Sida 2 av 11

Sv: Redskapstilt för Lastmaskin

InläggPostat: 19:31:34, 19-12-2007
av Michael.lövstrand
Är det vit plast? På momentum har dom en vit plast som är väldigt slitstark. Brukar köpa till släden på grustrailern där. Kostar inte särskillt mycket. skulle tippa på att det är nåt liknande

Sv: Redskapstilt för Lastmaskin

InläggPostat: 21:21:40, 19-12-2007
av Antevante
Nej plasten är svart som döden.. Okej värt att kolla upp, hmhm kanske nått nylonliknande då?

Sv: Redskapstilt för Lastmaskin

InläggPostat: 22:18:58, 19-12-2007
av Michael.lövstrand
Kommer inte ihåg va materialet heter. Det är då väldigt slitstark och lätt att arbeta med. Sticksåg med blad som är till plast så går det fin fint att kapa som man vill

InläggPostat: 22:25:17, 19-12-2007
av Robban_C
På industrisidan används plaster till glid- och slitytor titt som tätt. Grönt, vitt, svart, alla möjliga varianter. Jag gissar att det inte är så kritiskt exakt vilken variant man väljer.

Sv: Redskapstilt för Lastmaskin

InläggPostat: 22:31:13, 19-12-2007
av Michael.lövstrand
nej det spelar nog inte nån roll va det är för färg.

Sv: Redskapstilt för Lastmaskin

InläggPostat: 22:34:19, 19-12-2007
av Antevante
tack för alla tips... hursomhelst borde det kunna göra bitarna billigare än för 12000 papp...

Sv: Redskapstilt för Lastmaskin

InläggPostat: 21:09:02, 29-08-2008
av Rille
Jag har länge funderat skillnaden För/Nackdelar mellan Volvo´s & UFO´s Redskapstilt. Jag tycker UFO´s ser mer "stabil" ut än Volvo. Deras ser mer klen ut. Sikten igenom verkar vara rätt lika. Någon som har mer erfarenhet som har provat båda fabrikaten? Vet ju att Ante kör med Volvos och Anton med UFO men båda har ju olika svar och vet inte om nån av er två provat båda modeller

Bild
Bild
Bild
Bild

InläggPostat: 00:00:12, 30-08-2008
av AntonNormark
Som sagt, jag kör ufo, och den funkar väl ändamålsenligt anser jag, har dock inte provat volvos egna, hållbarhetsmässigt tycker jag volvos tilt ser aningen bättre ut, ufo-tilten verkar vara en aning sprickbenägen, men det är väl som med allt annat, utmattning..
Något jag saknar är ju att kunna schimsa tilten däremot, det skulle behövas, nu är jag ju förvisso van att den glappar lite längdledes, så jag planerar ju utan problem ändå, men det var lite jobbigt i början.. Tilten var dock BEG när vi monterade den..

Vad gäller tiltvinkel så vet jag inte hur dom ligger till sinsemellan, men av vad jag erfarit så har jag absolut inget behov av större tiltvinkel, det går bra att dika under gynsamma förhållanden tom... :smile:

Men 12papp för slitdelarna till tilten lät verkligen inte bra, då ska det ju ingå ny cylinder, centrumtapp och belägg tycker jag :???:
Nåväl det borde gå göra belägg själv med sticksåg och ett ark nylonplast av något slag..

Sv: Redskapstilt för Lastmaskin

InläggPostat: 07:09:03, 30-08-2008
av Antevante
Jag är väldigt nöjd med volvo-tilen som iåfs inte är volvos egna utan en viking Tiltec. Har kört 3500h med min och är snart dags för att byta plasten slitbanorna. Vill minnas att volvo tilten vinklar något mer? SKa forska lite i detta... Den stora skillanden är väl att Volvon arbetar bara med en cylinder...

Sv: Redskapstilt för Lastmaskin

InläggPostat: 08:06:50, 30-08-2008
av ja-bond77
Har tiltcylindern/-cylindrarna låsventiler eller slipper de att ge med sig via chockerna i lastarens ventilbord?

