Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

Bygga själv en snöskopa till en Volvo BM 646

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

PetriHietala (trådstartaren)

#1 » 11:52:59, 22-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Har nyligen köpt en grävlastare. Fick inte någon snöskopa med och tänkte bygga själv. Bor i Haparanda och behöver en del snöskopan under vintern. Har någon ritningar eller erfarenhet av att bygga en snöskopa?

mvh Petri Hietala
PetriHietala
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:22, 09-11-2008
Ort: Haparanda
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman EC 230



Robban_C

#2 » 14:53:58, 22-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del planeringsskopor finns ju med snökrage och blir då snöskopor. Jag vet inte om dessa är bra men här finns i alla fall lite läsning om att bygga planerskopa:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=8728
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

alcoa

#3 » 16:39:47, 22-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sånt här är kul! Klart du ska bygga!
Vi byggde själva en snöskopa av en gammal oljetank (fyrkantig) och la i förstärkningar och ett stål.
Den funkar kanon att ösa koskit med iaf, får väl se när snön kommer sen..
Har nog bilder någonstans... :klia:
Caterpillar 303.5 C CR
Caterpillar 312
Jcb 412s
Scania 124 Lvx
alcoa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:09:42, 01-01-2008
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

A-one

#4 » 21:22:08, 30-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byggde själv en snöskopa till min Hydrema. Började från noll med en rostig 4 mm hardox plåt so blivit över på jobbet. Bockad till den i kantviken så att hörnen blev sneda i under o överkant samt lite mer förstyvand bockningar i överkant.
Köpte ett "riktigt" 25 mm skopskär av en entreprenad verkstad, fxade några begagnade snöplogs skär som jag svetsad på som slit skenor på undersidan. Bästrade sen o lackade, resultatet blev kanon, totalkostnad ca 2.500.- för en ny skopa..
Bild
A-one
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:56:53, 13-07-2006
Ort: Skåne Österlen
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 807,
mf 35, mf135,
New Holland 3435
Ferrari Vega 95ds

håkan öhlund

#5 » 22:40:35, 30-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

En naktdel med din skopa A-one är att den har försärkningar invändigt :???: Det skulle då jag inte svetsa dit och spesiellt inte dom där plattjärnen för där kommer det fastna snö lätt :huh:
Så hälst ska man bara svetsa föstärkingar under som du skrev att du hade gort med hyvelstål och så svetsa hyvelstål på bakändan med där skopfästet sitter och även kanske bocka in överkanten lite till så du får bra stabilitet på skopan :)
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

AntonNormark

#6 » 03:37:42, 01-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

håkan öhlund skrev:En naktdel med din skopa A-one är att den har försärkningar invändigt :???: Det skulle då jag inte svetsa dit och spesiellt inte dom där plattjärnen för där kommer det fastna snö lätt :huh:
Så hälst ska man bara svetsa föstärkingar under som du skrev att du hade gort med hyvelstål och så svetsa hyvelstål på bakändan med där skopfästet sitter och även kanske bocka in överkanten lite till så du får bra stabilitet på skopan :)


Målar man bara skopan med en högblank färg, inkl stagen så ska det inte vara några som helst problem, har själv använt skopor med div tjaffs påsvetsat invändigt, och sedan man fick dit lite färg var det absolut inga bekymmer, skulle det visa sig att det vill fastna lite ändå, så tar man bilvax på en trasa och går över det området, klart på 5 min, och räcker hela vintern! :mrgreen:
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

A-one

#7 » 21:59:06, 04-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker nog att den fungerat bra. Inför första året hann jag ej blästra o måla den, då fastnade snön så att efter en timmes skottande så var skopan halvfull efter man tippat ur den.

Sen blästrade jag den, grundmålade o la på tre lager blank två komp maskinlack.
Det var ju inte så mycket snö förra vintern, men det lilla jag skottade fungerade den bra. Trots att snön ofta är blöt o tung här i skåne....
A-one
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:56:53, 13-07-2006
Ort: Skåne Österlen
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 807,
mf 35, mf135,
New Holland 3435
Ferrari Vega 95ds


Återgå till Frontlastar-/lastarredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se