Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

Frontlastarfäste Venieri 1.33B

26 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

Hydi (trådstartaren)

#1 » 16:13:10, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla trogna maskinintresserade! Slänger ut en trevare om vad detta kan vara för ett lastarfäste,det sitter på en Venieri 1,33B minigrävlatare. Tidigare trodde jag att det var Bobcats fäste men det ser man nu att det inte stämmer, även euro fästet påminner men här är det tvärtom att krokarna sitter närmare mitten och hylsorna längre isär, på euro verkar det vara tvärtom. Tror bestämt att det är Venieris egna och då är det ju svårare att hitta fästen. Fästet verkar ha en bra konstruktion och då känns det rätt att bevara det och i så fall låta tillverka fästen om ingen säljer dem färdiga. Har någon en idé eller har sett det förut så tas tips tacksamt emot. Bifogar bilder och kommer även att lägga ut dem inom kort.
Bild
Bild
Bild
Hydi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:04, 30-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kubota R 410
Belos 3440
Veineri 1.33B



Hydi (trådstartaren)

#2 » 23:25:29, 24-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej ! Har kollat lite noggrannare och mätt upp, fästet verkar vara mycket likt euro men stämmer inte riktigt. Jag har kollat på länken här över fästen och det verkar finnas minst två olika eurofästen. Någon som vet mer om dessa fästen samt vet hur man får bredd måtten. Lite snabbt så är det 200 cc på det övre och 400 cc på det nedre.
Hydi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:04, 30-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kubota R 410
Belos 3440
Veineri 1.33B

bert

#3 » 05:04:01, 25-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja se euro är det så långt ifrån det kan bli i mina ögon
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Hydi (trådstartaren)

#4 » 17:51:24, 25-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det stämmer inte med de euron man ser på redskap, där är krokarna bredare monterade än tapparna på mitt är det tvärtom. Jag kollade med några lösa eurofästen jag hade liggande och krokarna stämmer hyfsat bra, funderar på om man kan köpa låsa hylsor och krokar och sätta de tvärtom, lite mer osäkert med hylsorna men skall se igen på skisserna vilka mått som anges.
Hydi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:04, 30-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kubota R 410
Belos 3440
Veineri 1.33B

magloman

#5 » 18:32:13, 25-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kostar inte mkt att få lite plåtar utskurna om du har ritning på fil. Vi kan nog hjälpa dig rita upp de plåtar du behöver om du vill.

Man ser ju på skopan hur dom gjort. Ska det sitta på gaffelställ kanske man får göra nån ram oxå.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Hydi (trådstartaren)

#6 » 12:36:26, 26-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Låter som en bra lösning, funderar på några saker. bara: Nedre hylsorna skulle det kanske funka med något ämnesrör och kapa upp, de övre krokarna är väldig snarlika euro, kan man kanske köpa dem lösa så kan det funka. Antar att du menar att man skär ut varje del och sedan svetsar dem på ett grovt plattjärn så som de färdiga eurofästena är gjorda. Tacksam för idéer och förslag så jag kommer vidare. Jag behöver fästen för vikplog, planeringsskopa, gafflar och lättmaterialskopa.
Hydi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:04, 30-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kubota R 410
Belos 3440
Veineri 1.33B

magloman

#7 » 15:45:24, 26-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du ta några bilder på fästet när du har skopa på plats.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Hydi (trådstartaren)

#8 » 17:11:55, 26-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Absolut löser det i helgen.
Hydi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:04, 30-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kubota R 410
Belos 3440
Veineri 1.33B

Hydi (trådstartaren)

#9 » 23:17:31, 29-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Igen! Här kommer bilderna när skopan sitter på maskinen.
Bild
Bild
Bild
Bild
Hydi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:04, 30-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kubota R 410
Belos 3440
Veineri 1.33B

magloman

#10 » 00:13:47, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar vara ett bra fäste. Oavsett om du fixar det själv eller om en verkstad ska hjälpa dig blir det mkt jobb.

Ska du ha så många redskap kanske det lönar sig att be svenska åf ta hem redskap från tillverkaren. Eller ta en tur själv ner till tyskland tex o köpa redskap med rätt fäste direkt.

pallgafflar ska säkert fästet ha en speciell vinkel oxå för att maskinens parallellföring ska bli så bra som möjligt.