Sv: Redskapstilt för Lastmaskin

InläggPostat: 08:54:23, 30-08-2008
av Rille
Antevante skrev:Jag är väldigt nöjd med volvo-tilen som iåfs inte är volvos egna utan en viking Tiltec.


Den är då exakt kopia av Volvos. Ser ju precis likadan ut. Kanske är sant att Volvos håller bättre än UFO. Volvos är mer gjord som "allt i ett" delar ungefär. UFO har småbitar svetsade överallt på den så kanske får mer stryk. Vem vet. Att det går att dika med Tiltarna fick vi se med BM i Kalix när vi var. Först vänster, Sen höger och så var det ett litet behändigt dike just där

Bild

Sv: Redskapstilt för Lastmaskin

InläggPostat: 15:23:15, 30-08-2008
av bm1113
Mycket intresant läsning :thummar: japp det var kul att se när rille och jag var. :) här är filmlänken min med
http://www.youtube.com/watch?v=7GFTMbN2lL4&fmt=18

en fråga som jag har ärväll kanske till antevante hur är det att inte ha tilltn direkt infäst ? och tar du nånsin av den och kör maskin med enbart vanliga fästet ?

Sv: Redskapstilt för Lastmaskin

InläggPostat: 19:07:13, 30-08-2008
av Rille
PDF fil till Vikings tilt som ante kör med. Står att den har Volvo komponenter. Kan nästan anta att det är Volvo som gör dem åt Viking eller tvärtom att dem gör sin egen och även till Volvo.. För finns tex UFO Multiskopa sen finns en Multiskopa som är exakt likadan men heter Optimal.
http://www.vikingbd.se/ve/produkt/produ ... ljinfo.pdf

Sv: Redskapstilt för Lastmaskin

InläggPostat: 19:17:53, 30-08-2008
av Antevante
Är väl fel att kalla den kopia då jag tror att volvo köper in dem av Viking..

(Såg att Rille hade svar på tal efter att jag skrivit.. )

Swecon har då ingen koll här på vad de sålt för tilt å hur de ska fungera...

Konstruktionen verkar stabil och hållbar då den har ganska få delar.

Jag tycker det är bra att kunna ta av den, den är väldigt olika hur mycket jag kör med den på. Vid utlastning av massor eller hårdare schakt så åker den av. Lika så när jag kör kranarm, eller tyngre gaffelkörning. Även när Remun är på så är det skönt att slippa den.

Nackdelen är väl att den tar en del vikt när redskapet hamnar så pass mycket längre ut. Så när jag tex ska ligga och bära massor inom ett bygge så tar jag av den då man kan köra med 2,3m3 tandskopan så man får med sig rejält med råge. Men det går snabbt att ta av, har separat ventil så jag kan andvända det vanliga skoplåset vilket innebär att jag alltid har tillgång till tredje och fjärdefunktionen.

När det gäller gaffelhantering så är den jävligt bra, ja menar hur många gånger välte man inte pallar med plattor inne på byggen förut. Lutar det i sidled är man rätt hjälplös med lastmaskin. Men med tilten går det ju att avhjälpa. Nackdelen är att med standardgafflar är det svårt att se.. Jag har 1,60m gafflar vilket är helt perfekt då man ser spetsarna bra och kan samtidigt ta två pallar plattor på samtidigt....

InläggPostat: 19:33:35, 30-08-2008
av arcticforever
Volvo orginal monterar tiltec Viking. Det är "Volvos" tilt

Bild Tillägg efter 6 minut(er):

Varning!!!
Måste bara tala om att när min lillebror som kör L60 f:en hadde haft viking tilten ett tag såg han att bultförbandet satt lite lös,bultarna liksom snurrade av vibrationerna. Han drog som han tyckte va lämpligt,drar du för hårt blir tilten stumm, gissa om glidklackarna nöttes.Det formligen sprutade nylonspån ur den.Tog reda på att dom ska moment dra var 14: dag gör man det blir livs längden lång. Momentet kommer jag inte ihåg nu men det går att få reda på

Bild Tillägg efter 2 minut(er):

nixs skrev:Du får dra fasta dem med permanent Loctite eller lägga en loppa med svetsen på dem så sitter de fast!

Problemet är att glid ytorna nöts .Svetsa inte