Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Sortera jord ock torv

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera grävredskap och -fästen här

knut.sonsteby (trådstartaren)

#1 » 11:51:50, 06-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag står före uppgiften att sortera ca. 4000 m3 jord och torv från en myr. Massan är rätt så blöt (les: klumpar sig). Jag tror inte en gällerskopa duger för en sån volum-uppgift. Det finns en produkt som benävnas Rotor-Hex men jag vet inte hur bra den verkar på blöta massar ock hur stor produktion den ger ... Har nån av er erfaring med denna produkt?

Grävaren är en Åkerman H10B med B20/S1 snabbkopling och hammarhydraulik. Rototilt finns f.n. inte.

Funderar också på et hemmabygge - har nån av er tilverkat en sikt eller dylikt som ni kan rekommendera? Kanske finns det ritningar på en sådan maskin nånstans.

-Knut S.
knut.sonsteby
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:43:48, 23-06-2007
Ort: Haugesund
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B S/N 3945 (årsmodell 1991), hammarhydraulik, B20 snabbkopling, centralsmorning, restaurering på gång
Scania '85 T142 6x2 restaurerad, centralsmorning, tipp m/bergflak Zetterberg Eurodumper, hydraulisk baklem



mcmiller

#2 » 12:06:08, 06-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja säljer REMU sorteringsskopor. o är det blött så finns inga andra alternativ :thumme:

Är du i ropet o köpa? eller ska du hyra?

Har en vibrerande gallerskopa från Töreboda, men d sätter sig bar om det är blött.


Ha d
//Anders
Användarvisningsbild
mcmiller
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:55, 11-02-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

knut.sonsteby (trådstartaren)

#3 » 15:07:12, 06-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Anders,
Nog tänkte jag att köpa då hyra under den långa tiden det tar att sälja undan dom siktade massarna skulle bli för kostsamt tror jag.

Jag har tittat på Remu produkter på deras hemsida - dessa verker vara geniala produkter, just vad jag behöver. Ni får sklicka mig et erbjudande på en WL160 med standard betten (skicka et pm) och vart Ni håller til.

- Knut S.
knut.sonsteby
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:43:48, 23-06-2007
Ort: Haugesund
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B S/N 3945 (årsmodell 1991), hammarhydraulik, B20 snabbkopling, centralsmorning, restaurering på gång
Scania '85 T142 6x2 restaurerad, centralsmorning, tipp m/bergflak Zetterberg Eurodumper, hydraulisk baklem

Mats i Myrhult

#4 » 10:53:10, 09-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det stenfria massor?
I så fall, varför sortera? Varför inte fräsa ihop det ordentligt och få mat/blomjord med riktigt hög mullhalt? Sådant kan ta bra betalt för!
Bara en tanke. :cool:
/Mats
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

knut.sonsteby (trådstartaren)

#5 » 13:47:49, 09-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Mats,
Nej tyvärr inte stenfria, men efter sorteringen tänker jag fräse ihop massorna och sälja dom. Fresningen kan dock inte ske med en traktorburen fräs, då mängden är alt för stor och grunden för blöt.
Vi gräver upp myren nu och fyller på med sprengsten i gropen. Massorna läggs i högar för torkning och senare bearbetning.

Mvh.

Knut S.
knut.sonsteby
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:43:48, 23-06-2007
Ort: Haugesund
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B S/N 3945 (årsmodell 1991), hammarhydraulik, B20 snabbkopling, centralsmorning, restaurering på gång
Scania '85 T142 6x2 restaurerad, centralsmorning, tipp m/bergflak Zetterberg Eurodumper, hydraulisk baklem

mcmiller

#6 » 08:55:49, 10-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag väntar på nya prislistan samt broschyrer, tanken är att hitta all info på nätet. Men jag kommer åter.

Ca priset med dagens valuta är 325 000:- WL160 med standard bett,

Jag återkommer.

MvH
//Anders :) :) :)
Användarvisningsbild
mcmiller
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:55, 11-02-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se