Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Direktmonterat tiltfäste på 1.5 t minigrävare.

86 inlägg • Sida 2 av 6
Diskutera grävredskap och -fästen här

Robban_C

#16 » 13:58:54, 02-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bussningar:
"Mjuka" i mitt tilthuvud (SKF:s rullade bronsbussningar). Dessa får man i princip byta varje vinter, känns sisådär. Å andra sidan biter dom inte så hårt på axeln.
Ska du ha hårda bussningar så lär du nog ha ännu hårdare (härdade) axlar. Ditt stångmaterial är väl härdat?
Om du inte vill svetsa i stången så går det ju att borra i centrum (ingen härdning i centrum) och sätta stor bricka och skruv som låsning men då har du inget som förhindrar rotation på fel ställe.


Hydrauliken:
Det handlar väl antingen om att modda sliden eller om att göra om linkaget så det blir mer progressivt?
En stor cylinder ger ju givetvis mjukare funktion också men den har du ju bytt bort mot en mindre. :grin:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



dimorep (trådstartaren)

#17 » 15:13:15, 02-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nixs, är det Swecon du menar?
Måste i såfall åka så långt innan jag hittar en VETTIG anläggning... :???:

Robban, jag tänkte mera på de bussningrna som sitter på själva grävaren, för på tiltfästet sitter det redan mjuka som är helt ok. Och med tanke på hur lite jag kör med maskinen så lär jag troligtvis aldrig slita upp de ändå...
Flera av bultarna på maskinen har smörjnipplen placerad i änden av bulten, så där blir det lite svårt att få till en låshållning med en centrumskruv. Sen är nog risken stor att det kommer att glappa mera där bulten ska sitta still än i ledytorna när jag (väl) bytt bussningarna = mek.låsning ett måste.
Exakt vilket mtrl. det är i de slipade stångämnena på jobb vet jag inte, men de är hemtagna / används nästan dagligen till att göra axlar av. Och de som "förstår sådant" sa att de skulle fungera utmärkt till det, deras förslag var även hårda bussningar (om jag skulle gör de själv). :thumme:

Även med denna kolven så blir storleken / volymen betydligt större än på den som satt på planerskopan tidigare. Med större kolv och lite mera rutin / känsla hos han som trycker på slänthyd.pedalen så kanske det kommer att fungera... :/
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Robban_C

#18 » 16:08:32, 02-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaså, jag trodde du menade midjebussning till tilten.
Men till maskinen finns väl från Swecon, har du ens kollat vad dessa kostar? Original är det nog hårda bussningar och det tycker jag absolut inte att du ska gå ifrån, dom är otroligt slitstarka bara man visar flottsprutan då och då.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nabe

#19 » 00:09:03, 04-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

På minn ec 55a sitter det både brons o stålbussningar. Var stål i stickänden och vid bomfästet om jag minns rätt?
Går det inte att fixa låsning till axlarna på "maskinsidan" istället så du bara behöver borra hål (+ eventuella smörjhål) i axeln. Ger ju lite fler möjligheter till materialval då?
Jag satte även stål i mitt tilltfäste.
/nabe
Senast redigerad av nabe 00:11:45, 04-07-2011, redigerad totalt 1 gång.
nabe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:12, 05-01-2010
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Fendt 516
Volvo EC 55B
Polaris x2 500
MF 35x
Kedjegrävare AFT 100

dimorep (trådstartaren)

#20 » 20:53:17, 30-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det äntligen hänt lite (bra med semester ibland...)! :thumme:

Då det som tidigare nämnts har funnits lite olika alternativ / ideere inför bygget så blev det till slut detta. Att utgå från några olika fabrikstillv. detaljer och sen bara försöka para tillsammans de med lite hemmagjorda...


Bild
Blivande axeltapp.

Bild

Bild
Blivande shims / tryckbrickor.

Bild
Och så här blev det. :grin:


Bild
Ännu en tapp, till nedre kolvfästet.
Men utan smörjnippel, då jag lägligt råkade hittade några passande permanentsmorda länklager till den kolvsidan.


