Mitt förslag är att du gör följande:
1. Stäng av snöstormen och hitta en ljust och fin verkstad
2. Rensa lite gran med högtryckstvätten.
3.
Skruv bort Skruvkåpan (den som sitter fast med 6 bultar M16x90)
4.Städa bort det som finns där. Det borde finnas en broncering som vi kallar
axialbricka, några
shims och en pytteliten stift. Mest troligen så är shimsen och stiften mosad. Plasten måste vara nåt annat fusk från någon tidigare ägare?!? Eller är den byggt före 2002 för då är det före min tid och jag är osäker hur dem var förr i tiden.
5. Använd planeringsskopan för att trycka ut snäckskruven och kolla att den är hel och fint.
6. Städa även här. Det bör finnas samma broncering igen, en ring i stål som vi kallar
stödring och en likadan liten
pinne som har inte samma tendens att försvinner som den yttre.
7. Beställ två axialbrickor till EC15 istället för EC20. Dem är lite tjockare och du slipper göra om Skruvkåpan.
8. Beställ yttre shims till EC20 (samma som för EC10 och EC15) Jag vet inte exakt hur mycket tjockare EC15 ringen är, så diskutera med säljaren vad du ska har för skims. Köpe hellre några fler så att du kan prova lite.
9. Om Stödringen är OK kan du återanvända den.Kolla att lilla pinnen finns kvar. Annars beställ även en sån och borra upp ett hål någonstans så att du kan slå dit pinnen.
10. Sätt dit Stödringen, och kolla att urjackningen hamnar där pinnen sitter.
11. Dito med Axialbricka No.1 Det är ett litet hål i dem som bör hamnar i pinnen. Använd fett så att rubbet sitter kvar
12. Mera fett
13. Sätt tillbaka snäckskruven. Det är oftast lättast att snurra dit den. Oftast behöver man inte ta väck motorn för att får skruven på plats igen.Kolla att den har verkligen bottnat
14. Mera fett
15. Sätt dit axialbricka no.2
16. Mera fett
17.
Tryck skruvkåpan mot Axialbrickan. Nu bör det vara en liten spalt mellan skruvkåpan och gula stommen. Kolla hur många skims det ryms i spalten. Du bör kunna trycka dit dem alldeles precis.
18. Sätt dit skimsen och skruvkåpan och skruva fast rubbet. Momentdrar med 333Nm. Kolla att gångorna är rena och
olja in dem lite gran. Ingen loctite!
19. Nu får du prova om motorn orkar snurra runt. Gör han inte det, mera skims. Du bör har lite glapp, men mindre än tjugo hundradelar. 20.Snurra runt fästet ett tag. Har du skimsat för hård blir det varmt och rubbet nyper fast=mera skims
21. Smörj upp allting och sedan är det bara att tuta och köra. Du kan väl efterdrar bultarna några veckor senare för säkerhetsskul.
22. Skicka bild på plasten
23. Fyll på min "Hur gör man" lista med kort
När du har alla delar fixar du det på typ 1 timme.
Nisse