Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Indexator, renovering av en amatör!

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera grävredskap och -fästen här

Droopfy (trådstartaren)

#1 » 22:15:38, 29-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kära maskinister!

Det är dags att sjösätta höstens/vinterns projekt. Renoveringen av min Rototilt.
Detta blir för mig en helt ny utmaning då mina erfarenheter av grävmaskiner är tämligen färska.
Därför drar jag igång en tråd om projektet i hopp om att få goda råd och ALL HJÄLP uppskattas.
Så lite överseende för min okunskap på området önskas, men rätta mig gärna!

I somras skaffade jag mig min första grävare. Maskinen i fråga är en väl använd Liebherr R312 som nu fått ett betydligt lugnare liv på gården hos mig.

Över till huvudattraktionen:

Rototilten är, så vitt jag kunnat förstå och begripa, en Indexator RT60B. Det sitter även en förfärligt glappig grip monterad. Hela härligheten styrs med SVAB RT Controller och därtill SVAB rullspakar.
Bild
Bild

Glapp i RT finns i stort sett överallt. Kolvarna glappar i sina infästningar och tiltaxlarna glappar de med.
Även själva rotor delen verkar glappa, samt att täcklocket som sitter i centrum över hydralventilerna rör på sig när man snurrar.
När jag fick hem maskinen fanns det ett rejält gnällande i vissa lägen vid rotation. Efter att ha varit generös med fettsprutan samtidigt som jag snurrade aggregatet försvann ljudet dock. Nu snurrar den hela varvet utan missljud och tycks inte heller gå ojämnt.
Det ska bli spännande att se skicket på drivkrans och övriga interna delar.

Gripen är en FENOMENALT glappig Indexator G600. Kolvar, klor. ja... ALLT glappar. Slaget jag får om jag lyfter i den ena gripklon är nog närmare 100 mm.
Om det är möjligt skulle jag vilja bygga om den så jag får tre klor på den istället.
Kom gärna med förslag kring detta.

Bild

Tips och tricks gällande styrsystemet är också något jag välkomnar. Jag har två vattenskadade manualer jag ska fördjupa mig lite i.
Jag har ju 5 knappar på varje spak, men bara en av dem används (till gripen). Finns det något kul man kan programmera dem till?

Mycket längre än att ha tvättat och baxat in i verkstaden har jag inte kommit än.
Jag hittade en reparationsmanual som någon så vänligt hade delat med sig av på forumet. Det känns som en bra början.

//Droopfy
Droopfy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:53:34, 08-07-2013
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Liebherr R312
John Deere 6600



bangt

#2 » 21:35:55, 30-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

mathiast

#3 » 22:21:23, 30-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Droopfy (trådstartaren)

#4 » 22:25:40, 30-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar och bockar.
Aftonen på ett trist hotell är räddad.
Var rekommenderar ni att köpa bussningar mm?
Droopfy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:53:34, 08-07-2013
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Liebherr R312
John Deere 6600

Droopfy (trådstartaren)

#5 » 20:11:29, 21-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha mina herrar. Då har jag kommit så långt att rotordelen ligger i bitar.

Glidlagren har ju utan tvekan sett sina bästa dagar. Snäckhjulets kuggaar är rätt slitna i grävläget, men ser fina ut i övrigt så jag vänder det 180 grader. Dock är jag en aning oroad över snäckhjulets glidyta mot det övre glidlagret. Den är konkav till sin form, ska den vara det eller är den rejält sliten?

Kan man/bör man sätta upp snäckhjulet i svarven för att jämna till ytan och passa in den mot ett glidlager i överdimension?
Droopfy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:53:34, 08-07-2013
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Liebherr R312
John Deere 6600

Droopfy (trådstartaren)

#6 » 19:08:38, 22-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som har en instruktionsmanual eller reservdelslista med artikelnummer för RT40?
Jag hittade en för RT60, men det lär ju inte hjälpa mig.
Här är den för RT60B http://www.rockbreaker.com/dmdocuments/ ... ervice.pdf
Droopfy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:53:34, 08-07-2013
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Liebherr R312
John Deere 6600

Droopfy (trådstartaren)

#7 » 23:37:13, 29-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går inte så fort framåt.
Håller just på att byta bussningar i Liebherrn. Dom är festliga tyskarna... Bussningarna är 60mm invändigt och 75 utvändigt med grafitstavar för bättre smörjning. Säkert jättebra :thumme: , men när det väl är dags att byta är det inte lika roligt. gissa pris/st från liebherr sverige........ nej! 1490:- +moms/st. :uupps: :uupps: :uupps: .... Jag behöver byta 9st till att börja med :dancing_geek:
Det blir en snållösning istället. Svarvat ur bussningarna och pressat in en standardbussning i dem istället. pris 95:/st. :mrgreen:

Har iaf klurat lite på RT40´n och börjat spana på gripen. Den är i ett BEDRÖÖÖÖVLIGT skick. Gripklorna är sneda och totalt slut. Det är nog ungefär lika mycket jobb att rätta till dem som att göra nya.
Tog lite mått och klurade lite på hur dom skulle kunna se ut. Vill dessutom ha tre klor som går om lott som det är på de nyare varianterna.
Här är en modell:

Bild
både höger och vänster klo är i tre delar som skärs ut och svetsas samman, samt borras. Hoppas det ska kunna funka att tillverka detta i Hardox eller nåt. kom gärna med input!

