Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

Byta lastarfäste

31 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

krokodilen

#16 » 09:41:13, 07-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plocka av skopan och ta lite bilder framifrån samt lite i sidovinkel på std fäste och lägg upp.

Har du nån svetskunskap eller sitter bristen enkom i avsaknad av egen svets? :klia:

Bild

Vad är CC-måttet mellan dessa punkter?

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



psew (trådstartaren)

#17 » 21:39:56, 10-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Plocka av skopan och ta lite bilder framifrån samt lite i sidovinkel på std fäste och lägg upp.

Har du nån svetskunskap eller sitter bristen enkom i avsaknad av egen svets? :klia:

Bild

Vad är CC-måttet mellan dessa punkter?

/C


Nu har jag varit ute och tagit lite bilder. Försöker bifoga dessa.

Gick en tvådagars svetskurs för ett år sedan, men skulle inte påstå att jag har någon direkt kunskap om det hela efter det. Har dock funderat på att skaffa en i framtiden, så det kanske är dags nu ?

Det gula måttet på bilden (samma som du har markerat) är mellan det över röret och pinnen/bulten som låser fast redskapet i grinden. Det måttet är 353 mm enligt Gjerstads skiss (Jag mätte 355 mm med tumstock).

Sen har du det röda måttet som jag mätte till 430 mm, mellan över och undre rör.

Mätte också 75 cm där jag har markerat grönt, och röret i mitten är faktiskt 60 mm tjockt, om man tittar så ser man att det är klenare där krokarna till skopan jag har nu hänger, där är röret 50 mm.

Hela grinden är 104 cm bred.

Bild
Bild
Bild
Bild
psew
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:11, 10-07-2021
Ort: Strängnäs
Maskintyp: Traktorgrävare

krokodilen

#18 » 21:49:21, 10-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där bygger man ju på delar så Trimaredskap passar på ett kick.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

wol

#19 » 23:46:38, 10-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde gå relativt enkelt att få till ett SMS/trima fäste mellan det befintliga fästet tima har 690mm cc mellan krokarna och bredden på krokarna brukar vara c:a 40mm då blir yttermåttet 730mm och du hade 750mm mellan fästena så långt stämmer det bra så det är ju bara att få till en låsning i nederkant. Det nedre röret kan man nog kapa loss innanför original fästet och flytta det lite upp eller ner och svetsa dit det igen om det behövs för att det nya fästet skall funka och kan du få till det så det inte bygger ut framför det nedre röret då blir troligtvis det en kombiram då du kan använda det befintliga fästet till den skopan som du har och köpa andra redskap med SMS/trima fäste.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

krokodilen

#20 » 10:26:38, 11-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade gjort så här:

Ev så behövs det byggas lite med svets/slip vid de gulmarkerade i överkant. Om man vill kan man ju dra de nya plåtarna ända upp till övre röret.

Anledningen till att jag dragit ner ena den röda linjen en bit är för att symbolisera att man med fördel kan dra ner plåten på baksidan röret och på så vis svetsa även där för hållfasthetens skull.

Det trixiga blir att borra nya 22-24mm hål i befintlig plåt. Handborr upp till 13mm och sedan humla & slipstift. Eller magnetborrmaskin.

Bild

Detta görs givetvis på båda sidor men mitt CAD-program är från juraperioden. :mrgreen:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

atlashjul

#21 » 11:11:23, 11-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ju inte bara att höja upp låstapphöjden . Om man ska se till botten på redskapet upp till fästörat, Man vill ju inte ha en fäst-ram som skrapar i backen före redskapet.. Om nu det måttet ev blir fel i förhållande standardmått..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Göran Ekman

#22 » 13:39:00, 11-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slänger in en måttsatt bild på ett SMS fäste.
Bild
Om du har gått en kort svets kurs, då har du det viktigaste ett intresse att lära dig.
Min tanke är kör.
Finns mängder av trådar om svetsning.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

krokodilen

#23 » 15:41:53, 11-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

atlashjul skrev:Är ju inte bara att höja upp låstapphöjden . Om man ska se till botten på redskapet upp till fästörat, Man vill ju inte ha en fäst-ram som skrapar i backen före redskapet.. Om nu det måttet ev blir fel i förhållande standardmått..


Beroende på redskap så är det allt en bit från sprinten ner till markytan. Sedan ser Trima-fästena lite olika ut beroende på hur noga de olika tillverkarna är att avlasta låssprintarna vid tuffare tag.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

atlashjul

#24 » 16:03:25, 11-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

:Så är det allt en bit, ja.. Men "exakt" bör ju mätas. är ju kul om man har trimafäste , men när du köper ett redskap så måste du flytta fästet i tillägg. Alla gör som de vill med sitt, men konstaterade bara att det kan va ett problem att ta hänsyn till. Enkelt,, är ju en sanning med modifikation..
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Göran Ekman

#25 » 16:14:57, 11-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klipp till en pappers mall efter ritningen ovan och kolla hur det blir på lastaren. Kolla hur de redskap du är intresserad av ser ut skulle det funka. Atlashjuls tankar är något att ta med sig under processen.
En redskaps grind är inte raketforskning.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

krokodilen

#26 » 16:40:04, 11-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

atlashjul skrev: :Så är det allt en bit, ja.. Men "exakt" bör ju mätas. är ju kul om man har trimafäste , men när du köper ett redskap så måste du flytta fästet i tillägg. Alla gör som de vill med sitt, men konstaterade bara att det kan va ett problem att ta hänsyn till. Enkelt,, är ju en sanning med modifikation..