Bild

Bild
Ändring av oljeanslutning (för att slippa köpa org. fästplattor bara för att få gänganslutningar). Blev 1/8" R-gänga i kolven och adaptrar till 1/4" på anslutningarna.


Bild
Byte av p-sats på tiltkolven, smidigt med små kolvar.


Bild
Bygghöjden kunde varit lägre, men-men man kan inte få allt... :/
Med fästet helt rakt så blev det 205 mm (lite snett på bilden därav 210 mm).

Bild
Med det stela RF-fästet så är bygghöjden (mätt på samma sätt) 85 mm, så + 160 mm för att få "tilt" får väl ändå anses som ok, -ELLER? :wink:


Bild

Bild
Och så här blev det till slut!
T.o.m en liten S30 tilt väger några kilo när den är färdigbyggd, speciellt när den måste flyttas runt med handkraft... :svettas:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

gribbe

#21 » 21:06:22, 30-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Imponerande bygge!
Ytterligare en grej att skriva upp på min önskelista :)

/Gribbe
Användarvisningsbild
gribbe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:32, 09-05-2006
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX36-3
Agria 4800

Robban_C

#22 » 21:19:48, 30-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Den där insexskruven måste du hålla ett öga på. Dom brukar kunna arbeta sig loss med tiden och då börjar axeln jobba mot huset med dåligt resultat.
En rejäl fas på axeln är inte heller fel där.

Insexskruvarna som sitter mellan redskapsklorna, går dom fritt för S30-axeln? Dom brukar vara försänkta normalt sett.

Midjeaxeln ser ut att sticka ut rätt mycket. Kan du ändra på det?
Med mycket utstick så tror jag att den kommer att ta stryk när du lastar storsten. Jag vet hur min midjeaxel ser ut.

Höll på att skriva så här:
Jag vet hur min midja ser ut

men det tror jag att dimo hade passat på att missförstå allt han kan. :mrgreen:


Permanentsmort länklager? Fungerar det? Vad blir det för livslängd?
Även det är en punkt där RF:s tilthuvud uppvisar ett visst mått av slitage. :grin:
Eller så är jag bortskämd med att köra maskiner som inte slits nåt nämnvärt i bussningarna. :grin: :grin:


Bild
Jag hoppas att det är kameran som gör att kolvstången är krokig?


Det ser ut som om du har fått fatt på en alldeles lagom stor tiltcylinder! :thummar: :vissla:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Robban_C

#23 » 21:27:47, 30-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vill vi se bilder på följande:
Fullt utsträckt nere på marken.
Skopa fullt ut, skäret på marken, sticka så långt ut att skopbotten blir vertikal (grävning mot vägg).
Bom i topp, skopa fullt in, sticka ut så långt att skopans fram- och bakkant fortfarande är någorlunda i våg (dvs lastning högt utan att tappa material). Mät höjd under skopbotten också!

Och med en någorlunda normal skopa "vinkelmässigt"!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Conny Kolsjö

#24 » 21:48:06, 30-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:) En liten detalj bara...

dimorep skrev:Bild



Sånna där böjar må vara snygga men.... I min värd hamnar det aldrig en böj fastpressad i en slang på utsatta ställen. Den är det första som går sönder om en gren skulle fastna där och har man en lös böj så är det bara o byta o köra. Men är den fast i slangen så blir det jobbigare!!

Sen skulle jag nog föredra en banjo koppling där för att få det slimmat längst upp på den utstickande cylindern :wink:


Snyggt jobbat annars :thummar:
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

dimorep (trådstartaren)

#25 » 21:49:18, 30-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går ju inte att montera ett nytt tiltfäste (med nya bultar) i g:a bussningar i stickan / hundbenet. Och bara byta i de ledpunkterna när resten är lika slitna känns inte heller rätt.
-Men vad ska man annars göra under sin semester?

