Vikten på kranarmen måste inkludera kranarmens
tyngdpunkt också, annars blir det fel. Dte är ju skillnad på framtung och baktung kranarm, även om dom väger lika mycket på vågen.
Och det ni hitintills har diskuterat är tipplasten men med kranarm så lär man väl börja titta på brytkraft också.
Och ännu viktigare är att titta på
chocktryck på skopcylindern. En kranarm med rätt utformning håller emot bättre och bättre ju mer man tiltar ner (inom rimliga gränser).
En felaktig kranarm resulterar i att trycket i skopcylindern ökar när man tiltar ner. Detta märker man inte förrän man når chocktryck och då viker sig helt plötsligt skopfästet nedåt eftersom chock ventilen inte längre orkar hålla emot, kanske med katastrofala följder.
Så svaret på frågan är inte så enkelt. Jag som inte är lastmaskinsförare kan nog egentligen bara svara att man får ta det försiktigt eller leta efter lyftdiagram på maskinen.