Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Välanvänd kättingröjare, Optimal M160H

102 inlägg • Sida 6 av 7
Diskutera grävredskap och -fästen här

Ivar Risslén

#76 » 21:02:36, 02-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är alltid bra att ha tillgång till lite större nycklar för man vet aldrig när man kan komma att ha behov av dom.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15



BM 4 ever

#77 » 21:09:48, 02-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, och sen har det ett egetvärde att ha mycket verktyg också. :mrgreen:
Slava Ukraini !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

magloman (trådstartaren)

#78 » 21:12:18, 21-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har använt nycklarna nu, funka fint. Ligger bra i handen liksom, ungefär som tians...

Har satt dit backventilen(SCM 040-064 S2/V2) med. Vet inte om den hamna åt rätt håll. Kanske inte spelar någon roll?
/EDIT: Den sitter rätt enligt manualen :thumme:
Den vänstra/hitre porten på motorn är tryck iaf enligt manualen.

Sunfab’s Anti-kavitationsventil används för att minimera risken för kavitationsskador i samband med otillräckligt inloppstryck.

Detta kan bl.a uppstå i applikationer med relativt stor roterande massa med lång utrullningstid (t.ex fläktdrift). Vid användning av Sunfab’s Anti-kavitationsventil måste hydraulmotorn ha en definierad rotationsriktning. Ventilen kan anpassas till både vänster- respektive högerrotation.

Funktion: Om inloppstrycket till motorn blir för lågt öppnas en backventil mellan tryck- och returport för att säkerställa ett oljeflöde till motorn. Det är därför viktigt med ett visst mottryck i returledningen, vilket vid behov kan skapas t.ex. med hjälp av en mottrycksventil.


https://www.sunfab.com/se/products/acce ... onsventil/
https://www.sunfab.com/media/1354/3306s ... -valve.pdf
https://www.sunfab.com/media/1436/7021i ... _valve.pdf

Bild

Bild

Står att det ska vara olja ISO VG 220 med GL4/GL5:

Bild

Vad är ISO 220? Viskociteten?
Funkar "vanlig" 75W-80/90 ?

Nivån var bra och oljan såg ny ut iaf så ingen panik att byta.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Martin.Eriksson

#79 » 07:48:06, 22-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om ventilen hamna åt fel håll så spolar den väl bara trycket till retur direkt? Men då är de väl bara byta plats på slangarna. Snurrar åt andra hållet dock.

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

magloman (trådstartaren)

#80 » 08:22:41, 22-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får vända på blocket isf.

Så här ser det ut på en nyare modell som oxå har trycket på samma sida:

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220922/c6826c56519b808aa5ec8d321b541f58.png
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Jac

#81 » 11:37:06, 22-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Bild

Snyggt!


magloman skrev:Bild


Hur ligger det till med flöde och dimension på slangar och kopplingar? Det blir fort ett antal kW värme i oljan om man snålar på dimension.
Enklaste sättet att kolla är två T-kopplingar, en nära motorn och en nära ventilen i maskinen och sätta en manometer i varje. T eller mellanstycke med mätuttag: https://stauff.com/en/blog/products/smart-combination

Alternativt köra borrmaskinen i det nya blocket och gänga upp men det svider kanske lite... Edit: jag ser nu att du har ju extra pluggar på sidan av blocket, en sån kan man ju köra borrmaskinen i utan att det gör nåt.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

magloman (trådstartaren)

#82 » 13:38:56, 22-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Jac :buga:

Anslutningarna på pumpen är 3/4" båda.

Flödet ska jag se om jag kan få 90 minutliter för tror inte motorn vill ha mer. Maskinen ska kunna leverera upp till 175. Motorn är på 64cc och vi har tidigare avhandlat att periferihastigheten bör ligga runt 100-120m/s


Det är 3/4" slang för tryck och 1" på retur och 1/2" på läckolja. De båda grova kör jag med 1" snabbkopplingar.
Den lille kör med 1/2" koppling.
Slangarna är 8m långa.


