Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

vinkel-indikator lastare

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

vardon

#16 » 23:02:35, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har två varianter. Dels en tenn med ett böjd hack som löper genom en klyka. När hacket är mitt i klykan är gafflarna raka vid backen. Nackdelen är ju att när man ändrar höjden så ändras vinkeln vid ej parallellfört. Sen har jag en liten givare koplat till en gammal voltmätare och ett motstånd. Mätaren visar +- 30 grader och det räcker tycker jag.

Sen har jag bara ändrat skalan och genom att ändra motståndet kan jag kalibrera om jag omenst vill ha på 0 annars bara kalibrerar jag manuellt med hacket och försöker hålla visaren på det när jag ändrar höjden.

2 personer gillar det här inlägget.
vardon
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:16:44, 08-09-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmer 405 - 86



Mikkel

#17 » 10:50:31, 16-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En enkel och billig lösning vore att sätta en 12 V microbytare på ledarmen nere vid redskapet och en summer inne i hytten (kabel emellan). Totalkostnad under 100 kr.
Då kan du höra "bzzzz" när gafflarna står parallellt med marken i marknivå, sen kan du ha en strömbrytare så du kan stänga av summern. På högre nivå ovan mark ser du ju gaffelspetsarna ändå antar jag. Tex sådana:
Bild
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Rodem (trådstartaren)

#18 » 13:39:58, 17-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:En enkel och billig lösning vore att sätta en 12 V microbytare på ledarmen nere vid redskapet och en summer inne i hytten (kabel emellan). Totalkostnad under 100 kr.
Då kan du höra "bzzzz" när gafflarna står parallellt med marken i marknivå, sen kan du ha en strömbrytare så du kan stänga av summern. På högre nivå ovan mark ser du ju gaffelspetsarna ändå antar jag. Tex sådana:


Definitivt enkelt, men frågan är hur det fungerar vid is, regn, snö, hetta etc.. Lastaren är ju väldigt utsatt för slitage och väder så tänker att sådana där små brytare lär gå sönder.
Rodem
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:35:50, 05-10-2018
Ort: Kramfors
Sverige
Maskintyp: Traktor

Rodem (trådstartaren)

#19 » 13:43:52, 17-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tittat och klurat en del och funderar på en sån här variant, se bild: (obs, inte min traktor på bilden)


Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Rodem
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:35:50, 05-10-2018
Ort: Kramfors
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Frontlastar-/lastarredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se