Går ju inte att montera ett nytt tiltfäste (med nya bultar) i g:a bussningar i stickan / hundbenet. Och bara byta i de ledpunkterna när resten är lika slitna känns inte heller rätt.
-Men vad ska man annars göra under sin semester?
Givetvis hade lagerläget på ena sidan i den nedersta ledpunkten på stickan blivit för stor också...
Så det blev till att göra en egen hel
bussning (istället för den i org. tredelade), lyckades få den svagt koniskt så nu bär den på båda sidorna!
Resterande bussnigar (som alla tursamt nog satt fast i sina lagerlägen) fick bli i "mjukt mtrl", då det fanns sådana i lager på jobb (= rätt pris).
Även ändarna på C-stagen (eller vad de nu heter..) var "lite stora" i hålen och behövde en fräschas till. La några varv / strängar med migen i varje hål, slipade ytorna plana med vinkelslipen (lamellskiva) och punktade samman de för att få de parallella vid urborrningen.
En med en liten ämnesbit från skrotcontainern fastsvetsad på undersidan så blev det riktigt smidigt att spänna upp de i pelarborren.
29 mm borr (eller möjligtvis 28.5 mm)
Och sen brotchning till 30.0 mm, så blev det (nästan) som nytt igen.
Blev ett antal bultar som fick göras, som tur är så var där inte smörjkanal i alla. De enda lederna som inte blev renoverade var inf. av stickan och
bom, bomviken samt inf. av schaktbladet.
Passade även på att byta p-satser i alla kolvarna (inkl den till schaktbladet) när de ändå var demonterade i samband med bussningsbyte.
Blev även bytt några hyd.slangar som där var "skavsår" på, satte
slangskydd på de nya.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...