.33B

ac tc

#26 » 08:42:39, 03-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bobcats bobtach funkar bra och det är inget problem med trima/Sms för redskap i din storleks klass.
- trima 800 lastaren som kom på 60 talet tex lyfter tada..800 kg så inte är trimas fäste nått speciellt stort. Rätt bra konstruktion dock med ett brett register.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Frontlastar-/lastarredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se