Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Glapp encon ec20

36 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera grävredskap och -fästen här

bangt (trådstartaren)

#1 » 20:38:55, 22-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

har lite glapp i rotationen på snurran, är det bara att renovera hela skiten eller kan man schimsa dom på något vis?
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008



Hittarp

#2 » 20:48:36, 22-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är som du säger att glappet är i rotationen kan man flytta snäckhjulet så att glappet flyttar till ett annat läge som inte används så ofta. Du kan också ha en sliten axialbricka till snäckskruven. Detta kollar du genom att ta bort fettnippeln i gaveln för snäckskruven. Stick in ett skjutmått samtidigt som någon stark person vrider skopan fram och tillbaks. Glappet här bör bara vara någon eller ett par tiondelar. Finns shims att köpa
Om glappet däremot är att hela underdelen "vickar" mot överdelen kan man shimsa. Är det en äldre modell får du troligtvis beställa en annan centrumring som är gjord för schimsning.
Ring engcon så kan du få klart för dig hur det ligger till med just din snurra
Hittarp
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:19, 23-05-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10 BHD
CAT M315 VA
EC 140 BLCM
Volvo 5350B 6x6
LJUNGBY L11
Volvo EL70C
ÖSA 250
250 Supereva
TJ 1110
Valmet 8750
Valmet 8100

bangt (trådstartaren)

#3 » 21:00:05, 22-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack för tipsen :thumme: den glappar hela vägen runt, inte bara i "grävläge". ska kolla med skjutmått . skruvar man bort gaveln där fettnippeln sitter när man schimsar ?
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

nisse

#4 » 08:41:49, 23-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jap, den skruvar du bort. Obs, det finns en ändring på shimsningen och jag kan starkt rekomendera dig att byta till yttre shims. Du behöver tillgång till en svarv och några shims.
Om skjutmåttet är för otydlig så kan du skruva bort motorn på andra sidan och sätta dit en mätklocka med magnetstativ. Allt över tjugo hundradelar bör fixas.

Nisse
Senast redigerad av nisse 07:28:59, 24-03-2009, redigerad totalt 1 gång.
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

bangt (trådstartaren)

#5 » 21:22:23, 23-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

idag skruvade jag bort nippeln och kollade läget. det glappade rejält, flera tior, det var lite svårt och mäta exakt när jag var ensam och en j***la snöstorm, jag såg vita plastbitar i smörjhålet, vad betyder det? :klia:
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

Jevlar

#6 » 22:03:51, 23-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

nån fiifig person har lagt dit glidring i plast istället för mässing?
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

nisse

#7 » 23:13:21, 23-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt förslag är att du gör följande:

1. Stäng av snöstormen och hitta en ljust och fin verkstad :mrgreen:
2. Rensa lite gran med högtryckstvätten.
3. Skruv bort Skruvkåpan (den som sitter fast med 6 bultar M16x90)
4.Städa bort det som finns där. Det borde finnas en broncering som vi kallar axialbricka, några shims och en pytteliten stift. Mest troligen så är shimsen och stiften mosad. Plasten måste vara nåt annat fusk från någon tidigare ägare?!? Eller är den byggt före 2002 för då är det före min tid och jag är osäker hur dem var förr i tiden.
5. Använd planeringsskopan för att trycka ut snäckskruven och kolla att den är hel och fint.
6. Städa även här. Det bör finnas samma broncering igen, en ring i stål som vi kallar stödring och en likadan liten pinne som har inte samma tendens att försvinner som den yttre.
7. Beställ två axialbrickor till EC15 istället för EC20. Dem är lite tjockare och du slipper göra om Skruvkåpan.
8. Beställ yttre shims till EC20 (samma som för EC10 och EC15) Jag vet inte exakt hur mycket tjockare EC15 ringen är, så diskutera med säljaren vad du ska har för skims. Köpe hellre några fler så att du kan prova lite.
9. Om Stödringen är OK kan du återanvända den.Kolla att lilla pinnen finns kvar. Annars beställ även en sån och borra upp ett hål någonstans så att du kan slå dit pinnen.
10. Sätt dit Stödringen, och kolla att urjackningen hamnar där pinnen sitter.
11. Dito med Axialbricka No.1 Det är ett litet hål i dem som bör hamnar i pinnen. Använd fett så att rubbet sitter kvar
12. Mera fett
13. Sätt tillbaka snäckskruven. Det är oftast lättast att snurra dit den. Oftast behöver man inte ta väck motorn för att får skruven på plats igen.Kolla att den har verkligen bottnat
14. Mera fett
15. Sätt dit axialbricka no.2
16. Mera fett
17. Tryck skruvkåpan mot Axialbrickan. Nu bör det vara en liten spalt mellan skruvkåpan och gula stommen. Kolla hur många skims det ryms i spalten. Du bör kunna trycka dit dem alldeles precis.
18. Sätt dit skimsen och skruvkåpan och skruva fast rubbet. Momentdrar med 333Nm. Kolla att gångorna är rena och olja in dem lite gran. Ingen loctite!
19. Nu får du prova om motorn orkar snurra runt. Gör han inte det, mera skims. Du bör har lite glapp, men mindre än tjugo hundradelar. 20.Snurra runt fästet ett tag. Har du skimsat för hård blir det varmt och rubbet nyper fast=mera skims
21. Smörj upp allting och sedan är det bara att tuta och köra. Du kan väl efterdrar bultarna några veckor senare för säkerhetsskul.
22. Skicka bild på plasten
23. Fyll på min "Hur gör man" lista med kort :mrgreen:

När du har alla delar fixar du det på typ 1 timme.

