Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

Hur räknar man lyftkraften på maskin med kranarm tex

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

bm1113 (trådstartaren)

#1 » 23:53:14, 19-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag undrar hur man räknar man lyftkraften på maskin med kranarm tex hur mycket av kapaciteten försvinner per meter ?
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



breheim

#2 » 00:25:33, 20-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det trista svaret på frågan är "det beror på...".

Vill man göra det lätt för sig kan man anta en del.

Klockan är mycket och jag är trött.
Jag gjorde en snabb google-sökning och läser du in dig på
tex http://www.olengen.no/Produkter/Bilder_Kran/TDN/KAP-1-4N.PDF (tyvärr på norska) bör du komma en bit på vägen.
breheim
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:00:12, 07-01-2008

jon anders olsson

#3 » 00:26:40, 20-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo, de är så här... om du exempelvis har en kranarm som är 5meter som lyfter 2ton där och så sätter du på en förlängning på 5 meter så måste du först halvera lyftkraften, sen måste du räkna bort vikten på förlängningsarmen, hur man räknar exakt vet jag inte?
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

Robban_C

#4 » 00:53:34, 20-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vikten på kranarmen måste inkludera kranarmens tyngdpunkt också, annars blir det fel. Dte är ju skillnad på framtung och baktung kranarm, även om dom väger lika mycket på vågen.

Och det ni hitintills har diskuterat är tipplasten men med kranarm så lär man väl börja titta på brytkraft också.

Och ännu viktigare är att titta på chocktryck på skopcylindern. En kranarm med rätt utformning håller emot bättre och bättre ju mer man tiltar ner (inom rimliga gränser).
En felaktig kranarm resulterar i att trycket i skopcylindern ökar när man tiltar ner. Detta märker man inte förrän man når chocktryck och då viker sig helt plötsligt skopfästet nedåt eftersom chock ventilen inte längre orkar hålla emot, kanske med katastrofala följder.

Så svaret på frågan är inte så enkelt. Jag som inte är lastmaskinsförare kan nog egentligen bara svara att man får ta det försiktigt eller leta efter lyftdiagram på maskinen.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Marcus Atlas Kjellkvist

#5 » 00:57:45, 20-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan säga de att jag har de lite svårare ändå. jag har kranarm till ec210. O de e inte lätt ibland att veta hur mycket de väger i förhllande till räckvidden. Man kan inte ha kranarmen rakt ut bara då blir kraften så stor att chocken släpper o skopcylindern sjunker. Man får hålla kranarmen rätt så rakt upp. Då e man stark.
Funderar på starta eget rike:)
Banchef MK402m.se
www.402m.se
Rototiltoholic
Användarvisningsbild
Marcus Atlas Kjellkvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:39, 15-12-2008
Ort: Töreboda
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Diverse maskiner

jon anders olsson

#6 » 05:27:16, 20-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

självklart blir de en begränsning i lyft kapacitet om förlängningsarmen är monterad på skopbryten eller tilten, men nu menar jag om förlängningsarmen är "stumt" monterad på exemepelvis en kran, och vid 90graders lyft vinkel.
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

bm1113 (trådstartaren)

#7 » 00:01:03, 21-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK nå då vet jag ;)
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Robban_C

#8 » 00:59:41, 21-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

JAO, jag trodde det gäller ex vis hjullastare, därav mitt resonemang runt chocktryck.

Men i övrigt instämmer jag med ditt resonemang tidigare i tråden.
Och vad gäller kranarmens egenvikt så tror jag att man kan bortse från den. I alla fall så länge det gäller hjullastare. Bättre att se till att tillräcklöiga marginaler.
Läget är ju liksom att om man lyfter så tungt att kranarmens egenvikt får stor betydelse så tror jag att man har knaprat för mycket på marginalerna.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Frontlastar-/lastarredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se