Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

Byta lastarfäste

31 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

psew (trådstartaren)

#1 » 20:55:56, 03-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Har en Ford 655C traktorgrävare med ett märkligt Gjerdstadsfäste fram. Verkar helt omöjligt att hitta nya redskap, så min fråga är hur jag ska gå tillväga för att byta lastarfäste?

Min första tanke var att bygga om fästet genom att svetsa dit nåt vanligt förekommande redskapsfäste, men eftersom att jag varken har svets eller kunskaper så slog det mig att man kanske kan byta hela fästet??

Med det menar jag att byta ut hela Gjerstadsfästet som hänger i de gula armarna i lastaren.

De gula lastararmarna är 98 cm breda (ytterkant till ytterkant), de övre armarna är 10cm breda och avståndet mellan den övre och undre är CC 35cm.

Är det nån som fattar vad jag menar och vet var jag kan köpa nåt som skulle passa?!

Bild
Bild
Bild
Bild
psew
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:11, 10-07-2021
Ort: Strängnäs
Maskintyp: Traktorgrävare



bert

#2 » 21:46:48, 03-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är ju inga problem och byta hela grinden mot en med mer lämpligt fäste men lär nog krävas lite svets och knepåknåp för jag är tveksam där finns nåt och köpa som passar
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

magloman

#3 » 22:46:14, 03-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns inget som är bolt-on. Men någon lyhörd tillverkare av redskap och fästen kanske kan tillverka ett åt dig.

Eller köp en Stora-BM universalgrind sen be någon lokal bysmed hjälpa dig med anpassningen mot din maskin.
Dom här i Kil har såna universal, både manuell och hydraulisk låsning, men vet inte om dom kan göra hela jobbet så det blir bolt-on åt dig:

https://www.blocket.se/butik/thorens-i-kil
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

atlashjul

#4 » 01:21:05, 04-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stora bm krok för redskapen är ju lite dyrare än andra typer,. Men skulle rekommendera ett stora bm-snabbfäste ändå då resten ser grovt ut.. Har för mig det är ca 1m brett (nu i nattmössan) som sagt, Ring Tik i kil , de har ju färdiga ramar som du kan svetsa på, med hjälp av någon. Eller om du kommer med exakta mått fixar de nog ett som passar i sprintarna på lastararmarna. Men det är klart att specialgjort är inte gratis.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

psew (trådstartaren)

#5 » 16:53:33, 04-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Ja det är ju inga problem och byta hela grinden mot en med mer lämpligt fäste men lär nog krävas lite svets och knepåknåp för jag är tveksam där finns nåt och köpa som passar


Så rent ekonomiskt borde jag anlita någon att svetsa på nytt fäste på gamla grinden, och samtidigt byta fästen på skopan? Istället för att byta till en helt ny grind?

Stora BM säger ni, traktorn är inte superstor, ca 6,5t. Är stora BM för kraftigt för den? När man söker på blocket får man upp hjullastare och liknande med stora BM, en helt annan klass känns det som.
psew
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:11, 10-07-2021
Ort: Strängnäs
Maskintyp: Traktorgrävare

krokodilen

#6 » 17:03:23, 04-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur passar ett Trima-redskap på den övre axeln, dvs mellan befintliga färstkrokar?

Låsningen för öglorna under borde inte vara så svåra att få till. Har du manuellt eller hydrauliskt redskapslås?

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

johaniskogen

#7 » 18:19:54, 04-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du saknar kunskap och verktygen för att svetsa dit ett nytt fäste, så kan jag tipsa om skäve mekaniska och Länna svets. Båda ligger i närheten av Strängnäs o brukar kunna vara hjälpsamma
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

bonnen513

#8 » 18:24:46, 04-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror också på Krokodilens tanke att modifiera befintlig grind till Trima mått
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

psew (trådstartaren)

#9 » 21:02:45, 04-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

johaniskogen skrev:Om du saknar kunskap och verktygen för att svetsa dit ett nytt fäste, så kan jag tipsa om skäve mekaniska och Länna svets. Båda ligger i närheten av Strängnäs o brukar kunna vara hjälpsamma


Tack! Ska kolla upp detta!

Ni har nog rätt i att jag får be nån verkstad montera nytt trimafäste på grinden.

Var i kontakt med Gjerstad och fick bifogad ritning, den övre axeln ser ut att vara 50mm, medan trima har 60mm om jag förstår det rätt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
psew
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:11, 10-07-2021
Ort: Strängnäs
Maskintyp: Traktorgrävare

magloman

#10 » 22:32:48, 04-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stora BM blir helt rätt för den där. Ett trima bryter man sönder ganska fort.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

krokodilen

#11 » 14:54:00, 05-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi säljer kombi Trima/Euro ST-BM 50/50 till 6175R och uppåt och har under snart 8 års tid aldrig varit med om att nån trasat sönder ett Trima eller Euro fäste i daglig användning. ST-BM redskap är svindyra jämfört med Trima/SMS. Visst är ST-BM ett kraligare fäste man misstänker ett användande om nån timme per månad i TS fall.

Det behövs ju inet mycket till svetskunskap heller för att lösa detta om befintligt fäste rimmar någorlunda med ett par Trima-krokar. Borde ju finnas nån i omgivningen som löser detta åt TS. Om inte så vetefaen om jag vågat ha en maskin öht.

