Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Tiltrotatorer....

65 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera grävredskap och -fästen här

Vilken är din favorit bland tiltrotatorer?

Indexator
37
30%
Engcon
44
36%
Steelwrist
11
9%
Smp
4
3%
Sandco
2
2%
Annan tillverkare
5
4%
Det ska inte sitta en tung klump längst ut på stickan!
19
16%
 
Antal röster: 122

Robban_C

#31 » 17:35:22, 10-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bonken skrev:... RT på en maskin tror jag gör den "mindre" alltså att man kan använda en större maskin på mindre ytor.
Så är det nog oftast.
Och samma sak får man nog säga gäller knäck- respektive vikbom.


Mats i Myrhult skrev:Det ser ju smidigt ut. Jag tror du är lite raskare än jag på gräva också. :buga: ...
Tack för det! :grin:
Ja, du vet, fast pris va, då blir det så liksom. :mrgreen:
Det där schaktet var för övrig 2,8 m som djupast och ned till en dryg halvmeter mellan källarväggen och bergväggen. Elände!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



hafiack

#32 » 20:50:26, 10-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

patrik h skrev:Själv är jag en förespråkare av engcon då deras grip håller betydligt bättre än I's. Tror inte jag har sett nån I med grip som inte har krökta klor på ett eller annat sätt.



Tyvärr kan också engcons krökas, är så på min maskin. Dock oskyldig var så innan jag började köra den men skulle vara kul och veta hur mycke misshandel man måste ge den för att den ska krökas. Det är den ensamma gadden som är krökt ca 15cm från spetsen uppskattat så här från minnet en lörda kväll :grin:

Jag själv har nästan bara kört engcon, lite lite grann indexator men gillar engcon mer. Gillar inte Indexators teleskopcylindrar då det blir som ett hack när de passerar övergångarna eller vad man ska säga. Går ojämnt där tycker jag, kanske bättre med vanliga cylindrarna man kan välja numera istället men har inte provat de så kan inte uttala mig men de lär ju bli likadant som engcons i sånna fall antar jag.
Senast redigerad av hafiack 20:55:26, 10-10-2009, redigerad totalt 1 gång.
Mikael Heurlin
Mickes Schakt

Hyr ut mig som maskinförare i Kalmar/Öland
hafiack
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:11, 06-05-2008
Ort: Öland
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Komatsu PW130-7 -06
Hitatchi ZX140W -10
Huddig 1260B

Marcus Atlas Kjellkvist

#33 » 21:41:18, 10-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Indexator. För min del. De e hållbart o tål för mycket stryck. Klockrent.
Funderar på starta eget rike:)
Banchef MK402m.se
www.402m.se
Rototiltoholic
Användarvisningsbild
Marcus Atlas Kjellkvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:39, 15-12-2008
Ort: Töreboda
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Diverse maskiner

arcticforever

#34 » 22:38:53, 10-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har engcon på våra grejor och har inget negativt att säga.


Conny Kolsjö skrev:
Du skulle bar veta vad en duktig maskinist kan göra med en direkt infäst grävskopa med tänder ......



Ja men hur lång tid tar det??? :mrgreen:
Senast redigerad av arcticforever 22:39:54, 10-10-2009, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

Conny Kolsjö

#35 » 23:51:33, 10-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

arcticforever skrev:

Conny Kolsjö skrev:
Du skulle bar veta vad en duktig maskinist kan göra med en direkt infäst grävskopa med tänder ......



Ja men hur lång tid tar det??? :mrgreen:



Suck :huh: Det beror ju på vad man gör men grävningen runt pålarna på bilden gick betydligt fortare med grävskopan på H16D:n än det hade gjort om jag larvat dit H7:an med rotortillt :wink: Ska man till ex gräva en större rörgrav så går det garanterat fortare att hasa till slänterna med grävskopan än att gräva ur den med rotortillt på bara för att kunna slänta lite :wink: Däremot så skulle det ta en evighet att gräva små vägdiken med fast tand skopa i stället för Vägprofil skopa o RT. Men å andra sidan så har praktiska erfaren heter visat att det går lika fort med en vanlig hydraulisk planerings skopa fast man då sparar ca 20-30% bränsle jämfört med VPS/RT :wink: Men å andra sidan om det är lite o ta i diket så att man med TR:n kan ställa in VPS:n i rätt läge o bara larva bakåt så går det ju fortare :driver: Som sagt det beror på............. :bira:
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

arcticforever

#36 » 10:32:56, 11-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

:wave:
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

Pubben

#37 » 10:52:07, 11-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja detta med RT verkar vara en evig diskussion.