Har bytt kopplingar på maskinen:

Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Sparrow

#83 » 20:07:13, 22-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

För så där 30 år sen på vägverkstiden, hade vi Slagkrafts utrustning på en L70 C. Vi hade de vanliga Temakopplingarna monterade, men fick byta ut kopplingen på tryckslangen till Bruning som de hette då, är väl Parker idag. Hanen på temakopplingens trycksida hamrades ut i det där läget låskulorna hamnar. Förmodar att det var tryckstötar som orsakade fenomenet, Bruningkopplingen hade vi inga problem att dela när slaghacken skulle ställas av.

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

magloman (trådstartaren)

#84 » 20:43:06, 22-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag antar det är finns en anledning till att EN halv sån koppling kostar 3500:-

Men funkar inte detta blir det Faster. Det är inte gratis det heller i dessa storlekar.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Simon_91

#85 » 12:20:18, 23-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

@jac Vad skulle du säga är rimlig tryckskillnaden i ditt mät-förslag? Absolut 0 i skillnad eller finns det lite att vingla på?
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

Jac

#86 » 13:48:59, 23-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simon_91 skrev:@jac Vad skulle du säga är rimlig tryckskillnaden i ditt mät-förslag? Absolut 0 i skillnad eller finns det lite att vingla på?


Du får inga korta svar av mig men du kan få ett långt...

Finns två saker man ser på, strömmningshastighet i slangen och tryckfall.
Strömmningshastighet är enkelt att räkna ut om du vet slangens tvärsnittsarea och flöde. Exakt vad som avgör övre gräns vet jag inte men jag tror tillverkarna menar att det går ut över slangens livstid om man kör på för hårt.
Rekommenderad max strömmningshastighet varierar mellan olika slangleverantörer men säger man mellan 3 och 7 m/s så är dom flesta eniga. Med långa slangar som går över hela grävarmen så brukar man få ligga lågt i strömningshastighet för att inte tryckfallet ska bli för högt.



Det andra är tryckfall. Har man 200 bar ut från traktorn men bara 180 bar vid motorn så har man tappat 10% tryck och antaget att flödet är detsamma så har man också tappat 10% effekt. Den effekten förstärks av pumpens verkninggrad och effekt som man faktiskt måste betala diesel för blir ännu högre. Diesel som bara värmer olja, värme som det sen måste finnas kapacitet att kyla bort så att oljan inte blir för varm.

Att tappa 20 bar på den sträckan känns onödigt, 10 bar är mer rimligt.
Det finns dock inga rekommendationer för tryckfall, gränsen beror egentligen på två saker:
1) Hur mycket diesel vill du elda för kråkorna? Räknar man på det över tid blir det faktiskt pengar.
2) Hur stor kylkapacitet har du? Med ökad oljetemperatur minskar livstiden för oljan och viskositeten sjunker farligt lågt. Minsta värde för viskositeten brukar anges i datablad för pumpar och motorer. Att köra slut på pump och motor för att man snålar med slangdimension är lite surt...



Det finns online calculator för att räkna tryckfall i slangar.
I maglos fall fick jag det till ca 6 bar antaget 7 meter 3/4" slang.
Formeln för hydraulisk effekt (dvs värmegenerering i det här fallet) är P[kW]=flöde[lpm] x tryck[bar] / 600.
I maglos fall ca 1kW. Det låter kanske inte så mycket men det tillkommer en del i 90 graders kopplingar samt ännu lite mer i snabbkopplingarna, totalt kanske 1,5kW.

Värme kommer dock från många källor. Motorn en mekanisk verkningsgrad (intern mekanisk friktion) och en volumetrisk verkninggrad (internt läckage). Dessa tillför kanske 1,5kW vardera. Sen är det tryckfall i returslangen (som dock blir mycket lägre eftersom den är större, ett hack upp i diameter gör STOOR skillnad).
Tryckfallet över ventilen är kanske 15-20 bar så där kan vara 2,5-3kW, nåt sånt.
Pumpen har sin verkningsgrad, mekanisk kanske 1,5kW förlust, hydraulisk, kanske 1,5kW förlust.

Summerar man alla dessa förluster så får man hur många kW kylaren måste klara av att kyla bort.
Målet är att hålla oljan mellan 40 och 60 grader men det är nog inte ovanligt att folk kör med 80grader. Hade det varit min maskin hade jag hållt mig under 60 grader.



