Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

Lämpliga lastare till bm 425

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

Marcustjernstrom (trådstartaren)

#1 » 15:45:26, 14-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Har läst runt här på forumet i ett par dagar och lärt mig mkt om gamla lastare och hydraulik. Jag har fått tag i en terrier som jag gärna skulle vilja ha en lastare på för skottning, lättare planering och utkörning av jord, samt att lasta/av släpvagn med timmer, byggmaterial och ris. Så snö-, jordskopa och pallgafflar är det som den ska bära. Är inte så hemma på gamla traktorer även om jag menar mkt bil.

Såklart önskar jag helst dubbelverkande lyft, men enkelverkande kan kanske gå bra också, helhydralisk är ett måste.

Vad passar en terrier rent storleksmässigt och är billigt?
Vilka gamla alö lastare är helhydraliska?
Är kjävlle 600 dubbelverkande?
Är det trimafäste man ska satsa på direkt eller bygga om tex en ålö?
Vad behöver jag för typ av ventilpaket till en enkel/dubbelverkande helhydralisk lasrare?
Finns det några begagnade typiska ventilpaket till bra priser man ska hålla koll efter?
Och slutligen, vart ska jag leta?

Tack för hjälpen.
Marcustjernstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:39:34, 09-11-2016
Ort: Stockholm, umeå.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35 -57 MILITÄR, Grolle fe20, Case jx80, Stihl 064, Hydrovåg.



Ivar Risslén

#2 » 16:55:09, 14-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bergsjö 108 eller Trima 800, det är samma lastare men med olika namn. De har SMS/Trima redskapsfäste som standard så de behövs inte byggas om. De flesta av dom har enkelverkande lyft och dubbelverkande tilt till redskapet. Att ha dubbelverkande lyft vet jag inte om det behövs utom när man ska byta framhjul. De har lämplig lyftkraft för den traktorstorleken men du måste skaffa en lämpligt tung bakvikt så att du kan köra framåt eller bakåt samtidigt som du lyfter.

Ålö började sent med helhydrauliska lastare så i lämplig storlek är det nog inte så lätt att få tag i samma gäller Modigs lastare. De fabrikaten var vanliga på BM Och Volvo.
Ventilpaket är nog lämpligt att försöka få med det som har varit till lastaren tidigare. Det är som regel anpassat till lastaren.

När man letar efter gamla lastare så är det främst blocket eller andra annonssiter och facebook säljgrupper. Det kan även finnas hos auktionsfirmor ibland. När det gäller Blocket och andra annonsfirmor så är det till att pruta hårt för det finns de som tycker att gamla lastare är guld värda.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

PeterR

#3 » 17:07:48, 14-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker också att TS skall överväga om frontlastare verkligen är det bästa alternativet på en Terrier? Relativt klen framaxel och en lätt traktor är inte helt optimalt för frontlastare. Både dragkraft och lyftkraft blir väldigt begränsade.
Varför inte snegla mot bakmonterade lastare? Idag finns de ju med SMS-fäste osv.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

robin.gustavsson

#4 » 18:16:59, 14-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Terrier är en glassätartraktor.

Sälj och köp en vettig lastartraktor istället.
Med inköp av lastare och montering så blir det säkerligen billigast.

Skickat från min F5321 via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

SvampenT15

#5 » 21:28:41, 14-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag har en Krabat som är i samma storlek som Terrier. Det skiljer bara på motorn. Volvo mot Austin tror jag. Det är en liten traktor så du får inte tro att den kan lyfta så mycket med lastaren. Bara något hundratal kilo inte mer. Sen blir den omöjlig att styra utan servo. Bak vikt är ett måste och en rejäl sådan om du skall vara kvar på backen med bakhjulen. Tar du det bara fint och inte för tungt så funkar det med lite fin lir. Du har troligtvis inte så bråttom utan tycker att det är lite kul att köra en gammal maskin. Har jag rätt?
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

ls76

#6 » 00:07:25, 16-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

SvampenT15 skrev:Hej jag har en Krabat som är i samma storlek som Terrier. Det skiljer bara på motorn. Volvo mot Austin tror jag. Det är en liten traktor så du får inte tro att den kan lyfta så mycket med lastaren. Bara något hundratal kilo inte mer. Sen blir den omöjlig att styra utan servo. Bak vikt är ett måste och en rejäl sådan om du skall vara kvar på backen med bakhjulen. Tar du det bara fint och inte för tungt så funkar det med lite fin lir. Du har troligtvis inte så bråttom utan tycker att det är lite kul att köra en gammal maskin. Har jag rätt?