Det är som med maskiner i övrigt - Man har sin favorit helt enkelt.
Man kan ha otur med vilken modell som helst av dem, ny som gammal.
Dessutom så är det mycket upp till föraren hur den används för att hålla.
Vet ju själv där vissa markgubbar tycker man ska lyfta o bryta o vrida. Då ska man fråga sig om den klarar det egentligen och framförallt....Vem betalar rep. om den pajjar?? Inte lär det vara markgubbarna i alla fall :)

Jag har kört med Engcon, Indexator, SMP
Tyckte de var både bra och dåliga på olika sätt.

Det går inte att hänga ut EN vinnare eller EN förlorare. Det beror helt på vad man gillar och vilka arbetsuppgifter man har.
Min egen ringa erfarenhet är att kvalitetsmässigt så kändes SMP som den mest bastanta och hållbara. Följt av Indexator. Engcon som jag testat var den som var mest "rapplig" överlag. Men det kan ju faktiskt varit ett måndags exemplar. Vad gäller prestation dem i mellan kan man ju skriva en avhandling vilket inte jag tänker ge mig in på.

Vad gäller "klorna" på Indexator så kan jag inte hålla med om at de är klena eller sämre än annat fabrikat. Lyfte ju "räl" tillsammans med en annan maskin på 20 meter som vägde 1 ton styck.
Visst tog den stryk, det gjorde den, men den höll och fungerade oklanderligt. Inte tillstymmelsen till sprickbildning eller tendens att gå av.
Det visar på att man antingen fått ett måndagsexemplar, köpt begagnad med gamla sprickor/reparationer eller helt enkelt GÖR FEL när man använder den.

Vad gäller RT eller inte RT så kan man lugnt säga att det finns gamla erfarna maskinister som kan få till snyggare slänter än jag kan få med RT :)
Men, och det är ett STORT MEN, vad gäller flexibiliteten eller att förenkla arbetsmomenten så är det bara dumt att inte använda RT.
Kan också tillägga att det också är jäkligt illa att branschen gått med på att RT anses vara standard utrustning i vissa delar av landet.
F d. Maskinägare (Cat. M315-01, Huddig 1160-00)
För tillfället endast "knegare" o kör Neuson!
Pubben
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:34:07, 06-05-2006
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160 - 00

AntonNormark

#38 » 11:32:33, 11-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra där Pubben, alla fabrikaten har ju sina olika styrkor och svagheten..
Däremot är väl klorna på indexators Rt-Grip ett erkänt fenomen, dom är gjorda i för mjukt material, är väl några som skurit ut egna i hardox med lyckat resultat osv..
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

patrik h

#39 » 11:39:37, 11-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det ingen här som kör med Steelwrist på huddig?
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

Rille

#40 » 12:00:42, 11-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

patrik h skrev:Finns det ingen här som kör med Steelwrist på huddig?


Jag vet en, Smedqvist i Junosuando har det på sin ena 960 men känner ingen som jobbar åt dem så man skulle ha kunnat fråga
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

Pubben

#41 » 13:07:14, 11-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har aldrig sett Steelwrist på en Huddig (Ännu)
De har ju lååånga kolvar :)
Däremot vet ja en som kört dem på vanig karusellmaskin och varit nöjd med den rent prestandamässigt. Men han hade invändnigar mot kolvarna just.
Kanske de släppt ny modell nu??
F d. Maskinägare (Cat. M315-01, Huddig 1160-00)
För tillfället endast "knegare" o kör Neuson!
Pubben
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:34:07, 06-05-2006
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160 - 00

T24x4

#42 » 20:53:30, 16-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det ingen som vill testa NOX?

http://www.noxsvenska.se/index.html

Ser intressant ut frågan är bara om det håller. Jag tror att den är det största hotet mot våra 2 stora som vi har idag. Inga tiltcylindrar som skräpar på sidan och skruven belastar inte snäckhjulet vid grävning utan det är bromsen som tar det.
Finns inte det du söker bygg det själv :)
T24x4
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:08:10, 27-08-2007
Ort: AC

backef (trådstartaren)

#43 » 22:05:39, 16-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pubben skrev:Ja detta med RT verkar vara en evig diskussion.