Finns det 75cm mellan befintliga krokar ryms Trima däremellan. Själv brukar jag alltid spara grövre plåtar typ 8-30mm tjocka med borrade/skurna hål i iom att det hemmavid är lättare att jaga fram en kontur än tex ett 30mm hål. Fyra tjockare plåtar med runt 22-25mm hål i som passas in mot låsöglorna.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen

#12 » 15:10:03, 05-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

psew skrev:
johaniskogen skrev:Om du saknar kunskap och verktygen för att svetsa dit ett nytt fäste, så kan jag tipsa om skäve mekaniska och Länna svets. Båda ligger i närheten av Strängnäs o brukar kunna vara hjälpsamma


Tack! Ska kolla upp detta!

Ni har nog rätt i att jag får be nån verkstad montera nytt trimafäste på grinden.

Var i kontakt med Gjerstad och fick bifogad ritning, den övre axeln ser ut att vara 50mm, medan trima har 60mm om jag förstår det rätt.


Ökning från 50 till 60mm fixar man ju lätt om man innehar av svets och vinkelslip.

Två frågor.

1. Är det övre röret homogent dvs en solid stång?
2. Har du hydraulisk låsning på redskapsfästet idag?
3. Har du något Trima-redskap i närheten att låna av någon för att se hur nära/lång borta det ligger?

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#13 » 17:27:16, 05-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kört en del redskap på våra Merlo teleskopare med en adapter till Trima/SMS. Maskinen jag kör idag väger 8ton lyfter 4ton. Jag har skrotat redskap men aldrig fästgrind eller redskaps krokar.
Har man ett udda redskaps fäste är en variant att montera såna fästkrokar på de redskap man använder, har praktiserat det de senaste 18 åren ( Merlos egna) Har just nu 5 skopor och ett pallställ.
Klena redskap kör jag med Trima adaptern .
Har du behov av väldigt många redskap?
Är inte så besvärligt att byta krokar på ett redskap.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

psew (trådstartaren)

#14 » 22:29:28, 06-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:
psew skrev:
johaniskogen skrev:Om du saknar kunskap och verktygen för att svetsa dit ett nytt fäste, så kan jag tipsa om skäve mekaniska och Länna svets. Båda ligger i närheten av Strängnäs o brukar kunna vara hjälpsamma


Tack! Ska kolla upp detta!

Ni har nog rätt i att jag får be nån verkstad montera nytt trimafäste på grinden.

Var i kontakt med Gjerstad och fick bifogad ritning, den övre axeln ser ut att vara 50mm, medan trima har 60mm om jag förstår det rätt.


Ökning från 50 till 60mm fixar man ju lätt om man innehar av svets och vinkelslip.

Två frågor.

1. Är det övre röret homogent dvs en solid stång?
2. Har du hydraulisk låsning på redskapsfästet idag?
3. Har du något Trima-redskap i närheten att låna av någon för att se hur nära/lång borta det ligger?

/C


75 cm utrymme borde det finnas i dagsläget. Har maskinen på landet så måste mäta till helgen. Du har rätt i att den går några timmar i månaden bara, vill göra om det hela för att kunna köpa till andra redskap.

Ingen hydraulisk låsning i dagsläget, har aldrig monterat av skopan som sitter i och med att det är det enda redskapet jag har. Har inte heller tillgång till nåt trima som jag kan testa med, men å andra sidan har jag tänkt köpa pallgafflar och om jag ändå ska köra på trima så kanske jag beställer ett par innan jag gör om grinden.

Fick offert från den ena firman som tipsades om i tråden, de ska ha 6000kr för att montera nytt fäste på befintlig grind. Tråkiga pengar när det är lika mycket som ett nytt fäste kostar. Kanske får lägga de pengarna på en svets för att försöka fixa själv istället. Även om den övre stången går att använda till trima så vet jag inte hur jag skulle få till låsningen nertill. Var det det du menade med att du brukar spara plåtar med förborrade hål i? Kommer inte att byta redskap så ofta att hydraulisk låsning eller snabblåsning för den delen heller behövs, funkar väl med en bult och sprint antar jag.

Mvh
psew
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:11, 10-07-2021
Ort: Strängnäs
Maskintyp: Traktorgrävare

psew (trådstartaren)

#15 » 22:35:57, 06-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Har kört en del redskap på våra Merlo teleskopare med en adapter till Trima/SMS. Maskinen jag kör idag väger 8ton lyfter 4ton. Jag har skrotat redskap men aldrig fästgrind eller redskaps krokar.
Har man ett udda redskaps fäste är en variant att montera såna fästkrokar på de redskap man använder, har praktiserat det de senaste 18 åren ( Merlos egna) Har just nu 5 skopor och ett pallställ.
Klena redskap kör jag med Trima adaptern .
Har du behov av väldigt många redskap?
Är inte så besvärligt att byta krokar på ett redskap.
Göran i Norråmyra


Japp det går att beställa från Gjerstad, och nej jag kommer inte att ha särskilt
många redskap till den, men gillar tanken på standardgrejer - särskilt om man ska sälja traktor någon gång i framtiden. Men ni verkar ju relativt eniga i att trima är lämpligt för mig.

Mvh

1 person gillar det här inlägget.
psew
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:11, 10-07-2021
Ort: Strängnäs
Maskintyp: Traktorgrävare


Återgå till Frontlastar-/lastarredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se