Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

Toleranser på redskapsfästen

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

Tixwi (trådstartaren)

#1 » 16:17:07, 29-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

har svetsat några SMS fästen på en lokal verkstad. köpt fästen och sedan gett dem höjd mått och sedan breddmått 650mm +1/-0.
Dock så passade inte fästet då de inte var riktigt parallella verkar det som. Klaga och bad att de får göra om men de skyller på att de inte hade fått någon toleranser av mig.

Hur som helst, det jag undrar över är om det är någon mer tolerans än att de ska var parallella man borde ange?
Hur vet man generellt vilken parallell tolerans man ska ha utan maskinfästet ritning? om maskinfästet axeln är 60mm i diameter och kroken på redskapsfästet 61mm, är det då 1mm i parallell tolerans eller hur funkar det? spelar bredden på fästet roll?
Kan tänka mig att de flesta svetsare kanske inte vill ha massor av toleranser för bara svetsa ett fäste men tänker att man inte kan vara för noga och svårt att klaga om man inte angett någon tolerans alls tyvärr. ser ju som en självklarhet att de ska vara parallella bara.... :uupps:
Tixwi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:26, 06-04-2018
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo



fretchi

#2 » 18:44:48, 29-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag inte hela historien, och vad det är för verkstad osv, men om man inte lyckas svetsa fast ett redskapsfäste så det passar på maskinen med de måttangivelser du gett dem, så skulle jag ge uppdraget till någon annan nästa gång

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

wol

#3 » 23:25:56, 29-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toleransen kan nog vara rätt så stor för det brukar glappa en del i fästet ändå.
Ett SMS fäste skal monteras med 690mm i cc mått vad bredden mellan fästena blir beror ju lite på vad bredden på kroken och låsörat är.
Jag brukar kryssmätta mellan kroken och låsörat med 690mm i cc mått speciellt på dom billigare fästena som är svetsade på ett plattjärn för dom är ofta lite slarvigt tillverkade men dom helskurna brukar stämma bra.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.


Återgå till Frontlastar-/lastarredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se