Det är som med maskiner i övrigt - Man har sin favorit helt enkelt.
Man kan ha otur med vilken modell som helst av dem, ny som gammal.
Dessutom så är det mycket upp till föraren hur den används för att hålla.
Vet ju själv där vissa markgubbar tycker man ska lyfta o bryta o vrida. Då ska man fråga sig om den klarar det egentligen och framförallt....Vem betalar rep. om den pajjar?? Inte lär det vara markgubbarna i alla fall :)

Jag har kört med Engcon, Indexator, SMP
Tyckte de var både bra och dåliga på olika sätt.

Det går inte att hänga ut EN vinnare eller EN förlorare. Det beror helt på vad man gillar och vilka arbetsuppgifter man har.
Min egen ringa erfarenhet är att kvalitetsmässigt så kändes SMP som den mest bastanta och hållbara. Följt av Indexator. Engcon som jag testat var den som var mest "rapplig" överlag. Men det kan ju faktiskt varit ett måndags exemplar. Vad gäller prestation dem i mellan kan man ju skriva en avhandling vilket inte jag tänker ge mig in på.

.


Tanken med tråden var inte att kora en vinnare eller förlorare, inte heller att diskutera snurrans vara eller icke vara, (även om det är kul att läsa när det munhuggs* & kul att se de som gör riktigt fina jobb även utan snurra samt att man får sig en tankeställare om den alltid ska sitta på), utan att belysa svaga eller starka sidor hos de olika tillverkarna från folk som använt de olika produkterna :eat:

Får be om ursäkt om inte detta gick fram tillräckligt tydligt, självklart går det aldrig att utse en vinnare på det viset oavsett vad man röstar om, (bilar, lastbilar, grävmaskiner, hjullastare etc.), men lite kul är det ju :wave:

Så kom igen nu Pubben, skriv en avhandlig :skriva: , jag vill läsa :laes_detta: :eat: :mon: :dancing_geek: :thumme:, du kanske kan doktorera i ämnet sen & få en tjusig hatt :mrgreen:

*Läsa när det munhuggs, öhh hur låter det? eller hur kul låter det att sitta & läsa när nån munhuggs??? Nåja tror ni förstår vad jag menar :mrgreen:
//Fredrik Bäcke





Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns nått enkelt svar....[Nalle Puh]
backef
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:31, 20-01-2007
Ort: Säter
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
Huddig 1260B JVG

Lasergrader miniväghyvel

RolfsRolls

#44 » 21:09:59, 27-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Vill framför allt inte ha hydraulcylindrar på sidan om stickan. Hade jag råd skulle jag köpa Powertilt. Den vickar visserligen endast men det räcker långt. Vill man ha snurr finns det att montera emellan.
Denna åsikt kanske framför allt gäller oss som har små maskiner. Det är ju opraktiskt att gräva med ömtåliga grejor som är bredare än skopan.

Så det blev ingen röst från mig i omröstningen. För det fanns inget alternativ som passar. Ungefär som i riksdagsvalet alltså. :lmao:

Visst finns det Powertilt med rotor.
Bild
MAXBRO har sådana. S45 bifogad bild väger 350 kg tiltar 180 grader med Helac 08 och roterar 0-20 steglöst.
RolfsRolls
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:47, 15-09-2008
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

GrävMatte

#45 » 12:23:18, 28-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag röstar givetvis för Engcon, vi har det på våra maskiner och dem funkar grymt bra! Finns ingenting dåligt att säga om Engcon!
GrävMatte
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:17, 19-10-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se