Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

Brist på planeringsskopor...

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

Carl-Gustav Löf (trådstartaren)

#1 » 20:32:29, 08-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så var då sökandet till ända. Äntligen fått tag på en planeringsskopa till 641:an. Har efter mycket sökande hittat en bra begagnad Quickman 2,5 m bredd - med rivstål i bakkanten. Fin skopa - gör lite ont att skära bort det stora BM fästet och hänga på lilla BM. Men jag har ju flera redskap med lilla fästet - så vad gör man, känns inte motiverbart investera i ett redskapsfäste för stora BM. Har inte hittat någon lämplig adapter heller. Köpte denna maskin i somras med snöskopa, pallgafflar och långskopa. Nu är redskapssamlingen komplett :-). Vet om ett hydrauliskt förlängningsfäste - vet inte vad jag skall med det till just nu, men skulle passa bra bredvid vedhögen.

Har lite småpyssel kvar inför vintern - skall justera bromsarna och byta kylvätskan. Bytte oljorna tidigare. Snart kan vintern komma...

Hoppas ni har det bra alla baklastarägare i Sverige!
Carl-Gustav
Carl-Gustav Löf
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:14:13, 10-07-2007
Ort: Örnsköldsvik



norton

#2 » 11:43:11, 10-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Carl-Gustav Löf skrev:...gör lite ont att skära bort det stora BM fästet och hänga på lilla BM....
Carl-Gustav


Går det inte att spara stora BM och svetsa fast lilla BM:s klack o ring innanför? Inte för att du kan hänga den på en med stora direkt (eller kanske) men om du vill bygga tillbaka så behöver du ju bara skära bort det lilla igen. Jag skulle vilja ha en planeringskopa till min grävlastare men kombiskopan får duga tills jag snubblar över en till rätt pris.
Användarvisningsbild
norton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:07:26, 20-02-2006
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

bm1113

#3 » 12:32:07, 10-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej varför inte bara skära bort det och om du nu någon gång behöver Stora BM igen bara svetsa på det igen eller köpa fästen till att svetsa på ?tror dom bara kostar 780kr

ja tyvärr norton tror jag det inte går :( för har för mig att dom är ungefär lika breda men har inte måtten så någon får kolla ;)

Lycka till Carl-Gustav nu har du ju alla viktiga redskap ;)
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Carl-Gustav Löf (trådstartaren)

#4 » 15:09:37, 10-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

norton skrev:
Carl-Gustav Löf skrev:...gör lite ont att skära bort det stora BM fästet och hänga på lilla BM....
Carl-Gustav


Går det inte att spara stora BM och svetsa fast lilla BM:s klack o ring innanför? Inte för att du kan hänga den på en med stora direkt (eller kanske) men om du vill bygga tillbaka så behöver du ju bara skära bort det lilla igen. Jag skulle vilja ha en planeringskopa till min grävlastare men kombiskopan får duga tills jag snubblar över en till rätt pris.


Blir till att skära bort det stora helt och hållet - måtten är sådana (av någon anledning lider alla tillverkare av olika versioner inte är kompatibla på något sätt...precis som med datorer). Men stora fästena sparas för en eventuell framtida uppgradering.
Hälsningar
CG
Carl-Gustav Löf
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:14:13, 10-07-2007
Ort: Örnsköldsvik

Carl-Gustav Löf (trådstartaren)

#5 » 15:15:23, 10-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

bm1113 skrev:Hej varför inte bara skära bort det och om du nu någon gång behöver Stora BM igen bara svetsa på det igen eller köpa fästen till att svetsa på ?tror dom bara kostar 780kr

ja tyvärr norton tror jag det inte går :( för har för mig att dom är ungefär lika breda men har inte måtten så någon får kolla ;)

Lycka till Carl-Gustav nu har du ju alla viktiga redskap ;)


Tack Alexander för lyckönskningarna! Det är precis som du skriver - cc-måtten är nästan identiska - men inte riktigt. Så det blir till att göra som du säger. Och sen vänta på vintern och lite is så att rivstålet för tjänstgöra!

Visst är det så - diesel, hydraulolja och maskiner gör en tjänstemans liv betydligt mera levnadsvärt!
Hälsningar
CG
Carl-Gustav Löf
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:14:13, 10-07-2007
Ort: Örnsköldsvik


Återgå till Frontlastar-/lastarredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se