//Droopfy
Droopfy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:53:34, 08-07-2013
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Liebherr R312
John Deere 6600

magloman

#8 » 00:07:00, 30-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser bra ut. Men eftersom det där kommer skäras ut i styrd maskin så se till o gör lite småhål, typ 8,2mm som gör att du kan skruva ihop bitarna med M8 innan det ska svetsas. Tillverkningen blir så mkt snabbare. :-)

Då behöver man inte fundera o mäta liksom. Bara o mosa på med svetsen :mrgreen:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Droopfy (trådstartaren)

#9 » 20:40:30, 30-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra idé. Tack för det.

Får se hur vi gör med utskärning. Hade faktiskt tänk skriva ut delarna i verklig storlek och rita på stålet med pappret som mall. Och sedan skära med plasma, dock lär det ju inte bli supersnyggt. Ska höra mig för någon med styrda maskiner kan fixa det.

Idag skulle ett hundben till liebherrn riktas. Det gick jättebra en stund. Sedan small den av. En rackare i gjutgods visade det sig. Fram med stora svetsen imorgon och kleta ihop det. Återstår att se om det kommer hålla.

Btw, kopplade in min säkringsbox idag och vred på huvudströmbrytaren. TJOFF, så rök en 70A säkring till glödningen. Nu ska det iofs sitta 80A på den platsen, men den ska väl lik förbannat inte ryka av att man vrider på huvudströmbrytaren??!!
Kortslutning någonstans antagligen. Förslag någon? Kan glödstiften kortsluta?
Droopfy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:53:34, 08-07-2013
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Liebherr R312
John Deere 6600

dimorep

#10 » 22:27:59, 30-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fungerade glödningen / höllt säkringen till det INNAN du kopplade in din säkringsbox?

Aktiveringen av glödstiften bör gå via ett separat glödstyrningsrelä, prova att demontera det och se om det gör någon skillnad.
Hur ser kopplingsplinten för matning / fördelning ut till de enskilda glödstiften ut, ingen kabel som är av där?
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Droopfy (trådstartaren)

#11 » 22:35:13, 30-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag köpte maskinen var boxen i ett bedrövligt skick. Maskinens glödningslampa har inte lyst, vilket jag tyckt varit märkligt, men den har alltid startat lätt och fint ändå.

Att lampan inte lyst fick sin förklaring när jag rev isär säkringsboxen och upptäckte att man hade klippt av inmatningskabeln och helt sonika skarvat ihop den med kabeln till huvudströmmen. Därmed har man helt utelämnat strömmen till glödningen.
Ska följa upp kablarna under morgondagen och se om det kan vara någon enklare kortslutning längs vägen.
Droopfy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:53:34, 08-07-2013
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Liebherr R312
John Deere 6600

Droopfy (trådstartaren)

#12 » 19:02:38, 31-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade mycket riktigt en kabel med utomordentligt usel isolering.
Skar bort det som var dåligt och vulkade på ny isolering. I med säkringen, denna gång bara 60A, och på med huvudströmbrytaren. Tjoff! Den drog snabbare än en avlöning.

Har ägnat mig åt att svetsa hundben idag, så felsökning av vad jag tror är glödningsreläet gör jag imorgon.
Nu är maskinen åter körbar iaf.
Droopfy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:53:34, 08-07-2013
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Liebherr R312
John Deere 6600

Droopfy (trådstartaren)

#13 » 21:50:46, 06-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rev ur glödningsrelät idag. (bosch 0281003008) Mäter jag över polerna är där inget motstånd. Helt öppet för ström mao. Förmodar att det ör kass.
Mätte även mellan jord och kabeln till glödstiften och hade även där fullt ös. Ska det vara så?
Är lite grön på dieselmotorer så glödstiften är lite okänd mark än så länge.
Droopfy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:53:34, 08-07-2013
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Liebherr R312
John Deere 6600

Droopfy (trådstartaren)

#14 » 22:36:20, 06-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang gripklorna längre upp... Kommer nog göra dom i 400 hardox. Föreslaget av den lokale smeden.
Någon materialkunnig som vill oponera sig?

Klon i mitten är 35 mm tjock. De på sidorna är 25mm.
Droopfy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:53:34, 08-07-2013
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Liebherr R312
John Deere 6600

Droopfy (trådstartaren)

#15 » 18:41:38, 04-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där renoveringen av Rototilten som det snackades om i början av tråden drog ut lite på tiden.

Efter många om och men så fick jag löst alla detaljer iaf.

Ett par mindre sprickor svetsades. Snäckhjulet svarvades ner en aning för att ge plats åt ett glidband i överdimension. Vände även snäckhjulet 180 grader så grävläget blev lite stadigare.
Samtliga lager byttes ut och kalaset fettfyldes.
Innan allt detta gjordes var alla delarna på pulverlack.

Här kommer några bilder av resultatet.


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Fantastiskt vad lite färg och nya slangskydd gör skillnad!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Grymt nöjd med resultatet!
Gripen är inte åtgärdad än. Nya klor behöver tillverkas och kolvarna i cylindrarna måste riktas.
Det får bli nu till vintern. Just nu pågår andra mer prioriterade projekt

9 personer gillar det här inlägget.
Droopfy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:53:34, 08-07-2013
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Liebherr R312
John Deere 6600


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se