Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

Redskapstilt för Lastmaskin

156 inlägg • Sida 1 av 11
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

Antevante (trådstartaren)

#1 » 21:02:06, 25-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag kör en L70E med orginalmonterad redskapstilt, nu undrar jag om det är någon mer här som har erfarenhet av dessa? Har problem med att kransen med bultar släpper och man får dra dem en gång i veckan... Nån mer som kör med volvo-tilten?

Bild
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L70F (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580D

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


nixs

#2 » 21:04:24, 25-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får dra fasta dem med permanent Loctite eller lägga en loppa med svetsen på dem så sitter de fast!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Antevante (trådstartaren)

#3 » 21:10:21, 25-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Du får dra fasta dem med permanent Loctite eller lägga en loppa med svetsen på dem så sitter de fast!


Operation Loctite är planerad i veckan! Kanske vet du vad det är för bultar? Har en som gått av nämligen...
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L70F (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580D

Robban_C

#4 » 21:39:00, 25-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om en gått av så kanske du ska tänka på att byta ut samtliga mot nya. Men det kanske du redan har tänkt på.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo EC35 -01
MB-Trac 800 -86
New Holland TL90A -05

nixs

#5 » 21:43:25, 25-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet ej vad det är för bult men jag skulle sätta i 10.9 eller hellre 12.9 kvalite om jag hade haft detta problem och samtidigt dragit med ett högre moment samtidigt.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Antevante (trådstartaren)

#6 » 22:27:57, 25-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig att det sitter 12.9 bultar på just nu, bulten som gick av var ett halv år sedan, då fick jag saätta dit en "vanlig" bult i brist på annat.. Den har dock gett upp i fredags. Ja jag ska byta alla är tanken... Dock förstår jag inte rikgt varför de släpper? Kanske är jag dum men det är ju nyloc muttar men de kanske släpper även de? Eller är det bultarna som sträcker sig? Hur mycket moment tro ni man ska dra med?

Lika bra att fråga...
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L70F (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580D

Gripenland

#7 » 22:38:10, 25-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju även 14.9 kvalité. Kanske kan vara värt att prova?

Vilken sorts förband är det? Ett friktionsförband eller belastas skruven i sin dragriktning? Är det ett friktionsförband finns det tabellvärden för hur mycket moment du ska dra med. Annars beror det mer på hur konstrutionen ser ut. Du har inga bilder på kransen?
Hara Caway Twin 1975
Tillv.nr.961
Användarvisningsbild
Gripenland
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:16:40, 26-05-2007
Ort: Göteborg/Kongsberg
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hara Caway 1975

Antevante (trådstartaren)

#8 » 22:43:38, 25-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska inte svära på att det är 12.9 nu.. Ska kolla imorgon.

slänger med en bild på vilka bultar det är vi pratar om.

Bild
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L70F (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580D

Antevante (trådstartaren)

#9 » 21:17:40, 27-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag monterat nya fina i 12.9 bultar, de som satt på var 10.9. Ringde volvo och försökte få ett besked om hur mycket man skulle dra dem. Ingen som hade nån aning om det, tänk va förvåndad jag blev...

Provade mig fram men gick inte att dra nämnvärt för än det gick för trögt att tilta.. Har upplevt att tiltningen blivit klenare på senaste tiden för när maskinen var ny kunde man utan problem lyfta maskinens framhjul om man tiltade lite för mycket när man skulle följa marken etc.. Nu tyar knappt den inte alls lyfta maskinen. Vad kan ha gjort att den tappat kraft? Funderar på om "slitskivorna" av plast i tilten börjar bli lite slitna.. Nån som har nån ide kanske? Upplever att den är klenare på ena hållet.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L70F (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580D

Johan Oden

#10 » 18:50:48, 29-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där redskapstilten som sitter på din 70E är en viking och är volvos egna tilt och på den så sitter de eller ska sitta skims av typ teflon/hårdplast som ska nötas istället för att näta på järnet i tilten så de är därför du måste dra åt dom lite då och då för att skimset blir tunnare, och när skimset är slut så är tanken att man ska byta ut de... varför de är gjort så är får att man ska slippa en glapp tilt...

//johan
Johan Oden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:36:42, 30-07-2007
Ort: Umeå

Antevante (trådstartaren)

#11 » 22:53:34, 29-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johan/ Tackar för infon, dock verkar iallfall de på Swecon inte ha en aning om detta... Svårt när man ska gissa sig till allt själv. Har dock konstaterat att jag borde byta slitskivorna, då det verkar ha kommit in skit mellan järnet å skivan på ena sidan vilket inneburit att den ena slititis mer i nederkant.
Vilket gör att när man drar bultkransen, så drar man den mer i nederkant då plasten är tunnare där.. Vilket oxå innebär att den blir "trögare" när tilten ska vridas just där. Tänk va lätt det kan vara.. Undra vad den där plasten kan kosta bara. Allt mellan 10-10 000 spänn... Tack alla som tar sig tid med andras problem..
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L70F (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580D

AntonNormark

#12 » 22:24:14, 16-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det med redskapstilten för dig? Fick du tag på slitdelarna? Kostnad?
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

Antevante (trådstartaren)

#13 » 22:52:09, 16-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer en läges rapport... Pratatde med chefen om huruvida vi skulle byta slitplasten, jodå det tyckte han var lika bra.. Så jag beställde 4 stycken som det går åt. Kom faktura i fredags innan de ens ringt å sagt att grejerna kommit... 12000 riksdaler.... Åååå va nöjd chefen va.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L70F (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580D

Björn.O

#14 » 00:01:29, 17-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hehe, ja det är helt sjuka priser på vissa grejer! Och man får snabba sej om man ska hinna hem före fakturan.
Kanske nån mekfirma kan snida till samma delar för halva priset...
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Hydrema M1100C
Dodge Cummins
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Antevante (trådstartaren)

#15 » 17:43:49, 19-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sjukt är det... Suttit å sutderat plastbitarna idag vid frukosten. Verkar vara helt nån form av hårdplast.. Ingent märkvärdigt. Kunde man bara klura ut vart volvo köper plasten hade det ju vatt en enkel sak att gjort egna. Nu är väl det iåfs inte meningen att dessa ska bytas så ofta...
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L70F (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580D


Återgå till Frontlastar-/lastarredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Bestgrip

Ygsbostudios

Kilremslagret

Wexal

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates