Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Glapp encon ec20

36 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera grävredskap och -fästen här

nisse

#31 » 17:14:39, 03-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var osäkert om det ska vara en EC15 och en EC20 ring eller 2 såna. Nu vet man det också :-) Tack för bilderna nu är det bara att slita ut dem igen :driver:
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)



bangt (trådstartaren)

#32 » 19:13:09, 03-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

japp, nu håller den 12 år igen :mrgreen: en fråga till, varför ska det sitta en backventil på ena slangen? :klia: går det att få mera fart på den? det blev 2 frågor :vissla:
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

nisse

#33 » 08:17:00, 04-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

bangt skrev:japp, nu håller den 12 år igen :mrgreen: en fråga till, varför ska det sitta en backventil på ena slangen? :klia: går det att få mera fart på den? det blev 2 frågor :vissla:


Backventilen ska sitta på retursidan och pilen på den ska peka mot maskin. Den finns där för att undvika att du koppla fel och får tryck i fel riktning. Har du hane och hona på matarslang blir det inte fel heller. Om du desutom ställer kombihydrauliken på Hammarkrets så att oljan kan bara går i en riktning, då kan du plocka bort backventilen om du vill.

Öka fart i roteringen eller i tilten? Du bör har en Ventillblock med två banjokopplingar på matningen? Om du byta ut dem mot två vånlige så raka som möjlig så bromsar du oljeflödet mindre. Sedan så är det bättre om du använder lite grövre slang, typ 1/2" och kanske ännu grövre på returen. Kolla att du har ingen strypning någon annanstans typ i övergång till snabbkopplingar. Använda gärna lite större snabbkopplingar också. Kolla att slangarna är rätt pressad. Jag har haft det ibland att folk pressar dem för mycket, och då blir det inte mycket olja som flöder genom. Sedan så finns väl inte så mycket man kan göra med ventilblocket du har. Undvik Banjokopplingar och se till att returen är så öppen till tank som möjlig.

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Robban_C

#34 » 08:45:11, 04-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för styrning till helikoptern?
Jag tänkte om det är en SVAB eller nåt liknande som inte är rätt inställd/tillräckligt påställd.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

bangt (trådstartaren)

#35 » 14:29:48, 04-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

tackar ännu en gång, ska kolla slangar och kopplingar nu när man är på gång. det är väl både rotationen och tilten som kunde vara lite snabbare, flödet på maskinen har jag på fullt så det är väl i snurran som det stryper. Robban:jag har ss5 på snurran, så där är det nog svårt att göra något där. kanske man måste klämma hårdare på knapparna :klia: :lmao:
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

Robban_C

#36 » 21:24:21, 04-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

bangt skrev:... Robban:jag har ss5 på snurran, så där är det nog svårt att göra något där. kanske man måste klämma hårdare på knapparna :klia: :lmao:
Haha! Ja, då lär du ta i om det ska göra nån nytta. :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se