Bild
Givetvis hade lagerläget på ena sidan i den nedersta ledpunkten på stickan blivit för stor också... :(

Bild
Så det blev till att göra en egen hel bussning (istället för den i org. tredelade), lyckades få den svagt koniskt så nu bär den på båda sidorna!

Bild
Resterande bussnigar (som alla tursamt nog satt fast i sina lagerlägen) fick bli i "mjukt mtrl", då det fanns sådana i lager på jobb (= rätt pris). :grin:


Även ändarna på C-stagen (eller vad de nu heter..) var "lite stora" i hålen och behövde en fräschas till. La några varv / strängar med migen i varje hål, slipade ytorna plana med vinkelslipen (lamellskiva) och punktade samman de för att få de parallella vid urborrningen.
En med en liten ämnesbit från skrotcontainern fastsvetsad på undersidan så blev det riktigt smidigt att spänna upp de i pelarborren.
Bild
29 mm borr (eller möjligtvis 28.5 mm)

Bild
Och sen brotchning till 30.0 mm, så blev det (nästan) som nytt igen.


Bild
Blev ett antal bultar som fick göras, som tur är så var där inte smörjkanal i alla. De enda lederna som inte blev renoverade var inf. av stickan och bom, bomviken samt inf. av schaktbladet.
Passade även på att byta p-satser i alla kolvarna (inkl den till schaktbladet) när de ändå var demonterade i samband med bussningsbyte.

Blev även bytt några hyd.slangar som där var "skavsår" på, satte slangskydd på de nya.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Robban_C

#26 » 21:58:17, 30-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tvådelad brytlänk? :klia:
Konstigt!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nixs

#27 » 22:02:48, 30-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Tvådelad brytlänk? :klia:
Konstigt!


Standard på dessa!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#28 » 22:10:43, 30-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Standard på dessa!

Nä, jag tror att det är fel på dimos maskin! :mrgreen: :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dimorep (trådstartaren)

#29 » 22:12:46, 30-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Den där insexskruven måste du hålla ett öga på. Dom brukar kunna arbeta sig loss med tiden och då börjar axeln jobba mot huset med dåligt resultat.
En rejäl fas på axeln är inte heller fel där.

Axelen är urborrad med samma profil / vinkel som stoppskruvens utstick har. Limmade även stoppskruven.

Insexskruvarna som sitter mellan redskapsklorna, går dom fritt för S30-axeln? Dom brukar vara försänkta normalt sett.

Robban, grinden bär mot skruvskallarna för att inte slita i klykorna på fästet... :mrgreen:
Nä, det går fritt (de sitter lite under centrum på grindspolen) och det är faktiskt exakt så det ser ut på xxx fäste från fabrik. :wink:


Midjeaxeln ser ut att sticka ut rätt mycket. Kan du ändra på det?
Med mycket utstick så tror jag att den kommer att ta stryk när du lastar storsten.

Valde medvetet att ha lite utstick på den (rätt eller fel..), dock är den lite nertagen i diameter och avfasad.
Lasta storsten med en 1.5 tonare, tror inte det är det lilla axelutsticket som är det första som omöjliggör det... :lmao: :lmao: :lmao:


Höll på att skriva så här:
Jag vet hur min midja ser ut

men det tror jag att dimo hade passat på att missförstå allt han kan. :mrgreen:

Vem, -jag?!? Har väl aldrig hänt... :vissla:


Permanentsmort länklager? Fungerar det? Vad blir det för livslängd?

Säkert länge nog, sen har jag några i reserv också.

Jag hoppas att det är kameran som gör att kolvstången är krokig?

F-n, nu missade jag att skriva det SJÄLV (tänkte på det innan jag postade..)! :x
Jo, det är kameran (säkert i kombination med personen som håller i den) som gör att kolvstången liknar en kromad banan.


-Robban om du kan bärga dig lite så kommer det några skopvinkelbilder också! :wink: :thumme:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Conny Kolsjö

#30 » 22:23:42, 30-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Tvådelad brytlänk? :klia:
Konstigt!


Ja mycket konstigt efter som då jag inte ser nån bara sidolänkarna :klia:
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se