Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Tiltrotatorer....

65 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera grävredskap och -fästen här

Vilken är din favorit bland tiltrotatorer?

Indexator
37
30%
Engcon
44
36%
Steelwrist
11
9%
Smp
4
3%
Sandco
2
2%
Annan tillverkare
5
4%
Det ska inte sitta en tung klump längst ut på stickan!
19
16%
 
Antal röster: 122

ja-bond77

#61 » 08:17:40, 28-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Molnia skrev:men om man tar på pallgafflar med övergångtill grävarmens fäste med stående grind men vänder gafflarna emot sig...


Ja det var ju en helt annan sak. Du använder uttrycken "tilta upp" lite märkligt så jag trodde du mena med gafflarna utåt. Nu skulle man bara hitta en bild/film som visar det upplägget också... :mrgreen: Intressant fråga i varje fall. Är du beredd att sätta ner stödfötterna på grävlastaren och lyfta pallen i det läget så kan du ju ställa lutningen av gafflarna med stödfötterna. Vill du lasta pallen utan stödfötter så fodras det kanske mera tur(eller slätt asfalt-/betonggolv) för att få till det... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



Robban_C

#62 » 08:34:22, 28-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som Bond säger, det är bra att kunna tilta gafflarna sidledes, annars blir det ved av pallarna om inte underlaget är plant.
Men kan man inte göra det, i alla fall lite grann, med gräveleganten? Du måste ju jobba med rätt mycket utsträckt och då blir ju elegantens rörelse mestadels "tiltande" om jag inte tänker alldeles fel?

Men varför om du har en så där sorkjagare? Gafflar fram?
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Molnia

#63 » 10:00:52, 28-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo visst ska man ju införskaffa sig ett par gafflar fram om man köper sig en sorkjagare. Har ju idag gafflar till traktorns lastare. Men det blir lite fler möjligheter om man även har till grävarmen. Når pallarna från sidan då.

men för att komma till ursprunget till funderingen: Hur ligger prisläget på en powertilt kontra en rotortilt?
kan vara intressant med prisbild på powertilten med rotor också.
Är inte prisskillnaden så stor är det ju inte så mycket att fundera på...
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Robban_C

#64 » 22:57:54, 28-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

PT är betydligt billigare, troligen under halva priset av en R/T.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

RolfsRolls

#65 » 21:24:26, 27-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Vill framför allt inte ha hydraulcylindrar på sidan om stickan. Hade jag råd skulle jag köpa Powertilt. Den vickar visserligen endast men det räcker långt. Vill man ha snurr finns det att montera emellan.
Denna åsikt kanske framför allt gäller oss som har små maskiner. Det är ju opraktiskt att gräva med ömtåliga grejor som är bredare än skopan.

Så det blev ingen röst från mig i omröstningen. För det fanns inget alternativ som passar. Ungefär som i riksdagsvalet alltså. :lmao:


Just nu bygger vi en special S40 tiltrotator med Powertilt till en kund i Danmark. Bara 300 mm bred utan utstickande detaljer. 3/4" Högtrycks och högflödessvivel. Vi kallar den för JoyRoller. Bygghöjd 445 mm vikt 145 kg. Powertilt har inte samma tiltkraft som cylindertiltar men har däremot samma tiltkraft hela vägen och 90 grader. www.joyroller.se www.joyroller.eu . Vi tillverkar gärna fler.
Vill man bearbeta inte bara åt sidan utan komma åt runt hela sfären framför maskinen så kolla www.duorotor.se Den aktuella prototypen har S60 mot maskinen och S45 mot redskapet. Vill någon provköpa? Helst till något specialprojekt som kräver maximal åtkomlighet med skopa, grip, hammare, borste you name it.
RolfsRolls
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:47, 15-09-2008
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se