Nisse
Senast redigerad av nisse 07:30:13, 24-03-2009, redigerad totalt 1 gång.
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Hittarp

#8 » 00:27:51, 24-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej nisse

Mycket intressant arbetsgång. Du verkar ju ha pillat lite med det här. Har en fråga här. När du säger yttre shimsning, har man shims med hål för M 16 bultarna då eller fattar jag helt fel?
Senast jag fick delar shimsade man innuti och det är ju ingen hit om man har tunna shims för dom skrynklas ju bara ihop om det skulle snurra till lite. Sen var dom ju betydligt generösare med spelrekomendationen 0,1-0,2mm.
Verkade ju mycket men va f-n man gör ju som dom säger.
Hittarp
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:19, 23-05-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10 BHD
CAT M315 VA
EC 140 BLCM
Volvo 5350B 6x6
LJUNGBY L11
Volvo EL70C
ÖSA 250
250 Supereva
TJ 1110
Valmet 8750
Valmet 8100

nisse

#9 » 07:43:12, 24-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant arbetsgång. Du verkar ju ha pillat lite med det här


Nja, jag rita nog mest på dem och säger hur det ska vara teoretiskt :mrgreen:

. Har en fråga här. När du säger yttre shimsning, har man shims med hål för M 16 bultarna då eller fattar jag helt fel?


Nej, det fattar du rätt. Dem kom för kanske ett år sen. Dem ser ungefär ut som på en backaxel till Volvo Duett t.ex.

Senast jag fick delar shimsade man innuti och det är ju ingen hit om man har tunna shims för dom skrynklas ju bara ihop om det skulle snurra till lite.


Det var därför det blev ändrad. Normalt måste man svarva ner Skruvkåpan lite, men det går lika bra med EC15 axialbrickor om man inte har en EC15

Sen var dom ju betydligt generösare med spelrekomendationen 0,1-0,2mm.


Jag blev generösare nu också :slag: Ändrade mina inlägg till tjugo hundradelar. Hjärnsläpp :x Shimsen är stegrad 0,1mm så du kommer inte att har någon möjlighet att shimsa till mindre glapp ändå. Men det brukar blir kanon med dem yttre shims.

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

bangt (trådstartaren)

#10 » 16:36:28, 24-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

tackar för kanon tips :thumme: . det där med snön har jag fixat. nu är klumpen inne i verkstaden för operation. pratade med encon idag och dom fixade sprängskiss på snurran. års modellen är en 96a och på den tiden fanns det något plastschims eller vad det nu var,men nu är det metall i stället. jag har skruvat bort hyd,motorn och gaveln, tänkte sätta i ett lämpligt flatjärn och gänga ur skruven, men det blir kanske i morgon :) snubben som jag pratade med idag så visste precis vilka delar som behövs, så det är bara och vänta. och en sak till, det var ett mycket trevligt och proffsigt bemötande på encon, så all heder åt dom :thummar:
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

nisse

#11 » 18:41:16, 24-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådärja, det var alltså plast för i tiden. :uupps: Tur att man håller bara på med dem nyare :-) 96 visste jag inte ens att det fanns Tiltrotatorer :mrgreen: Vad hade din veteranare för Serienummer? Har du någon susning hur många timmer den har gått? Ta gärna några kort.
Jag tror/hoppas att det mesta från "hur gör man" beskrivningen stämmer ändå.
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

bangt (trådstartaren)

#12 » 20:30:25, 24-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

ska kolla serienummret. din beskrivning är nog liknande som jag fick. ska försöka ta lite bilder när den stora slakten börjar :mrgreen:
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

nixs

#13 » 20:43:45, 24-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

bangt skrev:det var ett mycket trevligt och proffsigt bemötande på encon, så all heder åt dom :thummar:


Har alltid fått toppen bemötande på Engcon. Och alltid snabba och hjälpsamma! Men det hjälper väl också att man känner "sin" kontaktperson i verkligheten också. :thumme: :mrgreen: Skämt åsido det är något andra företag kan ta efter och se upp till, Serviceandan på Engon!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Jevlar

#14 » 21:24:03, 24-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får väl instämma jag också, bra o ha o göra med o fixar man login finns det mesta online.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

bangt (trådstartaren)

#15 » 17:47:20, 26-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

nisse ,kollade serie nummret: 2625 tror jag det är. men har inte haft tid att skruva,fick hem 2 "mässings"ringar och några stålringar idag.
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se