Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

Diameter på hål till tapp på trima/sms

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

Rasken (trådstartaren)

#1 » 22:29:10, 26-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Håller på att renovera upp mina trima lastare och fick tillbaka lite delar från blästringen. Efter att all färg och skit mm var väck så såg jag att hålen där tapparna sitter var helt ovala.
Tapparna som sitter orginal är 25mm, vad brukar deta vara för dimension på hålen till 25mm tappar? Jag kunde mäta upp ca 27mm på det smalaste stället vilket känns lite stort, men så har jag inte sten koll på det heller.

Min tanke är att jag sätter upp fästet i fräsen på jobbet, gör nya större hål och sen svarvar hylsor (i form som en "svamp") som passar i hålen och som går ut över plåten. Idag sitter det på svetsat hylsor på sidan av fästet med ett hål i där man sätter lås sprinten, dessa försvinner ju då och ersätts med mina svarvade hylsor som även går in i hålet i fästet. Fördelen med detta är att om hålen skulle bli glappiga igen så byter jag bara ut hylsan mot en ny.

Men som sagt, vad bör jag göra för inner mått på hylsorna så det varken blir för tajt eller för glappt? Vad är standard?

Ha det!
Rasken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:10, 16-10-2016
Ort: Degeberga
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 168 -78 Industritraktor



magloman

#2 » 22:51:25, 26-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig redskapen ska ha 26mm hål enligt std och sprintarna 25.

Så håller alla redskap 26 kan du ju göra sprintarna kanske 25.5 så blir det mindre glapp.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Michael Meier

#3 » 22:55:56, 26-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara tillräckligt svårt att få bussningarna mitt för varandra, men idealiskt hål för en statisk tapp är tajt och det innebär att bussningarna måste linjera efter svetsningen annars får du använda slägga och hyvla material.

Orkar du göra det ordentligt? millimetrarna försvinner fort om du kastar dit bussningarna på måfå, alltså du väljer nivå i hur du gör, optimalt blir det när du brotchsr/svarvar färdiga hål efter svetsningen..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Rasken (trådstartaren)

#4 » 23:28:33, 26-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Perfekt då vet jag, 26mm hål får det bli :thummar:

Linjera hålen blir inget problem. Sätter som sagt upp fästet i fräsen och borrar upp dom två hålen i samma veva så blir dom exakt för varandra (förutsatt att fästet är uppspännt rakt, vilket man givetvis ser till), sedan gör jag hylsorna så dom passar exakt i hålen så kommer allt att linjera.
Sen vet jag inte om jag ska svetsa fast hylsorna i flänsen mot fästet eller alt. göra flänsen så pass bred så man kan skruva dit den vilket gör det super smidigt att byta ut dom mot ett par nya som man kan ha på hyllan.
Kanske till att överarbeta men det är ju kul med detaljer och tidsmässigt så kvittar det ju mer eller mindre då man helt enkelt får utgå från ett grövre ämne bara.
Rasken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:10, 16-10-2016
Ort: Degeberga
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 168 -78 Industritraktor


Återgå till Frontlastar-/lastarredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se