Terrier och Krabat är helt lika (samma motor) Krabat såldes av volvos återförsäljare Terrier såldes av BMs återförsäljare. Austinmotorn satt i BM Teddy 200 och 210 motsvarade Volvo T24
Hälsn.
Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

Marcustjernstrom (trådstartaren)

#7 » 00:42:15, 16-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för bra svar. Jag blev benådad med att överta en gammal grön bm terrier, som jag tänkt fixa upp. Har byggt och restaurerat många bilar. Och precis svampen säger är det kul att köra en gammal maskin.

På mina föräldrars gård har vi en jx80 jordbrukstraktor med lastare och diverse redskap riktigt grova däck jag kör ofta och den får kämpa med timmer i snårskogen och bära grus och sten. Terriern var tänkt att köra ut några skottkärror grus, lyfta av lite ströplank från ngn släpvagn och röja snön på en 50meter lång uppfart. Mest för att spara ryggen. Bygga om lastar fästen och dra hydrauliken ser jag som ett nöje och en del i restaureringen.


Dock verkar det som om jag står lottlös då traktorn tydligen hade lovats bort en månad tidigare av annan medlem i det åldrande hushållet.

Detta blir då helt off topic och jag kanske gör ett nytt inlägg på utlyst plats om vilken gammal liten traktor man kan hitta billigaste för att montera en lastare på. har kikat på bm 320 (ca 10-15 tusen) och typ en bergsjö 108 eller trima 800 lastare vilka man torde linne finna för runt 5000kr. Något som tillhör ämnet är att maskinen gärna får väga under 1900kg då det är lastgränsen på min trailer jag drar bakom suven. :)

Tack igen för alla bra svar
Marcustjernstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:39:34, 09-11-2016
Ort: Stockholm, umeå.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35 -57 MILITÄR, Grolle fe20, Case jx80, Stihl 064, Hydrovåg.

SvampenT15

#8 » 10:16:20, 16-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu gjorde jag bort mig igen jag nästan viste det när jag skrev om motorn i Krabat och Terrier mitt fel . Jag borde kollat.

Ang traktor liten och billig: Jag skulle nog leta efter en Ferguson 35 med en bra motor, och många har lastare.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

Marcustjernstrom (trådstartaren)

#9 » 13:08:24, 16-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset. Jag har hittat en krabat på blocket för 7tkr som går. Tänker byta lite tändelsr och få att gå rent, på sikt även blästra /slipa och lacka upp. Såg en Bergsjö 108 för 5500. Ligger även en helhydralisk ålö Maxi med typ 1 fäste ute för 3500. Så kan nog knåpa ihop ngt!

1 person gillar det här inlägget.
Marcustjernstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:39:34, 09-11-2016
Ort: Stockholm, umeå.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35 -57 MILITÄR, Grolle fe20, Case jx80, Stihl 064, Hydrovåg.

ls76

#10 » 17:49:49, 16-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm Ålö Maxe den är alldeles för stor, den kräver minst en traktor i storlek med Boxer och liknande.
Hälsn.
Bosse

1 person gillar det här inlägget.
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

Marcustjernstrom (trådstartaren)

#11 » 18:58:52, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta för trådupplivning, men nu ligger det faktiskt en Terrier, röd, ute på blocket för 30 000kr med en helhydralisk ålölastare som har Trima fäste. Antar att det är ombyggt. Har boka tid med honnom. Han skickade en film när den går, och förutom slitna och felvända bakdäck så låter det som att den går på 3 cyl. Är van med bilar och det torde väll sitta en b16 i dendär och således typ odödligt med god tillgång på billiga tänddelar? Tycker att 30 för just denna är saftigt och skicket verkar inte överdrivet bra, men antar att det kan ses som prutmån.

Har dålig koll på vad nya bakdäck till en sån här liten rackare går på och vart man finner dem, någon som har koll? Begagnade hyffsat fräscha går också bra.

Det fina med den är att jag kan lasta den på vår släpvagn som tar 2 tonn, och jag kommer behöva frakta den fler gånger efter köp mellan olika gårdar. Är det något jag ska se upp med på dessa som man bör känna till? Ålö lastaren, tycker den ser aningen sned ut, är det något som man ser ofta, lätt att koriggera om den faktiskt är sned? Ser ut att vara en Ålö 1 med rör-ram, vad kan den lyfta med denna pumpen?

Tacksam för alla svar och tips!

Mvh
Marcustjernstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:39:34, 09-11-2016
Ort: Stockholm, umeå.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35 -57 MILITÄR, Grolle fe20, Case jx80, Stihl 064, Hydrovåg.

ls76

#12 » 00:37:49, 16-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas inte på mer än 4-500kg sedan behöver du ha en motvikt där bak eller vätska i bakdäcken, igentligen är det en traktor som inte ska ha lastare i mina ögon. Leta efter en BM 400 eller MF 35 (135) istället, du bör hitta en sådan för samma pengar som den där kommer att kosta med nya däck + att du får en dieselmotor.
Hälsn.
Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Frontlastar-/lastarredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se