Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

Multiskopa

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

jonasuu (trådstartaren)

#1 » 19:43:03, 01-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag har funderat på en mindre multiskopa med klaffar till en jordbrukare. Det jag sett är att några bara har chockventiler på klaffarna medans andra har både ackumulatorer och chockar.

Vad blir det för praktisk skillnad mellan de olika konstruktionerna?

Någon som gett sig i kast med att tillverka en egen multiskopa?

Hälsningar
/Jonasuu
Användarvisningsbild
jonasuu
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:43, 02-07-2005
Ort: Norrbotten



Björn.O

#2 » 20:46:55, 01-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med bara Chockar behövs ju en returledning till tank eftersom det är mer olja på plus än minussidan.
När man står och svär över frusna kopplingar så är det ju värt en del att slippa en extra slang att koppla. Fördelen är väl att "fjädringsvägen" blir obegränsad, en acc kan ju bara ta emot en viss mängd.

Man kan faktiskt ha ett system utan chockventiler, bara att T-koppla in accar på plussidan men då gäller det ju att accarna är laddade till exakt rätt tryck för att det ska fjädra lagom hårt. Så har jag själv och det har funkat kanonbra!

Jag gjorde min skopa själv med delar från Luleå Industrimontage som tillverkar skopor. Har funkat bra, men det blir inte så billigt faktiskt. Hydaulgrejerna drar iväg priset ganska rejält.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

jonasuu (trådstartaren)

#3 » 22:46:33, 01-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir det så att med enbart chockar så dräneras oljan till tank om bladet hakar fast i något, men fjädrar inte tillbaka utan man måste köra fram bladet igen.

Med enbart ackumulator, fjädrar bladet och återgår till ursprungsläget?

Om ackumulatorn blir fylld finns det inte risk att något körs sönder?

/Jonasuu
Användarvisningsbild
jonasuu
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:43, 02-07-2005
Ort: Norrbotten

ja-bond77

#4 » 09:18:44, 02-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter rimligt... Ett system med accu så har väl också chockventiler som löser ut först när ett visst tryck uppnåtts (då accun är fylld) :idee:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Björn.O

#5 » 16:18:48, 02-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

jonasuu skrev:Blir det så att med enbart chockar så dräneras oljan till tank om bladet hakar fast i något, men fjädrar inte tillbaka utan man måste köra fram bladet igen.

Med enbart ackumulator, fjädrar bladet och återgår till ursprungsläget?

Om ackumulatorn blir fylld finns det inte risk att något körs sönder?

/Jonasuu


Ja, så är det ju. Det som ryms på minussidan går dit och resten till tank.
Och med bara accar så hoppar vingarna tillbaka till ursprungsläget när hindret är passerat. Känns precis som en mekanisk fjäder!

Jag har bara 1,5 liters accar och har aldrig upplevt att dom blir fyllda så det tar stopp, det brukar bara behöva fjädra litegrann innan vingen kliver över vad det nu är den fastnat i... Men visst kan det ju teoretiskt bli fullt i accen så det blir stumt.

Bästa systemet är väl egentligen cylindrar med inbyggda chockar och så accar för överskottsoljan. Som t.ex Siljum använder på sina skopor.
Dom cylindrarna är inte billiga men man slipper ju lite andra detaljer.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

arnfinn

#6 » 00:35:44, 29-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:

Her var jo tråden man kunne lære mer om selvbygg... :yuck:

Björn: "Dom cylindrarna är inte billiga men man slipper ju lite andra detaljer..." :slag:

Er det mulig å få opp noen bilder på dette bygget ditt og nærmere om priser. Er detaljene så spesielle at det er (nesten) umulig å finne på en skrot? :cry:
arnfinn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:21, 22-12-2007

Björn.O

#7 » 20:09:56, 29-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har du bilder!

Hydrauliken syns ju ganska väl på bilden.


Bild

Cylindrarna inbyggda i gavlarna

Bild

Smidigt, vingen sticker bara ut ca 6cm utanför skopan

Bild

Priser vet jag inte men jag gissar på att hydrauliken skulle kosta ca 11000-14000 sek
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

arnfinn

#8 » 20:25:48, 29-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja bildene er jo langt på vei en god plan og jeg antar at prisene drives litt opp av dimensjonene. Å lage til samme løsning på en betydelig mindre traktorskuffel bør bli litt billigere, dog sikkert ikke vesentlig.

Ditt utgangspunkt er en vanlig snøskuffel?
arnfinn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:21, 22-12-2007

Björn.O

#9 » 21:43:39, 29-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det var en vanlig 4m3 snöskopa från början.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)


Återgå till Frontlastar-/lastarredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Erik_k_87 och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se