Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

Infästning av vridbar bom till stubbfräs

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

marcus_h (trådstartaren)

#1 » 19:49:02, 16-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skaffade mig en stubbfräs till kompaktlasten ( Giant d 254 sw ) som är lite för stor för maskinen, men gillar maskinen i övrigt så får vara så.

Ett stort problem är dock att stubbfräsen fräser vinkelrätt relativt hjullastaren, så jag får väldiga vridkrafter i hela lastaren, vilket såklart sliter mycket på den och det är svårt att få ner vikten ordentligt med.
Jag skulle därför vilja bygga ett nytt redskapsfäste så fräsen jobbar i samma riktning som maskinen. Tänk konstruktion är en platta med en vridbar bom på som styrs av en hydraulkolv.

Frågan är då hur jag ska konstruera denna vridning, som blir som en stum midja på en hjullastare.
Länklager har jag funderat på i både de röda delarna samt oranga, och en genomgående bult.
Eller länklager i den oranga delen samt spindelleder från en rejäl bil/lastbil som infäsning i den röda delen.

Vad säger experterna, vilket är smidigast?
De blåa fästena är för hydraulkolven.

Bild

Bild på min maskin med fräs. Tanken är att bara lossa skruvarna på toppen av den gröna delen och bygga ett nytt fäste med motsvarande bom, fast i maskinens färdriktning istället, och med egen vridning med hjälp av hydraulkolv.

Bild
marcus_h
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:54:29, 24-02-2018
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare



Stridis2

#2 » 20:28:53, 16-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gissar jag rätt om jag säger att det svarta överst i min bild tillhör stubbfräsen och är fjädrande monterat mot det gröna under? I så fall hade jag nog kapat av ungefär där jag har dragit det röda strecket. Svetsat fast en kvadratisk plåt i överdelen och en i underdelen som bultas ihop i hörnen. Då kan man montera stubbfräsen i vilken riktning man vill, i fasta 90-graderssteg. Jag gissar att jag hade önskat fräsa så det sprutar bort från maskinen.
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

marcus_h (trådstartaren)

#3 » 21:18:46, 16-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Ja den är dämpad med gummi i den konstruktionen. Har inte öppnat upp och kollat exakt hur ännu. Dock är maskinen så lätt så gummit i hjulen fjädrar betydligt mer än den gummi-upphängningen, så den kommer försvinna med nya fästet.

Jag förstår din tanke men dels vill jag ha kvar orginalfästet och sen behöver jag ändå bygga till så jag kan röra stubbfräsen i sidled. Där vill jag inte använda midjan som skulle vara en lösning, för maskinen kommer sakta vandra iväg, sen står maskinen stabilare när den är rak.

Jag kommer faktiskt lägga spånet mot mig, annars kommer man täcka hela arbetsytan med spån vilket innebär att man inte kan jobba. Spånet måste bort från stubben.
Imellanåt hoppar man bara av och startar lövblåsen så blåser man bort allt på 10 sekunder.

Den lösningen som ligger närmst nu tror jag är spindelleder från en bil i ovan och underkant fästa i redskapsfästet, sen ett urborrat ämnesrör som dessa spindelleder går in i. Se bild nedan.

Stridis2 skrev:Gissar jag rätt om jag säger att det svarta överst i min bild tillhör stubbfräsen och är fjädrande monterat mot det gröna under? I så fall hade jag nog kapat av ungefär där jag har dragit det röda strecket. Svetsat fast en kvadratisk plåt i överdelen och en i underdelen som bultas ihop i hörnen. Då kan man montera stubbfräsen i vilken riktning man vill, i fasta 90-graderssteg. Jag gissar att jag hade önskat fräsa så det sprutar bort från maskinen.



Bild
marcus_h
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:54:29, 24-02-2018
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare

marcus_h (trådstartaren)

#4 » 00:16:25, 17-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Suttit och funderat och räknat på hydraulcylinder samt dess infästningpunkter.
Vad tycker ni om denna konfiguration?

Blir en hydraylcylinder med 200mm slaglängd från swedol

Bild
marcus_h
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:54:29, 24-02-2018
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare

fretchi

#5 » 00:45:53, 17-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför bängla med spindelleder? Gör det enkelt för dig. En fettsmord glidlagring bestående av en tapp och ett ämnesrör. Tappen låser du så den bara kan rotera i röret. Klart och betalt!

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

fretchi

#6 » 00:48:40, 17-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen hade jag vinklat fyrkantsröret så du har en platt sida upp, borrat genom och svetsat ämnesröret (bussningen) direkt i hålet.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

tortap

#7 » 07:04:29, 17-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl en torisionsfjädring. Ta bort översta plåten så ligger det väl 4 gummistavar runt det inre fyrkantsröret.

Bulta lös det och bygg nytt fäste med din sving och motsvarande inre fyrkantsröret nedanför som håller fräsen sen. Blir bolt on.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

magloman

#8 » 13:19:36, 09-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gick det med detta?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

marcus_h (trådstartaren)

#9 » 00:07:07, 20-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag insåg att maskinen tog för mycket stryk av att fräsa stubbar i större utsträckning så jag köpte en separat stubbfräs.
Blev kanon, tror inte hjullastaren hade levt idag om jag fräst allt med den.

1 person gillar det här inlägget.
marcus_h
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:54:29, 24-02-2018
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare


Återgå till Frontlastar-/lastarredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se