Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

Fästanordning till Tranås 900 lastare

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

Peter Lövåsen (trådstartaren)

#1 » 11:03:48, 11-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej där.
Har äntligen lyckats skaffa en traktor med lastare, en Volvo T35/36 med Tranås 900 och trodde mina bekymmer skulle vara över och att jag nu kan utföra div lyftarbeten på gården.
Men icke, jag kan inte hitta någon tapp bult eller annan pinne för att kunna fästa redskap i lastaren. Lastaren har 50mm hål och alla redskapsbult, tappar o.s.v jag hittar har endera dimensioner runt 30 eller 40 mm. kan inte heller hitta någon bussning för att minska håldiametern.
I olika forum har jag sett rekommendationer att bygga om lastaren till trima fäste med en adapter och har hittat en adapter på Thorens i kil, men det blir ändå samma problem den adaptern måste fästas i 50mm hålen i lastaren.
Har någon något förslag i hur man löser problemet lättast eller vet var man kan få tag i tappar bussning eller nått.
Tack på förhand
Peter.
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Peter Lövåsen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:19:46, 10-03-2023
Ort: Kristinehamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T36



magloman

#2 » 11:15:33, 11-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skär ut nya öron med lämplig utformning på så dom även rymmer en svetsbussning. Sen sätt dit en trimagrind. Köper du tex en sådan grind av tik, bör dom kunna fixa plåtar. Annars någon lokal verkstad med styrd skärmaskin.

Man gör plåten så tex en sån här passar:

https://www.sagro.se/sv/artiklar/fast-b ... w5EALw_wcB

Planera jobbet i förväg så blir det enklare utföra

Eller be någon med svarv göra bussningar. Finns nån här som tar åt sig liknande jobb.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Peter Lövåsen (trådstartaren)

#3 » 11:26:58, 11-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ditt svar, måste bara förtydliga och säga att jag är hyfsat ohändig att konstruera grejer. Har tillgång till svets och vinkelslip men kan inte borra såna stora dimensioner.
Jag skulle i så fall behöva såna plåtar färdig. Finns det? Eller menar du att man öppnar upp fästena som finns nu det skulle jag aldrig få till så det blir ett runt 60mm hål.
Peter Lövåsen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:19:46, 10-03-2023
Ort: Kristinehamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T36

magloman

#4 » 11:33:34, 11-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ritar hur plåten ska se ut på ett papper sen skärs det ut. Man får betala kilopriset på plåten sen kanske en timmes arbete.


Kolla om du kan hitta en lastare med trima som passar på maskin sen sälj denna.

Lämna iväg jobbet för att montera en trimagrind hos bysmed, bedömer jag(!) tar en arbetsdag om dom har någorlunda utrustad verkstad.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Peter Lövåsen (trådstartaren)

#5 » 11:40:49, 11-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack men tyvärr är det inte lösningar som är ekonomiskt genomförbara.
Peter Lövåsen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:19:46, 10-03-2023
Ort: Kristinehamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T36

Tom N

#6 » 12:33:34, 11-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det GÅR ju att lösa många problem med enkla verktyg mycket tålamod och lite klurighet. Dock så blir det både bättre och mycket enklare ifall man kan blanda in en svarv i ekvationen.

Det kanske finns någon kompis eller kompis, kompis som har en sådan som kan svarva fram passande bussningar, specialtappar eller vad som kan tänkas behövas. Inte säkert det behöver bli dyrare än en flaska whisky.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Tom N

#7 » 13:29:50, 11-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är redskapet/ redskapen som ska sitta på lastaren förresten? Är det mest några håldiametrar som stökar till det?
Trimagrind är ju klart smidigt men ska man inte byta redskap så ofta så är det kanske enklare med direktinfäst? Det är väl ingen raketforskning att sätta krokar på redskapen, men det ska ju ändå göras.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Peter Lövåsen (trådstartaren)

#8 » 13:43:36, 11-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Tom.
Saknar vänner och bekanta med resurser det är därför jag letar efter färdig lösning.
Har inga redskap ännu, men vad man än skaffar redskap eller adaptrar och grindar finns det inget med 50mm anslutning.
Det enda som finns svetsögon och sen tappar att få fast med är 40mm som jag kan hitta. Skulle hellst vilja ha som en förminskning med en fläns på som man bars stoppar i hålen så de blir 40mm istället för 50
Peter Lövåsen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:19:46, 10-03-2023
Ort: Kristinehamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T36

Tom N

#9 » 14:24:06, 11-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antingen kan man ju ta en plåtbit liknande https://www.puuilo.se/warma-svetsbart-f ... -120-40-mm och helt sonika skära loss dom gamla och svetsa dit nya.

Eller så valsar man in på en mindre mekanisk verkstad med en bussning som är 60 yD och frågar lite snällt om dom kan ta ett par skär på dom i utbyte mot någon hundring eller lite fikabröd. Det tar inte mer än 10 min.
Oavsett så är det nog inte dumt att ha lite tjing med en verkstad. För har du inga redskap som passar mer eller mindre ”bolt on” så är det troligtvis mer smide i horisonten skulle jag tro.

1 person gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Peter Lövåsen (trådstartaren)

#10 » 15:21:44, 11-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är den typen av svetsjärn jag hittat med. Blir nog enklast att köpa såna och svetsa fast dem över de befintliga. Hade ändå tänkt beställa såna och svetsa fast på en gammal bygglyft jag tänkt göra om till redskapsgrind. Med en tryckstång eller två till trepunktslyft i överkant det blir inte tiltbart men lite justeringsbart
Peter Lövåsen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:19:46, 10-03-2023
Ort: Kristinehamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T36

Peter Lövåsen (trådstartaren)

#11 » 16:25:06, 29-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så nu har jag börjat konstruera ett redskapsfäste. Tack för rådet med plåtar det löste problemen. Ska fixa hydraulik sen och nått fäste när jag vet vilken typ jag behöver.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Peter Lövåsen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:19:46, 10-03-2023
Ort: Kristinehamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T36


Återgå till Frontlastar-/lastarredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se