/TILLÄGG:

Har funderat o sökt på nätet på maskinen och fästet. Hittar ingenting utan att det verkar vara std från fabrik.

Min åsikt är iaf att det bästa är nog att bygga om maskinen så det blir Trima/SMS. kanske använda en av låskolvarna bara så det blir enklare att få plats.
Blir ju ett helt annat andrahandsvärde på maskin då också och väldigt lätt att beställa redskap.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Hydi (trådstartaren)

#11 » 12:41:40, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och stort tack för dina svar och tankar det kommer att hjälpa mig vidare oerhört mycket. Jag håller med om princip allt, nuvarande fäste är bra och lättanvänt. Men tillgången på lösa krokar / fästen är ju vad jag också förstått obefintlig. Att skaffa redskap utomlands däremot tror jag mindre på då tillgången är annorlunda speciellt i södra Europa. Ta planeringsskopa t.ex. tror inte man har det till frontlastare annat än här i norden, dessutom har jag redan en vikplog utan fästen. På min Kubota R 410 hjullastare är det också ovanliga krokar även om jag sett nu att det går att köpa, där fick jag med några lösa fästen samt att jag lät tillverka några extra. Där har jag svetsat på krokar på ett gaffelställ och en planeringskopa med gott resultat. Man får prova sig fram för att få så bra tiltvinklar som möjligt innan man svetsar fast definitivt. Jag tror att jag skall börja kolla lite på nytt fäste för att varje fall ha något att jämföra med, funderar på vilket bara : Skall jag ta Sms / Trima så är jag osäker på om det finns så små redskap jag behöver, t.ex. skopan är endast 1 400 bred. Då kanske man ändå måste svetsa på krokar på befintliga, samma maskin jag har hade bobcatfäste och där finns ju mer att tillgå i den storleken. Jag överger inte tanken på att ta fram krokar till mitt befintliga fäste utan överväger och räknar på kostnaden innan jag definitivt bestämmer mig. Blir ju mycket jobb i och med att övre och undre fästena inte linjerar samt har stödbultar mm. Det lutar nog mest åt denna lösning så jag får försöka hitta någon firma som kan skära ut de övre krokarna medans de nedre hylsorna går säkert att använda något ämnesrör eller liknande. Återkommer med uppdateringar, just nu har inte detta störst prio men jag vill ändå ha till fästen för vikplogen innan vintern.
Hydi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:04, 30-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kubota R 410
Belos 3440
Veineri 1.33B

magloman

#12 » 14:11:28, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet ligger väl i att få grejerna på rätt plats.

Skopan du har såg ju fräsch ut. Möjligt man kan göra en jigg mha den. Eller använda maskinen som jigg. Om man tillverkar nya öron osv sen sätter dom på maskinen sen kör emot redskapet och punktar fast allting. Även mha linjaler och vinklar mm så allt hamnar i rakt o riktigt.

De tjocka öronen är nog vattenjet som gäller eller gnist, eller fräsning. De tunnare <25mm går nog laserskära, då blir dom inte så dyra.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Hydi (trådstartaren)

#13 » 14:23:51, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack än en gång, känner du till något bra företag som kan med lämplig metod skära till öronen efter ritning. Behöver ju inte vara i närheten av mig utan det går ju att skicka.
Hydi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:04, 30-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kubota R 410
Belos 3440
Veineri 1.33B

magloman

#14 » 18:49:07, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det finns i området runtom mig här.

Vi kan ju börja med o rita upp några dxf,er

Ska klottra ihop nån eller några skisser o lägga upp för måttsättning

Plåtarna upptill:

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190930/d9b21acfaa2a921b46fffe484a3873ab.jpg
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Hydi (trådstartaren)

#15 » 21:22:46, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad gjorde man om inte denna sajt fanns med alla fantastiska entusiaster som kan så mycket och är så hjälpsamma. Saknade denna sajt för drygt 20 år sedan när jag drog igång mitt första grävmaskinsprojekt att byta motor i en Case 25+4. Många fel gjorde jag men samtidigt lärde jag mig oerhört mycket och jag fick den att fungera något jag är ganska stolt över trots allt. Sedan några år har den maskinen gått vidare till någon annan fantast.

2 personer gillar det här inlägget.
Hydi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:04, 30-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kubota R 410
Belos 3440
Veineri 1.33B


Återgå till Frontlastar-/lastarredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se