Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

Är polaritet viktigt elväxelventil?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

Norrbottenstorpet (trådstartaren)

#1 » 15:30:47, 29-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Newbiefråga:

Är polariteten på styrsignalen till en växelventil viktig (12V +- eller -+)? I detta fallet är det en vikplog. I mitt huvud så manövrerar man en solenoid så det borde inte spela roll, eller?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Norrbottenstorpet
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:36:02, 06-07-2011
Ort: Boden/Luleå, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L30B rullar på gården. Rookie på maskiner :)



rospigg

#2 » 15:37:33, 29-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova att ohmmäta stiften för kabelanslutning mot spolens synliga metallkärna.
Är det oändligt med ohm på alla stift så stämmer ditt antagande. :thumme:
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

skogsgurra

#3 » 16:05:43, 29-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

?
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

akkamaan

#4 » 16:25:53, 29-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generellt sett har polariteten ingen betydelse för en magnetventil...
MEN...
Man installerar alltid en sk "gnist-diod" någonstans mellan den strömbrytande kontakten/transistorn och magnetspolen. Jag har aldrig sett en magnetspole med inbyggd släckdiod då detta skulle tvinga spolen att vara polaritetskänslig helt i onödan. Det man däremot oftast gör är att man installerar släck-dioden inuti Hirschmann kontakten mellan de två stift som ansluter plus+ och minus- kablarna. Det är vanligt att man glömmer detta när man byter Hrischmann kontakterna, och utan släckdiod bränner man snabbt upp kontaktytorna på relä och brytarkontakter. Och en effekttransistor förstörs om det är elektronisk styrning, men då sitter ofta släckdioderna inne på krestkortutgången.
SÅ...
Om du klipper kablarna till Hirschmann kontakten och skarvar in nya då ska man alltid utgå ifrån att elmagneten är polaritetskänslig.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

torbjorn_forsman

#5 » 16:29:51, 29-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om spolen har en inbyggd frihjulsdiod, eller om den har förmagnetiserad järnkärna, så är polariteten viktig . Prova att koppla in den till 12 V i serie med ett motstånd som begränsar strömmen till ungefär 1 A (t ex en 12 V glödlampa på 10-20 W), och mät om du får samma spänning över spolen vid båda polariteterna (samt om den överhuvudtaget drar järnkärnan). På så sätt är risken minimal att du kör sönder något, och du kan komma fram till vilken polaritet som är den rätta om det nu spelar någon roll. Om du ansluter med fel polaritet så att ström går i framriktningen genom frihjulsdioden, så blir spänningen över spolen bara omkring 1 V.

Om den saknar frihjulsdiod och du vill ta reda på om den har förmagnetiserad järnkärna, så använd ett inställbart spänningsaggregat där du kan reglera spänningen från 0 upp till minst 12 V. Prova att koppla in spolen med en polaritet i taget, öka spänningen sakta från 0 och notera den spänning där den slår till. Den polaritet där den slår till vid lägst spänning, är den rätta.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Norrbottenstorpet (trådstartaren)

#6 » 19:09:46, 29-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar!

Lite mer komplicerat än jag själv trodde.

Har inte direkt något reglerbart spänningsagg tillgängligt för testning.

Då kanske ett test med en lampa i serie för att begränsa strömmen är rätt dött att testa?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Norrbottenstorpet
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:36:02, 06-07-2011
Ort: Boden/Luleå, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L30B rullar på gården. Rookie på maskiner :)

Jac

#7 » 19:22:30, 29-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte så komplicerat. Själva solenoiden på en hydraulventil bryr sig inte om polariteten men som akkamaan nämnde så kan det kan sitta en släckdiod/frihjulsdiod nånstans.

Förmagnetiserad järnkärna har jag aldrig råkat ut för eller hört talas om inom hydraulik.

Posta gärna bilder på grejorna.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

torbjorn_forsman

#8 » 19:36:25, 29-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en gång mätt på magnetventiler som visade sig vara känsligare med ena polariteten. De ingick i ett ventilblock till en bakgavellyft. Dock vet jag ej om de var avsiktligt förmagnetiserade eller om de hade fått remanens av tidigare användning.
Ett ställe där förmagnetiserade kärnor definitivt förekommer, är spridare till bensinmotorer med insprutning, det tycks ha införts gradvis under början av 90-talet i den branschen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Rubert

#9 » 20:55:18, 29-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara så att man i snabba hydraulsystem använder elektromagneter med en magnet som kärna, type voice coil?
Jag hittade den här artikeln där dimensionering av sådana behandlades.
http://article.sciencepublishinggroup.c ... 01.11.html

1 person gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Jac

#10 » 20:59:28, 29-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Jag har en gång mätt på magnetventiler som visade sig vara känsligare med ena polariteten. De ingick i ett ventilblock till en bakgavellyft. Dock vet jag ej om de var avsiktligt förmagnetiserade eller om de hade fått remanens av tidigare användning.


Helt säkert remanens då det är en hydraulventil utan några som helst krav på snabbhet eller kompakthet eller nåt annat än att bara dra med en viss kraft.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#11 » 21:05:10, 29-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rubert skrev:Kan det vara så att man i snabba hydraulsystem använder elektromagneter med en magnet som kärna, type voice coil?
Jag hittade den här artikeln där dimensionering av sådana behandlades.
http://article.sciencepublishinggroup.c ... 01.11.html


Solenoider till servoventiler (alltså servo i hydrualisk/reglerteknisk betydelse, inte servostyrning eller hydrauliska joystickar i div maskiner) kan säkert ha en permanent magnetisk kärna men då dessa solenoider oftast är gömda bakom den inbyggda styrelektroniken (onboard electronics, OBE) så det blir svårt att vända polaritet på en sådan solenoid.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till Frontlastar-/lastarredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se