Sida 1 av 1

Svab- felkod

InläggPostat: 14:45:56, 09-01-2014
av Mattiasahl
Min engcon rotor snor bara åt ett håll och på svab boxen står det fel 122.. Jag antar att det är rullen det är fel på lr kan det vara någe annat ?

Re: Svab- felkod

InläggPostat: 21:42:59, 09-01-2014
av Spiderwheelie
Her har du en oversikt på feilkoder m.m

http://svab.se/download/sv/produkter/st ... A4.pdf.pdf

Se side 82
Felsökning ..................................... 82
10.1 Förteckning över insignalsfel ........... 83
10.2 Förteckning över systemfel ............. 84
10.3 Förteckning över utgångsfel ............ 85

Re: Svab- felkod

InläggPostat: 21:45:23, 09-01-2014
av bert
En fundering skulle man inte kunna lägga en klistrad tråd där felkoder ligger i? För det är ju en ganska frekvent fråga framförallt till snurror och värmare

Re: Svab- felkod

InläggPostat: 22:56:47, 09-01-2014
av Mattiasahl
Ja ett felkods lexikon hade inte varit helt fel...
Det jag kunde få fram i användarmanualen är att det antingen är kabelfel i spaken lr jordfel så det får bli en felsökning imorgonbitt. eventuellt prova att byta rulle..

tack för hjälpen!

Re: Svab- felkod

InläggPostat: 23:00:07, 09-01-2014
av Torpöbo
Hade problem med kalllödning på kretskortet som sitter under spaken på våran svab, tror det var felkod 122 eller liknande.

Re: Svab- felkod

InläggPostat: 18:04:43, 14-01-2014
av Mattiasahl
Jag fick tips idag att jag skulle kalibrera rullarna av en annan maskinist på bygget för han har varit med om liknande fel.
Så jag gjorde det å nu fungerar grejorna som det ska =) så det vart en billig å snabb reparation =)

Re: Svab- felkod

InläggPostat: 23:41:05, 21-06-2017
av j-son
Jag har fått samma felkod på min svabbox nu. Det står fel 122 , insignal AIN3-4
Har testat att kalibrera om rullarna då går det att tilta igen. Sen kommer de tillbax efter en stund, och kalibrerar jag om dem igen då så funkar det igen, men blivit sämre nu hackar tilten och fungerar bara ibland. Känns som att de kanske är nått glappt någonstans, kretskortet och kolla lödningen eller kolla jordkabel är det något stort ingrepp? Aldrig skruvat i dessa förut :screwy:

Re: Svab- felkod

InläggPostat: 05:45:15, 22-06-2017
av mathiast
Kass rulle eller kabelbrott från spaken ,testa att byta rullarna med varandra och se om felet flyttar med.
Obs kalibrera efter flytten

Re: Svab- felkod

InläggPostat: 07:07:40, 22-06-2017
av nixs
Knappast rulle!
Börja ALLTID med kablage, kablage kablage! Kolla alla kontakter.

Re: Svab- felkod

InläggPostat: 09:00:49, 24-06-2017
av j-son
Okej, har aldrig skruvat i dessa men då misstänker man att om det nöts någonstans lär de väll vara i botten på joysticken. Får försöka ta bort och se om man kommer åt kablaget :grin:

Re: Svab- felkod

InläggPostat: 22:05:45, 26-06-2017
av j-son
Försökte följa kablarna idag men hittade igen brott, tog upp och shiftade rullarna men ingen skillnad. Det är höger spak som har felet att det inte går att tilta så försökte dra upp kabeln igenom panelen under joysticken för att se om de var nån skada där, de låg typ en meter ihoprullat bakom stolen så fanns mycket att ta av men när jag drog så var de precis som att något lossnade och de är ju riktigt trångt där bakom sätet under armstödet men man ser att de grenar iväg, jag trodde de bara var en kabel till joysticken från controllern men så var de inte. Finns de nått schema eller någon standard på hur de brukar monteras? För nu är de en del grejer som är lös där nere och vet inte riktigt vad som satt vars och trååångt är det :snow:

Re: Svab- felkod

InläggPostat: 23:15:14, 27-06-2017
av Turbodiesel
Här har du en klämd kabel orsakad av dåligt montage, klämd under en av spakens fästskruvar när en sådan hamnade i kabelns spår.

Sen har jag för mig att du alltid har ett kort med anslutningar för extrafunktioner mellan respektive spak & box, brukar vara gömda i spakkonsolerna.

Bild
Bild

Re: Svab- felkod

InläggPostat: 06:03:01, 28-06-2017
av mathiast
Korten är inte alltid monterade,dom används när man har en orginalfunktion på maskinen som tar mer ström än vad knapparna gillar.
Rullarnas kabel går bara igenom kortet för att ge manöverspänning till relärrna på det.
Kablarna från spaken ska hå i en spiral ett varv runt spakens bas för att undvika kabelbrott.
Kabelbrott vid spakens bas brukar vara svårt att se,man får lirka med kabeln samtidigt som man kör funktionen och se när den strejkar