bangt skrev:japp, nu håller den 12 år igen
en fråga till, varför ska det sitta en
backventil på ena slangen?
går det att få mera fart på den? det blev 2 frågor
Backventilen ska sitta på retursidan och pilen på den ska peka mot maskin. Den finns där för att undvika att du koppla fel och får
tryck i fel
riktning. Har du
hane och
hona på matarslang blir det inte fel heller. Om du desutom ställer kombihydrauliken på Hammarkrets så att oljan kan bara går i en riktning, då kan du plocka bort backventilen om du vill.
Öka fart i roteringen eller i tilten? Du bör har en Ventillblock med två banjokopplingar på matningen? Om du byta ut dem mot två vånlige så raka som möjlig så bromsar du oljeflödet mindre. Sedan så är det bättre om du använder lite grövre
slang, typ 1/2" och kanske ännu grövre på returen. Kolla att du har ingen
strypning någon annanstans typ i övergång till snabbkopplingar. Använda gärna lite större snabbkopplingar också. Kolla att slangarna är rätt pressad. Jag har haft det ibland att folk pressar dem för mycket, och då blir det inte mycket
olja som flöder genom. Sedan så finns väl inte så mycket man kan göra med ventilblocket du har. Undvik Banjokopplingar och se till att returen är så öppen till tank som möjlig.
Nisse