OM det skulle bli ett problem vilket jag inte tror efter att ha utfört en lättare mätning på går'n. I annat fall blir det väl till att fimpa underdelen av det ursprungliga fästet,,,, drar man det ännu längre så kanske "undergrävningen" då inte räcker till samt att gud vet vad man ställer till med brytkraften eftersom man ändrar den ursprungliga geometrin lite.

Bild

Bild

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

psew (trådstartaren)

#27 » 22:11:26, 11-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många bra svar här, tack! Ja, funderade faktiskt också på om redskapet kommer nå ner till backen eller ej, jag mätte ju CC 430 mm (rödmarkerat) mellan övre och undre rör på grinden. Så det blir väl på vippen enligt de trimamått som bifogades ovan.

Funderar på det här gaffelstället från Kils:

https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... /108190636

Det ger ju tack och lov lite ytterligare marginal ner till backen, lika som den skopa du har fotat av Krokodilen.

Hyra magnetborrmaskin för att ta upp nya tapphål var ju också en bra idé!

Insåg att jag nog kan låna svets av en granne, så när tillfälle ges ska jag nog försöka mig på detta själv. Tänkte bygga vidare på din skiss i så fall Krokodilen, och dra ett plattjärn hela vägen upp till det över röret. Räcker det med 15mm tjockt tror ni?
psew
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:11, 10-07-2021
Ort: Strängnäs
Maskintyp: Traktorgrävare

krokodilen

#28 » 22:34:33, 11-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

10mm räcker gott om du drar dem ända upp.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

wol

#29 » 00:02:41, 12-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går ju även att flytta ner det övre röret på mitt seksjonen om det skulle behövas. Men det är nog bra om det får sitta kvar men man kan ju sätta dit nåra förstärkningar i övergången där dom inte är ivägen. Det nedre låsörat tar man ett platjärn som går mellan det övre och undre röret då blir det ju samtidigt en förstärkning men kolla järna på en orginal SMS/trima ram så du får dom på ett bra mått så det inte glappar för mycket och samtidigt blir tillräckligt brett så att alla redskap passar för och det finns väl lite toleranser vid tillverkningen sedan borra ett par hål i det plattjärnet som du svetsar dit och ett i den befintliga gaveln men tänk på att det undre röret skall ge stöd åt redskapskroken så all belastning inte hamnar på sprinten på tal om låsningen av redskapet så duger det med två lösa sprintar det behöver ju inte vara en spak jag misstänker att du har lösa sprintar även på det gamla fästet.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

psew (trådstartaren)

#30 » 18:40:11, 12-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

wol skrev:Det går ju även att flytta ner det övre röret på mitt seksjonen om det skulle behövas. Men det är nog bra om det får sitta kvar men man kan ju sätta dit nåra förstärkningar i övergången där dom inte är ivägen. Det nedre låsörat tar man ett platjärn som går mellan det övre och undre röret då blir det ju samtidigt en förstärkning men kolla järna på en orginal SMS/trima ram så du får dom på ett bra mått så det inte glappar för mycket och samtidigt blir tillräckligt brett så att alla redskap passar för och det finns väl lite toleranser vid tillverkningen sedan borra ett par hål i det plattjärnet som du svetsar dit och ett i den befintliga gaveln men tänk på att det undre röret skall ge stöd åt redskapskroken så all belastning inte hamnar på sprinten på tal om låsningen av redskapet så duger det med två lösa sprintar det behöver ju inte vara en spak jag misstänker att du har lösa sprintar även på det gamla fästet.


Har beställt pallgafflarna jag länkade till ovan, så kan jag testa med dem. Men är det nån som har ett originaltrimafäste och kan mäta hur brett jag ska ha mellan mina plattjärn?

Ska som sagt testa med pallgafflarna, men tror nog att jag kommer behöva flytta ner det övre röret något. Typ 7-8cm för att nederdelen på redskapsfästet ska vila mot det nedre röret. TROR att röret är
solitt, men hur gör jag för att svetsa fast det igen? Fasa av kanterna så att man kan fylla med svetsfog?

Precis, jag har sprintar i nuläget och nöjer mig med det för enkelhetens skull haha.
psew
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:11, 10-07-2021
Ort: Strängnäs
Maskintyp: Traktorgrävare


Återgå till Frontlastar-/lastarredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se