Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

Packa om Modig lastare (608 Snabb?)

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

odecif (trådstartaren)

#1 » 13:34:40, 02-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har nyligen införskaffat mig en McCormick IH B-414 med en Modig frontlastare som efter viss undersökning verkar vara en Modig 608 Snabb (enl. http://www.solhem9.se/Broschyrbank_2014 ... 8_908.pdf).
Nu verkar det inte bättre än att en av armarna läcker olja och behöver således packas om, vilket leder till grundfrågan: Hur klurar jag ut/får jag reda på vilka packboxar jag behöver? Finns det att köpa på något sätt eller är det något jag kommer att behöva fixa själv?

Förresten, vet någon om det finns något sätt att identifiera Modig-lastare mha tillverkningsnummer?

Tackar för svar!
Bild
odecif
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:42:18, 27-11-2019
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: 1966 McCormick International Harvester B-414



björken

#2 » 13:43:21, 02-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog att antingen plocka av cylindern som läcker och lämna in på en hydraulfirma och be dem byta tätningar.
Alternativt riva cylindern själv och ta med tätningarna till hydraulfirma och be dem mäta upp och sälja nåt som passar.

1 person gillar det här inlägget.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

SwedEh

#3 » 19:15:26, 02-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En gissning är att det är samma lyftcylindrar på din lastare som det 'är på min, som är en snabb 600, med hydraulisk tömning.

http://bmviktor.biberg.be/Snabb600_Modigs.pdf
Där finns lite läsning och data.

men, säkrast är nog att riva isär en cylinder och mäta/ta med grejerna till nån som säljer tätningar mm.

Jag handlade på Induco där allt fanns på lager
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

odecif (trådstartaren)

#4 » 23:35:28, 05-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En gissning är att det är samma lyftcylindrar på din lastare som det 'är på min, som är en snabb 600, med hydraulisk tömning.

Så skulle det kunna vara. Låter inte som en dålig idé att ta ned den och få ur tätningarna, var det några överraskningar för dig när du tog isär din eller var det som förväntat? Jag tänker att man lossar slangar, får bort den från armen, skruvar av halsen i ena ändan av cylindern och sedan kanske ut med något klipp för att få ut kolven?

Kommer dröja lite innan jag gör detta förresten, blir förmodligen ett semesterprojekt :)
odecif
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:42:18, 27-11-2019
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: 1966 McCormick International Harvester B-414


Återgå till Frontlastar-/lastarredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se