Det är stor skillnad på olika funktioner. Några exempel:

- Redskapslås. Här spelar det nästan ingen roll vilken slang man använder, det används så kort tid och så sällan så att du kan sätta 1/4" slangar oavsett vad du har för pump.

- Lastare. Den används betydligt oftare och längre tid men det är ändå inte kontinuerlig användning. Slangar till och från ventilpaketet går det dock olja i kontinuerligt så här är det dumt att snåla. Slangar till lastar och tiltcylindrar går det bara olja i när man drar i spaken, inte fullt så kritiskt.

-Slagröjare, kantslåtter etc. Här är det kontinuerlig körning på hög effekt, då är det mer kritiskt med slangdimensionering. I tillägg körs det gärna i varmt väder samt att det blir mycket skit i luften som sätter igen kylaren. Som sagt, se upp med kopplingar och snabbkopplingar också, en typisk "man tager vad man haver" -lösning där man bygger höga staplar med adaptrar och kopplingar för att komma från en dimension till en annan kan bli ett rejält tryckfall. Återigen, tänk på att en dimension upp eller ner gör STOR skillnad.

Totalt sett så blir det nästan alltid mer tryckfall än vad man tror att det ska bli. Tryckfalls calculator för slangar förutsätter en rak slang utan insnävningar för kopplingar etc.


ja-bond har en tråd där han gick på jakt efter tryckfall på en grävlastarmonterad buskröjare, han mätte tryckfall och fixade. Finner inte tråden just nu men kanske nån annan gör det?

5 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

magloman (trådstartaren)

#87 » 18:55:38, 23-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Monterat slangarna lite provisoriskt tills man kört lite.

Bild


Bild


Bild



Körde lite gräs först sen grov sly blandat med tunt. Funkade bra. Videon på slyn kommer kanske imorgon. :photograph:

En superkort videosnutt på gräs här:

https://youtu.be/7iMwgHokEyY

Körde det mesta på delflöde(90l/min), men provade lite fullt blås med. Den avverkar bra i båda lägena. :thumme:

Svårkört nu i början. Mycket grejer att hålla ordning på, men det går nog bättre med övning. :driver:

:rock_on:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Simon_91

#88 » 10:59:28, 24-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra förklarat jac!

Man räknar på hur det borde dimensioneras, bygger efter verkligheten och mäter sig fram till vart det blev tokigt! :lmao:

1 person gillar det här inlägget.
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

magloman (trådstartaren)

#89 » 18:40:34, 24-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag har jag kört mycket. Det funkar väldigt bra iaf. Men mycket att hålla koll på så man blir trött i huvudet.

Kände på hydraulslangarna som går till röjaren. Dom är lite varmare än kroppstemp kanske. Då har jag kört kanske två timmar sammanhållet.

Det märks att det sitter ett redskap på som tar olja, alla andra funktioner blir segare. Märks mest på stickan. Kom fram till att det är effektivast att inte ändra den så mycket utan bättre svepa vä-hö sen åka dit man vill. Håller man röjaren ganska nära maskinen med så tippar den inte lika lätt. Blir lite ostabil med längre utligg, speciellt om man står vriden. Har dock bara pallgafflarna på nu, skulle nog funka bättre med skopa fram med lite grus i. Men man får lära sig psalmerna allt eftersom.

Är grymt nöjd iaf. Har kört av hela området framför huset mellan alla träd. Skrapade i mycket stammar, så kanske blir mycket ved där sen :lmao:

Har filmat lite så jag ska försöka klippa ihop nån film men det tar nog nån dag.

Här film från igår när jag testade första gången. Mamma filmade om nån undrar varför videon är stående.
https://youtu.be/lP4OTjc1Uhw



Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

texas5020

#90 » 20:23:28, 24-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skulle hänga upp aggregatet i ett "paralellogram", 4 st länkar så det rör sig oberoende av stickan i en rak linje. Körningen blir mjukare och du spar på både maskin och aggregat. Det höjer sig också med automatik när det tar emot och du spar kedjor. Ett fint bygge ! :thumme: Vad kör du på för varv ?

1 person gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se